You are currently viewing نازک ترین ورق با خواص فروالکتریک ساخته شد

نازک ترین ورق با خواص فروالکتریک ساخته شد


اقتصاد ایران: محققان دانشگاه ناگویا نازک ترین نانو ورقه ساخته شده از نانوذرات تیتانات باریم را ساخته اند.

به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران، محققان دانشگاه ناگویا نازک ترین نانو ورقه ساخته شده از نانوذرات تیتانات باریم به نام BaTiO3 را سنتز کردند که ضخامت آن 1.8 نانومتر است و بر مشکل «اثر اندازه» و حفظ خواص فروالکتریک غلبه می کند. این موفقیت به کوچک سازی دستگاه ها سرعت می بخشد.
محققان موسسه مواد و سیستم های آینده در دانشگاه ناگویا در ژاپن یافته های خود را در مقاله ای در مجله Advanced Electronic Material منتشر کردند.
توسعه مواد بسیار نازک با عملکردهای الکترونیکی جدید یک زمینه تحقیقاتی بسیار رقابتی است. چنین وسایلی در فروالکتریک اهمیت ویژه ای دارند. این توانایی قطبش معکوس باعث می شود این مواد در ساخت حافظه مفید باشند.
با این حال، با کوچکتر شدن مواد مورد استفاده در این دستگاه ها، خواص غیرمنتظره ای از خود نشان می دهند که کاربرد صنعتی آنها را پیچیده می کند. یک مشکل اصلی “اثر اندازه” است، زیرا وقتی ضخامت یک ماده به چند نانومتر کاهش می یابد، خواص فروالکتریک آن از بین می رود.
تیمی از گروه شیمی مواد و سیستم‌های پایدار (IMAS) به سرپرستی پروفسور Minoru Ozada با موفقیت نانوصفحات تیتانات باریم بدون نقص با خواص فروالکتریک را با استفاده از فرآیند محلول آبی سنتز کردند. نتیجه نازک ترین فیلم آزادی است که تا به حال ساخته شده است. اگرچه این فیلم بسیار نازک است، اما دارای خواص فروالکتریک است که نشان دهنده پیشرفت مهمی در تولید لایه های نازک فروالکتریک است.
مینورو اوسادا می‌گوید سنتز BaTiO3 به فرآیند کلسینه‌سازی نیاز دارد که به دمای 1000 درجه سانتی‌گراد یا بالاتر نیاز دارد. در مقابل، با استفاده از فرآیند خود، نانوذرات BaTiO3 را در دمای پایین 60 درجه سانتی گراد سنتز کردیم. از آنجایی که ضخامت فیلم با استفاده از این روش با تغییر زمان واکنش قابل کنترل است، سنتز نانوذرات با دو تا شش شبکه حاصل شد.
وی می افزاید: در صورت سنتز نانوذرات با ضخامت چند نانومتر با خواص فروالکتریک، انتظار می رود خواص جدید و کاربردهای جدیدی برای آنها ارائه شود. یافته‌های ما راه مهمی برای کوچک‌سازی دستگاه‌هایی مانند حافظه و خازن‌ها فراهم می‌کند. از آنجایی که فناوری های موجود هم از نظر مواد و هم از نظر ابعاد به حد خود رسیده است، ارائه چنین روش هایی ضروری است.

آیا این اخبار اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید

(جمع: ۰ میانگین: ۰)