You are currently viewing پانزده سال از اولین گوشی اندرویدی سامسونگ و شروع برند گلکسی می گذرد

پانزده سال از اولین گوشی اندرویدی سامسونگ و شروع برند گلکسی می گذرد


حداقل در دنیای ما زمان نمی ایستد و به عقب نمی رود. شاید باورتان برایتان سخت باشد وقتی می خوانید 15 سال از اولین گوشی اندرویدی سامسونگ و شروع برند گلکسی می گذرد، اما چه باور کنیم چه نه، 15 سال گذشته است!

اولین گوشی اندرویدی سامسونگ

سامسونگ در حال حاضر پرفروش ترین برند گوشی های هوشمند در بازار جهانی موبایل است. اگرچه آمار سال 2023 متفاوت بود و سلطه 13 ساله این برند کره ای به پایان رسید، اما با توجه به آمار سه ماهه اول سال 2024 می توان گفت کره ای ها به جایگاه خود بازگشته اند.

اگرچه سامسونگ قبل از دنیای اندروید یکی از برندهای مطرح دنیای موبایل بود، اما شاید اشتباه نباشد اگر بگوییم دوران حاکمیت کره ای ها حاصل سرمایه گذاری درست در اندروید و همکاری گوگل است.

این با اولین گوشی هوشمند اندرویدی این شرکت، یعنی i7500 Galaxy آغاز شده توجه داشته باشید که نام دقیق دستگاه سامسونگ i7500 Galaxy است و اولین محصول با برند گلکسی به حساب می آید.

سامسونگ گلکسی i7500 در آوریل 2009 معرفی شد و دو ماه بعد وارد بازار شد. اگر می خواهید بدانید دنیای اندروید در آن زمان چگونه بود، باید بگویم که بسیار آرام بود! تنها شش ماه پیش اولین گوشی هوشمند اندرویدی جهان با برند HTC و با نام T-Mobile G معرفی شد.

برخلاف اکثر گوشی‌های هوشمند آن زمان، باید گفت که سامسونگ i7500 گلکسی دارد صفحه نمایش OLED و باتریش بزرگتر بود این برند کره ای به خوبی از مزیت های خود آگاه بود و می دانست که پنل OLED می تواند بسیار جذاب باشد.

مهمتر از آن، نسخه خام اندروید 1.5 تحت نام رمز Cupcake و توسط اجرا شد پردازنده Qualcomm MSM7200A استفاده شده این تراشه در سایر گوشی های اندرویدی نیز وجود دارد. در این بازه زمانی این تراشه نام تجاری خاصی نداشت و با همان کد عددی شناخته می شد.

این گوشی دارد صفحه نمایش 3.2 اینچی OLED رزولوشن HVGA داشت، یعنی 320 در 480 پیکسل. بد نیست بدانید که نسبت صفحه نمایش به بدنه حتی به 50 درصد هم نمی رسد. بهتر است بگوییم دقیقا 47 درصد است!

علاوه بر تراشه کوالکام در این دستگاه، تنها 128 مگابایت حافظه رم 8 گیگابایت بود که از کارت حافظه نیز پشتیبانی می کرد.

دوربین عقب 5 مگاپیکسلی با فوکوس خودکار بود اما دوربین جلو نبود. همچنین دارای شتاب سنج، قطب نما، GPS، جک 3.5 میلی متری هدفون و پورت microUSB همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید در لبه بالایی قرار دارد و درب دارد!

یک سال بعد کره ای ها کارهای لازم را انجام دادند و اولین نسل از گوشی های پرچمدار گلکسی اس با همین نام عرضه می شود. احتمالا این دستگاه را با تصویر تبلیغاتی زیر به خاطر خواهید آورد:

گلکسی اس افسانه ای سامسونگ با شماره سریال i9000

این گوشی دارای صفحه نمایش بزرگ 4 اینچی Super AMOLED، محافظ گوریلا گلس و چیپ ساخت سامسونگ به نام مرغ مگس خوار و فرکانس 1 گیگاهرتز بود.

در قسمت رابط کاربری شهید تاچ ویز 3.0 ما اولین پوسته اندرویدی سامسونگ بودیم. این گوشی می‌توانست ویدیوهای HD ضبط کند و دارای کدک aptX، DLNA، اسلات کارت microSD و باتری 1500 میلی آمپری بود.

نظر شما در مورد سری گلکسی سامسونگ چیست؟ آیا کره ای ها می توانند از فرمول موفقیت پیروی کنند یا به سرنوشت برندهای بزرگ دنیای اندروید از آن روزها مانند HTC، Sony یا LG دچار خواهند شد؟