You are currently viewing نحوه نظارت بر استفاده از اینترنت در ویندوز

نحوه نظارت بر استفاده از اینترنت در ویندوز


در دنیای دیجیتال امروز، اینترنت به یکی از ابزارهای ارتباطی و اطلاعاتی اولیه ما تبدیل شده است و کنترل و مدیریت استفاده از اینترنت برای بسیاری از افراد بسیار مهم است. اما عدم نظارت و کنترل استفاده از اینترنت می تواند منجر به مشکلاتی مانند مصرف بیش از حد داده، کاهش سرعت اتصال یا حتی عدم حفظ حریم خصوصی شود. در این مقاله به نحوه نظارت بر استفاده از اینترنت در ویندوز ما پرداخت می کنیم

مانیتورینگ از طریق Task Manager

برای بررسی اجمالی اینکه کدام برنامه های ویندوز بیشترین داده را در یک دوره 7 روزه استفاده می کنند، می توانید از Task Manager ویندوز استفاده کنید. Ctrl + Alt + Escape را فشار دهید تا ابزار باز شود، سپس به App History > Network بروید.

همانطور که در تصویر بالا می بینید، می توانید حجم دانلود و آپلود هر برنامه را کنترل کنید و با خاموش کردن همگام سازی خودکار، هر برنامه ای که از داده های زیادی استفاده می کند را متوقف کنید. برای مرتب‌سازی یا مرتب‌سازی به ترتیب نزولی، می‌توانید روی نماد پیکان شبکه نیز کلیک کنید تا میزان مصرف داده را به ترتیب نزولی ببینید.

نظارت با بررسی استفاده از داده ها

Task Manager یک نمای کلی از برنامه‌های UWP و میزان استفاده از داده‌های آن‌ها ارائه می‌کند، اما فقط می‌تواند تا هفت روز اطلاعات ارائه دهد. برای آمار دقیق‌تر که همه برنامه‌ها را در یک دوره 30 روزه نشان می‌دهد، به دنبال نمای کلی استفاده از ویندوز در Windows Start بگردید و استفاده از داده را انتخاب کنید.

در ویندوز 11، در سمت راست صفحه، روی نام شبکه کلیک کنید. برنامه ها را به ترتیب میزان داده ای که در 30 روز، 7 روز یا 24 ساعت گذشته استفاده کرده اند فهرست می کند. برای اطلاعات مشابه در ویندوز 10، روی مشاهده استفاده از برنامه کلیک کنید.

در پنجره مصرف داده، با انتخاب شبکه فعال از منوی کشویی و کلیک بر روی Enter limit، محدودیت داده را تنظیم کنید. نوع محدودیت را بر اساس مقادیر ماهانه، هفتگی، روزانه، یکباره و نامحدود انتخاب کنید. محدودیت داده را بر حسب گیگابایت یا مگابایت تنظیم کنید و تنظیمات را ذخیره کنید.

نظارت بر مصرف اینترنت در ویندوز از طریق CMD

همچنین می‌توانید مصرف عمومی اینترنت را از طریق Command Prompt یا CMD بدون استفاده از ابزارهای شخص ثالث در ویندوز نظارت کنید. برنامه خط فرمان را در حالت مدیر باز کنید، برای این کار می توانید cmd را در استارت ویندوز جستجو کنید و روی Run as administrator کلیک کنید، سپس دستور زیر را در برنامه وارد کنید:

netstat -e -s

صفحه خط فرمان یک نمای کلی از بسته های داده دریافتی و ارسالی در واحد بایت ارائه می دهد. همچنین اطلاعات استفاده از داده را بر اساس بسته های Unicast و Non-Unicast جدا می کند. این به شما می گوید که آیا داده ها به یک رابط یا بیشتر ارسال شده اند.

برای مشاهده آمار مصرف داده TCP، UDP و IPv4/IPv6 به پایین بروید.

CMD همچنین دارای یک دستور مفید است که به شما امکان می دهد اطلاعات مختلف مرتبط با شبکه را برای اتصالات فعال مشاهده کنید:

netstat -anb

تمام آدرس های IP داخلی و خارجی را در Listening یا Established مشاهده کنید. با بررسی فرآیندهایی (مرورگری مانند msedge.exe یا سرویس های میزبان مانند svchost.exe) که این آدرس های IP را ایجاد کرده اند، بیشتر بیاموزید.

نظارت بر اینترنت ویندوز با مانیتور منابع (رسمون)

ویندوز دارای مانیتور منابع (یا Resmon) است که فعالیت شبکه زنده را فراهم می کند. برای شروع Resmon، می توانید Run را از جستجوی ویندوز باز کنید و سپس Resmon را تایپ کنید.

برای مشاهده فعالیت شبکه، به تب Network بروید. در اینجا می توانید اتصالات TCP و پورت های گوش دادن را ببینید. برای هر فرآیند، می توانید کل داده های ارسالی و دریافتی را بر حسب بایت در ثانیه مشاهده کنید. اگر فرآیندی بیش از حد داده مصرف می کند، می توانید آن را از طریق Task Manager ببندید.

نظارت از طریق NetworkUsageView

یکی از محبوب‌ترین ابزارهای نظارت بر شبکه NetworkUsageView است که اطلاعات بسیار دقیقی در مورد میزان استفاده از داده‌ها (از بازی‌ها گرفته تا فرآیندهای سیستم) در رایانه شما به شما می‌دهد.

این برنامه نیازی به نصب ندارد و کافیست اپلیکیشن را از وب سایت رسمی Nirsoft دانلود کنید. وقتی روی آن کلیک می کنید، می توانید کل تاریخچه استفاده از شبکه را بر اساس نام و زمان برنامه مشاهده کنید. با دوبار کلیک بر روی شناسه هر رکورد، بایت های ارسالی و دریافتی نشان داده می شود.

در ابتدا ممکن است کمی پیچیده باشد، اما فیلترهای مختلفی وجود دارد که به شما امکان می دهد آنچه را که می بینید مرتب کنید.

بیشتر بخوانید: