You are currently viewing نظرسنجی/ آیا با تعطیلی شنبه ها موافقید؟  موافقان و مخالفان چه می گویند؟

نظرسنجی/ آیا با تعطیلی شنبه ها موافقید؟ موافقان و مخالفان چه می گویند؟


در بسیاری از کشورها تعطیلات آخر هفته شنبه و یکشنبه است و در کشورهای اسلامی به دلیل اقامه نماز جمعه تعطیلات آخر هفته پنجشنبه و جمعه است. البته تعدادی از کشورهای مسلمان در روزهای جمعه و شنبه تعطیل هستند و اخیرا عربستان سعودی به همراه سایر کشورها روزهای شنبه و یکشنبه را تعطیل اعلام کرده اند. تغییر روزهای تعطیل با هدف اقتصادی مطرح شده است و حامیان این طرح معتقدند در شرایط فعلی اقتصاد ما 4 روز به دلیل تعطیلات پنجشنبه و جمعه 2 روز و به دلیل تعطیلات بین المللی 2 روز تعطیل است ارتباط با اقتصاد جهانی قطع شده است.

شنبه ها کی تعطیله؟

در نهایت شورای اسلامی شهر 6 اردیبهشت با 136 رأی موافق، 66 رأی مخالف و 3 رأی ممتنع با تعطیلی روز شنبه موافقت کرد. البته این پایان ماجرا نیست و این مصوبه باید به تایید شورای نگهبان برسد تا اجرایی شود. در صورت تایید این شورا، از خرداد ماه روزهای شنبه تعطیل است.

نظرات موافقان و مخالفان تعطیلی روز شنبه

سید محمدرضا میرتاج الدینی نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس اصل ارائه مصوبه تعطیلی روز شنبه را بر اساس تبلیغات رسانه ای بیان کرد. او معتقد است که روابط اقتصادی بین ایالات متحده و چین یک مبادله تجاری 1.5 تریلیون دلاری است که حتی یک ساعت یا روز کاری مشترک ندارد. 85 درصد تجارت خارجی ما با ده کشور است که بیشتر آنها مسلمان هستند. از سوی دیگر، این عصر ارتباطات است و یک روز تعطیل اهمیتی ندارد.

عباس گودرزی نماینده مردم بروجرد در مجلس، موافقان تعطیلی روز شنبه به جای پنجشنبه را متهم به زیر سوال بردن شعائر دینی، سبک زندگی و سنت های مردم ایران کرد و گفت: تصمیمی بگیرید که به آینده آسیب نرساند. فرهنگ عزیز ما ایرانیان اقتصاد ما تحت تاثیر این مشکل نیست. اقتصاد ما دچار تنبلی، بدنسازی، بی روحیه جهادی و نداشتن روحیه انقلابی است. تهران چندین سال است که پنجشنبه ها تعطیل است. آیا برای اقتصاد کشور مشکلی پیش آمده است؟

محسن پیرهادی حامی تعطیلی روز شنبه گفت: هرکسی که از تعطیلی روز پنج شنبه صحبت می کند درکی از اقتصاد ندارد. از آنجایی که پنجشنبه تعطیل است، تعامل ما با دنیا به مدت چهار روز قطع خواهد شد. برخی از تعطیلات پنج شنبه صحبت می کنند که هیچ کاری در حوزه اقتصادی نداشته است. 36 تشکل اقتصادی در شورای اسلامی خواستار تعطیلی روز شنبه شدند تا ارتباط ما با دنیا قطع نشود. چرا به فکر فعالان اقتصادی نیستیم؟ اکثر کشورهای منطقه روز شنبه تعطیل شدند زیرا برنامه هایی برای منافع اقتصادی کشور خود دارند. پس با احساسات تصمیم نگیریم و به سمت کمک به اقتصاد برویم. اگر در این زمینه مسائل حقوقی وجود داشته باشد، شورای نگهبان رسیدگی می کند. ما باید به فعالان اقتصادی، تولیدکنندگان و سرمایه گذاران احترام بگذاریم و مردم را مجبور به مهاجرت نکنیم. تمام تلاش ما باید حضور پررنگ اقتصاد باشد و اگر اقتصاد اصلاح شود، توده مردم هم اصلاح خواهند شد.

آیت الله جوادی آملی: تعطیلی روز شنبه بلامانع است.

آیت الله سبحانی: مخالف تعطیلی روزهای شنبه هستیم

حجت الاسلام محمدجواد حاج علی اکبری خطیب نماز جمعه تهران: از تعطیلی شنبه ها به مجلس شکایت کنیم.

آیا بانک ها شنبه ها تعطیل هستند؟

ولی اسماعیلی رئیس کمیسیون اجتماعی شورای اسلامی در توضیح مصوبه مجلس برای تمدید تعطیلات آخر هفته به جمعه و شنبه گفت: بانک ها، مراکز خدماتی و دستگاه های اجرایی از این مصوبه و تعطیلی روز شنبه مستثنی هستند. نمی تواند شامل آنها شود.

آیا موافق تغییر تعطیلات هفتگی از پنجشنبه و جمعه به جمعه و شنبه هستید؟ با ورود به صفحه اصلی توزیع خبر در نظرسنجی شرکت کنید و نظر خود را در قسمت نظرات این خبر به ما بگویید.

آیا این اخبار اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید

(جمع: ۰ میانگین: ۰)