You are currently viewing نقش پررنگ کشاورزی در اشتغال مردان ۶ استان/ تهران کمترین سهم را به خود اختصاص داد.

نقش پررنگ کشاورزی در اشتغال مردان ۶ استان/ تهران کمترین سهم را به خود اختصاص داد.


به گزارش اکو ایران، داده های منتشر شده توسط مرکز آمار ایران نشان می دهد که در زمستان 1402 نسبت کشاورزان به کل کارگران کشور در روستاها بیشتر از مناطق شهری بوده است.

شواهد نشان می دهد که در 6 استان کرمان، اردبیل، کرمانشاه، کردستان، زنجان و خراسان شمالی بیش از نیمی از مردان روستایی به کشاورزی اشتغال داشتند. در استان تهران از هر 10 مرد شاغل در بازار کار تنها یک نفر کشاورز بود. بدین ترتیب این استان کمترین سهم اشتغال مردان را در بخش کشاورزی کل کشور به خود اختصاص داده است. در ادامه به بررسی سهم اشتغال مردان روستایی در بخش کشاورزی در بین 31 استان کشور می پردازیم.

کاهش دهقانان در سراسر کشور در زمستان 1402

پای اقتصادی شامل سه بخش خدمات، کشاورزی و صنعت است. بخش کشاورزی از منظر تامین مواد غذایی لازم برای تضمین حیات انسان ها حائز اهمیت است و با توجه به اعمال تحریم های مختلف از سوی کشورهای غربی در دهه های گذشته، تامین امنیت غذایی کشور و رسیدن به خودکفایی از طریق شکوفایی روستاها حائز اهمیت است. اقتصاد.

نگاهی به داده های منتشر شده توسط مرکز آمار ایران نشان می دهد که در زمستان 1402، سهم اشتغال مردان در بخش کشاورزی روستایی بیشتر از این رقم در میان مردم شهری بوده است. به طور دقیق تر، نسبت مردان شاغل در کشاورزی به کل مردان شاغل 15 ساله و بیشتر در مناطق روستایی به 38.2 درصد می رسد.

این در حالی است که این نسبت در بین مردان شهری برابر با 5.6 ​​درصد است. بنابراین، در اقتصاد ایران، بیشتر اشتغال کشاورزی و رشد اقتصادی بخش فوق بر دوش مردان روستایی است. نرخ اشتغال کشاورزان مرد روستایی در زمستان 1402 در زیر بررسی می شود.

کشاورزی؛ اشتغال نیمی از کارگران روستایی در 6 استان

تحلیل داده های منتشر شده توسط مرکز آمار ایران نشان می دهد که سهم اشتغال مردان در بخش کشاورزی در مناطق روستایی استان های مختلف کشور بین 69.3 تا 10.1 درصد متغیر است. همچنین شواهد نشان می دهد که در 6 استان کشور، سهم اشتغال مردان در بخش مذکور بالغ بر 50 درصد برآورد شده است.

«کرمان» با سهم 69.3 درصدی بیشترین سهم را در بین استان های مختلف دارد. این رقم نشان می دهد که در کرمان از هر 10 مرد روستایی شاغل در بازار کار، تقریباً هفت نفر کشاورز بوده اند. «اردبیل» با سهم 63.4 درصدی در جایگاه دوم این رده بندی قرار دارد. کرمانشاه، کردستان، زنجان و خراسان شمالی دیگر استان هایی هستند که این نسبت را در سطوح بالای 50 درصد به ثبت رسانده اند. در مناطق روستایی سایر استان ها کمتر از نیمی از مردان به کشاورزی اشتغال داشتند.

سهم اشتغال کشاورزان روستایی در 18 استان کمتر از میانگین کشوری است

در زمستان 1402 گزارش شد که نرخ اشتغال کشاورزان مرد در 18 استان کشور کمتر از میانگین کشوری برای این نرخ بوده و در جایگاه زیر 38.2 درصد قرار گرفته است. تهران با نسبت 10.1 درصد کمترین سهم اشتغال مردان در بخش کشاورزی را به خود اختصاص داده است.

در سایر استان ها این نسبت بالای 20 درصد گزارش شده است. به عبارت دقیق‌تر، در سایر استان‌ها از هر 10 مرد کارگر حداقل 2 نفر کشاورز بودند. در ادامه، تغییرات سهم مردان شاغل در بخش کشاورزی به تفکیک مناطق کشور مورد بررسی قرار گرفته است.

افزایش کشاورزان مرد روستایی در 13 استان

مقایسه سهم اشتغال مردان روستایی شاغل در بخش کشاورزی در زمستان 1402 نسبت به همین رقم در سال 1401 نشان دهنده کاهش این سهم در 18 استان کشور است. منطقه «مرکزی» با ثبت افت 7.5 واحد درصدی بیشترین افت را در مدت زمان تعیین شده داشته است. در «البرز» و «سمنان» این سهم بیش از 6 واحد درصد رشد داشته است.

آیا این اخبار اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید

(جمع: ۰ میانگین: ۰)