You are currently viewing وضعیت آب سیستان و بلوچستان/ مشکلات حل می شود؟

وضعیت آب سیستان و بلوچستان/ مشکلات حل می شود؟


شواهد و آمار نشان می دهد سیستان و بلوچستان از نظر تامین آب کشاورزی با چالش هایی مواجه است اما در تامین آب شرب مشکلی وجود ندارد.

رئیس حوضه آبریز رودخانه زهرا جرگی و حوضه های جنوبی از برداشت آب و افتتاح دو پروژه آبی تا تابستان سال جاری خبر داد.

مهرزاد احسانی رئیس حوزه رودخانه زهره و حوضه های جنوبی شرکت مدیریت منابع آب ایران در خصوص برنامه های قابل استفاده در سال جاری گفت: برداشت آب و افتتاح سد «شهری کور» در حوزه بلوچستان جنوبی است. از جمله طرح هایی که باید تکمیل شود.

وی تاکید کرد: با برداشت آب و افتتاح این سد ظرفیت و فرصت لازم برای توسعه بخش کشاورزی و صنعتی در این منطقه فراهم می شود.

احسانی با اشاره به دیگر پروژه های آبرسانی وزارت نیرو در حوزه آبخیز زهره جرهیری افزود: از جمله پروژه آبرسانی از «سد باگان» به شهر جم در استان بوشهر تا تابستان امسال به بهره برداری می رسد. حداکثر امسال .

رئیس حوزه زهره جره و جنوب گفت: همچنین تعدادی پروژه سدسازی و آبرسانی نیز در دست توسعه است که ممکن است برخی از آنها تا پایان سال به بهره برداری برسد که اطلاعات آن متعاقبا اعلام خواهد شد.

وی با اشاره به لزوم احداث سد چمشیر و اثرات زیست محیطی این سد که در روزهای اخیر مشکلاتی را ایجاد کرده است، خاطرنشان کرد: قبل از ساخت سد چمشیر هیچ گونه اثرات کنترلی بر روی رودخانه زهرا وجود نداشت، بنابراین سیلاب مواد از منطقه خارج شد و وارد دریا شد و قابل استفاده نبود.

احسانی گفت: بر همین اساس یکی از توصیه های اکید برای خروج آب از کشور به ویژه آب خروجی از دریا این است که بتوان قبل از ورود به دریا از آن به درستی استفاده کرد.

اثرات سد چمشیر بر کیفیت آب رودخانه زهرا

وی افزود: رودخانه زهرا یکی از معدود رودخانه هایی است که به طور طبیعی با مشکلات کیفی آب مواجه است. به این معنی که با کاهش جریان آب در این رودخانه، غلظت شوری آب افزایش می یابد و به دلیل وجود چشمه های شور که وارد رودخانه می شوند، این مشکل نیز افزایش می یابد. بنابراین وقتی دبی آب زیاد باشد مشکل کیفیت رودخانه حل می شود.

رئیس حوضه آبریز رودخانه زهره و حوضه های جنوبی تصریح کرد: حدود 65 درصد جریان آب از این رودخانه در چهار ماه از سال اتفاق می افتد و در صورت امکان کنترل و کنترل جریان آب در این مدت وجود دارد. سیل به نحوی که جریان رودخانه را افزایش دهد، کیفیت آب نیز بهبود می یابد که این بر عهده سد چمشیر است.

وی ادامه داد: بیشتر مطالعات، بازرسی ها و پایش های پیش بینی شده برای یک سد برای سد چمشیر انجام شده است و حداقل دو پژوهشکده به طور مداوم بر کیفیت آب این سد نظارت دارند.

احسانی خاطرنشان کرد: با وجود شرایط کم‌آبی و خشکسالی حاکم بر منطقه، وضعیت سد نسبت به پیش‌بینی‌های گذشته بهتر است و از عملکرد کامل برخوردار است. بنابراین ما از این سد به طور کامل حفاظت می کنیم و مطمئن هستیم که هیچ آسیب اکولوژیکی به منطقه وارد نکرده است.

وی با اشاره به وضعیت منابع آبی حوضه های جنوبی کشور با تاکید بر اینکه امسال مشکل کم آبی در حوضه جنوبی بلوچستان نخواهیم داشت، افزود: در استان هرمزگان با توجه به اینکه بارندگی ها زیاد شده است. از ابتدای سال آبی مناسب نبوده است. در تامین آب کشاورزی با مشکلاتی مواجه هستیم اما در تامین آب شرب محدودیتی نخواهیم داشت.

احسانی در پایان با اشاره به وضعیت منابع آبی جنوب استان فارس و خوزستان گفت: در جنوب استان فارس میانگین بارندگی کمتر از بلندمدت است که این خود عامل مشکلاتی در تامین آب است. آب کشاورزی منطقه اما مشکلی برای آب آشامیدنی وجود نخواهد داشت

رئیس حوزه زهره جهره و جنوب با بیان اینکه توزیع آب در حوضه مارون و هندیجان موجب رضایت مردم و کشاورزان شده است، خاطرنشان کرد: در این حوضه محصولات پاییزه به طور کامل آبرسانی شده است.

منبع:

چاپ

آیا این اخبار اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید

(جمع: ۰ میانگین: ۰)