You are currently viewing موانع آشفته بانک ها بر سر راه تجارت ایران/ استخوان دلالان در حال له شدن است

موانع آشفته بانک ها بر سر راه تجارت ایران/ استخوان دلالان در حال له شدن است


10 شریک تجاری برتر ایران شامل چین، امارات متحده عربی، ترکیه، عراق، هند، پاکستان، فدراسیون روسیه، عمان، آلمان و افغانستان هستند که 84 درصد از ارزش کل تجارت کشور را تشکیل می دهند.

در بین 10 شریک تجاری اصلی ایران تا پایان سال گذشته، بیشترین افزایش تجارت از نظر وزنی و ارزشی متعلق به فدراسیون روسیه است. این افزایش از نظر وزنی 54 درصد و از نظر ارزشی 24 درصد است.

پس از برگزاری اکسپو ایران که مهمترین رویداد تجاری کشورمان برای ارتباط با بازارهای بین المللی است (لازم به ذکر است که این نمایشگاه از 8 تا 12 اردیبهشت ماه 1403 در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار شد) تصمیم گرفتیم. برای گفتگو با روشنعلی یکتا نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و روسیه را داریم که جزئیاتش را در ادامه خواهید خواند.

دردسر کمتر از موانع گمرکی و بانکی

روشنعلی یکتا نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و روسیه در گفت و گو با خبرنگار شاشان نیوز درباره برگزاری اکسپو در تهران گفت: نمایشگاهی که امسال برگزار شد بسیار عالی بود و اکسپو یکی از نمایشگاه های بزرگ است. ظرفیت خاورمیانه

وی گفت: به عنوان یک صادرکننده مشکلات گمرکی ما بسیار کم است. اما باید توجه داشت که تعرفه های ترجیحی ما با روسیه شامل برخی از محصولات صنعتی که باید در بخش صنعتی تولید شوند، نمی شود. علاوه بر این، دسترسی به بازار اوراسیا برای ما سخت است و نمی توانیم وارد منطقه صنعتی این منطقه شویم. بسیاری از تولیدکنندگان صنعتی با تعرفه های بالایی مواجه هستند. این موضوع یکی از چالش های اصلی ما با گمرک است. امید است با کمک دیپلماسی اقتصادی این مسائل به زودی حل شود تا تولیدکنندگان ایرانی بتوانند به نحو احسن از این بازار مهم بهره برداری کنند.

یکی از اعضای اتاق بازرگانی ایران درباره موانع بانکی گفت: از سال 1395 با خودتحریمی مواجه بوده ایم که در صورت دستیابی به نرخ تک نرخی و موانع مختلف بر سر راه تولید محصولات کشاورزی در کشورمان ادامه دارد حذف می شوند، سپس نمایشگاه هایی مانند اکسپو قدرتمندتر و رنگارنگ تر می شوند. تا زمانی که این چالش ها وجود دارند، تجارت با ظرفیت 15 یا 20 درصد بی معنی است. به عنوان مثال، بازار روسیه سالانه بیش از 240 میلیارد دلار درآمد دارد که بیش از چندین برابر کل اقتصاد کشور ما است. اگر موانع برداشته شوند، می توانیم با استفاده از بازار روسیه، تمام صنایع کشورمان را بهبود ببخشیم.

یکتا در پاسخ به این سوال که ایران تقریباً هیچ منفعتی از ظرفیت صادرات به روسیه ندارد، گفت: درست است که ایران تقریباً هیچ منفعتی از ظرفیت صادرات به روسیه ندارد. در حال حاضر بخش خصوصی نیز در این حوزه حضور ندارد. سرمایه ها به سمت واحدهای کوچک شهرهای صنعتی که اشتغال زایی کشورمان به آنها وابسته است نمی رود و این بزرگترین مشکل است. در آینده ای نه چندان دور، معامله گران واقعی نخواهیم داشت، در عوض دلالان و واسطه ها حکومت خواهند کرد.

رسالت بزرگ رسانه

وی تصریح کرد: ادعا می کنیم یک میلیارد دلار صادرات داریم اما این رقم در مقابل واردات 240 میلیارد دلاری روسیه بسیار ناچیز است. علاوه بر این، تنها 30 درصد از این یک میلیارد دلار متعلق به بخش‌های کوچک صنعتی است که در واقع صدای تولیدکنندگان کوچک و متوسط ​​را منعکس می‌کند. اگر مشکلات بانکی حل شود، سال آینده تولید و صنعت کشور به جای 10 درصد، 10 برابر خواهد شد.

روشنعلی یکتا افزود: امیدواریم رسانه ها به اتاق های بازرگانی نزدیک شوند و حرف های فعالان واقعی اقتصادی را بشنوند و به آنها بپردازند. امسال سال جهش تولید با مشارکت مردم است و این جهش زمانی اتفاق می افتد که تجار دست خود را در همه زمینه ها باز می بینند و به راحتی می توانند مبادلات تجاری را انجام دهند. اولین و آخرین مشکل بزرگ ما موانع بانکی است.

وی در پایان گفت: در حال حاضر کسب و کار ما توسط بانک ها و واسطه ها (دلال) در دو سنگ آسیاب له می شود. واقعاً استخوان تاجران ما را می شکند. امیدواریم آقای وزیر این سخنان را بشنوند و دولت سیزدهم تلاش کند تا جلوی این موانع بزرگ را بگیرد و با تمام توان به تجار کشورمان کمک کند.

آیا این اخبار اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید

(جمع: ۰ میانگین: ۰)