You are currently viewing مکه و قدیمی ترین تصویر ثبت شده از آن

مکه و قدیمی ترین تصویر ثبت شده از آن


بر اساس تاریخ ما، کریستین اسنوک هورکرونی (1857-1936) یک مستشرق هلندی بود که در سال 1885 با کمک دولت عثمانی اجازه یافت به مکه سفر کند. هورخرونیه به زبان عربی تسلط داشت و تظاهر به اسلام آوردن داشت.

به همین دلیل برخی او را جاسوس دولت استعماری هلند در عربستان می دانند; هورخرونیه حدود یک سال و نیم در جده زندگی کرد و پس از مشکوک شدن به فعالیت های خود و مشکوک شدن به سرقت یک اثر تاریخی از هورخرونیه، بلافاصله مجبور به ترک عربستان شد و حتی همسر مسلمان خود را در این کشور رها کرد! چند سال بعد، در سال 1889، اطلسی تصویری از مکه منتشر کرد. اگرچه بسیاری بر این باورند که عکس های او توسط السید عبدالغفار، چشم پزشک مکه گرفته شده است.

تصاویر این خاورشناس هلندی در حراجی های مختلف از جمله حراج ساتبی در سال 2019 به قیمت 212000 پوند فروخته شده است.

او دکترای خود را در سال 1880 با پایان نامه ای در مورد “جشن مکه” دریافت کرد. در سال 1881 هورخرونیه استاد مدرسه استعماری لیدن شد و در سالهای 1884-1885 به عنوان یکی از اولین کاشفان غربی فرهنگهای شرقی از مکه دیدن کرد.

اولین حضور او فقط برای چند روز و برای امتحان با دانش آموزان بود. پس از قبولی در امتحان و با کمک دولت عثمانی برای بار دوم به جده رفت. تصاویر گرفته شده توسط هورخرونیه حاصل دومین حضور اوست.