You are currently viewing نقشه ایران «استخدام» در سال 1402;  وضعیت سبز بازارکار در 10 استان

نقشه ایران «استخدام» در سال 1402; وضعیت سبز بازارکار در 10 استان


به گزارش اکو ایران، نرخ اشتغال یک شاخص کلیدی بازار کار است که نشان می دهد به ازای هر 100 نفر در سن کار چند نفر شاغل هستند.

آخرین گزارش مرکز آمار از این شاخص مربوط به سال گذشته است. بر اساس این گزارش، نرخ اشتغال در سراسر کشور به طور میانگین به 37.9 درصد رسیده که نسبت به سال 1401 0.7 واحد درصد افزایش داشته است. یعنی در سال گذشته از هر صد نفر در سن کار، نزدیک به 38 نفر شاغل بوده اند. این بدان معناست که کمتر از نیمی از آنها موفق به یافتن شغل شده اند.

این رقم یک میانگین برای کل کشور است و در صورت تحلیل استانی نتایج متفاوتی به دست می آید. با وجود اینکه نرخ اشتغال در کشور به 38 درصد نرسیده است، 10 استان هستند که این نرخ از 40 درصد فراتر رفته است. استان زنجان در صدر این فهرست قرار گرفت.

ضریب اشغال 47 درصد در زنجان

نرخ اشتغال شاخصی است که نشان می دهد چند درصد از افراد در سن کار (15 و بالاتر) شاغل هستند و شاغل محسوب می شوند. این نسبت در سال گذشته برای کل کشور به 37.9 درصد رسید.

در بین استان های کشور 10 استان دارای ضریب اشتغال بالای 40 درصد بوده اند. در راس این فهرست استان زنجان قرار دارد که نرخ اشتغال آن معادل 47.2 درصد است. یعنی از هر 100 نفر در سن کار 47 نفر در این استان کار می کنند. این رقم در مقایسه با سایر استان های کشور بسیار بیشتر است و نشان می دهد که وضعیت اشتغال در این استان نسبت به سایر استان ها وضعیت بهتری دارد.

بعد از آن استان اردبیل است که نرخ اشتغال 42.7 درصد است. استان مازندران نیز نسبت 41.2 درصد را به خود اختصاص داد. استان های گیلان، خراسان شمالی، یزد، آذربایجان غربی، خراسان رضوی، قزوین و همدان به ترتیب در رتبه های چهارم تا دهم قرار گرفتند. بعد از این استان ها نرخ اشتغال به زیر 40 درصد می رسد. کمترین میزان اشتغال در سال گذشته 30 درصد بوده که مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد بوده است. بر خلاف تصور، استان تهران به عنوان پایتخت اقتصادی و سیاسی کشور از اشتغالزایی بالایی برخوردار نیست و از هر 100 نفر در سن کار تنها 38 نفر شاغل هستند و مابقی بیکار هستند.

آیا این اخبار اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید

(جمع: ۰ میانگین: ۰)