You are currently viewing وزیر اقتصاد: با مؤسسات غیرفعال سر و کار داریم/ اندازه اسمی اقتصاد ۴۵ درصد رشد کرده است.

وزیر اقتصاد: با مؤسسات غیرفعال سر و کار داریم/ اندازه اسمی اقتصاد ۴۵ درصد رشد کرده است.


به گزارش اکو ایران، سید احسن خاندوزی وزیر اقتصاد و دارایی در سی و یکمین همایش سیاست های پولی و ارزی به ساماندهی موسسات اعتباری اشاره کرد.

مدیریت 13 بانک تحت مدیریت دولت از سال 94 تا شهریور 1400 در مجموع 54 هزار میلیارد تومان مازاد دارایی واگذار شد. در حالی که بیش از 95 درصد از دارایی های مازاد در این سه سال تسلیم شده است. 52 سهم نیز توزیع شد.

275 هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه داشتیم که معادل 121 درصد رشد است که تنها 15 درصد آن از محل تجدید ارزیابی ها بوده است. ستاد اقتصادی دولت توجه ویژه ای به جبران ناکامی های گذشته داشت.

130 مورد از افزایش سرمایه بانک های دولتی در سال 1402 صورت گرفت که تنها 7 درصد آن مربوط به تجدید ارزیابی و بقیه افزایش سرمایه به افزایش سرمایه کیفی بوده است. این آمار به طور کامل با دوره های قبل قابل مقایسه است. معاونت اقتصادی دولت برای تقویت کفایت سرمایه و بهبود وضعیت بانک های تحت مدیریت خود اقدام کرد.

امیدواریم امسال نیز خبرهای خوبی را در مورد ساماندهی موسسات نتراز اعلام کنیم. ما با ناراضیان بدون تملق و اغماض برخورد خواهیم کرد.

اندازه اسمی اقتصاد 45 درصد رشد کرده است و سوال اینجاست که چقدر نقدینگی باید به این رشد اختصاص یابد. در دولت اجماع بر کنترل نقدینگی با تاکید بر کنترل مقدار معینی از ترازنامه بانک ها داریم. اما نیاز به مکمل دارد.

در بحث واگذاری حق رای به بانک ها به دلیل سهام مازاد که مدیریت آن بر عهده وزارت اقتصاد و دارایی است، در سال گذشته تنها در 36 جلسه بانک ها تحت عنوان واگذاری حق مالکیت به سهام مازاد شرکت کردیم. ، و سعی کردیم تائیدات لازم برای نصب را رعایت کنیم و مزاحمتی در کار نداشته باشیم. ادغام بانک ها و مؤسسات مرتبط با نیروهای مسلح نیز با برگزاری سه جلسه در سال گذشته رفع شد.

افزایش سهم تسهیلات خرد در شبکه بانکی با تلاش خوب بانک مرکزی در دو سال اخیر انجام شده و افزایش نسبت، شمول و دسترسی به اعتبارات خرد محقق شده است. در مورد تولیدکنندگان نیز تامین مالی با ابزارهایی مانند سفته و سفته الکترونیکی، توسعه اوراق پله ای و ابزارهای تعهدی و برجسته به نحو احسن انجام شده است و این محصول همکاری خوب بانک مرکزی و وزارت کشور است. اقتصاد.

نظام مالی کشور به دلیل سهم عمده بازار پول از کل تامین مالی کشور بانک محور است. کشور ما جزو نظام های بانک محور است و بانک ها سهم عمده ای در تامین مالی کشور دارند. سهم بانک ها در تامین منابع مالی جدید برای بخش خصوصی 75 درصد و سهم بازار سهام و بازار سرمایه در تامین مالی جدید برای بخش خصوصی حدود 25 درصد است. اگرچه این شاخص نسبت به سال های گذشته بهبود یافته است، اما همچنان ناکافی است و باید سهم بازار سرمایه و سایر روش های تامین مالی کشور افزایش یابد.

در نظام های بانک محور، رشد پایدار بخش واقعی اقتصاد به بانک ها گره خورده است و کار بانک ها در وضعیت اقتصاد کشور موثر است. همانطور که در سال 1402 موفق به کاهش نرخ تورم و کاهش نرخ رشد نقدینگی شدیم و به آمار قابل توجهی دست یافتیم، امیدواریم در سال 1403 نیز بتوانیم به هر دو اهداف کلان اقتصادی (رشد اقتصادی و کاهش تورم) دست یابیم. قانون جدید بانک مرکزی مکمل حوزه مدیریت اعتبارات توسط مقام پولی کشور است و امیدواریم با اجرای این قانون شاهد بهبود نظام و اقتصاد پولی و بانکی کشور باشیم.

آیا این اخبار اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید

(جمع: ۰ میانگین: ۰)