You are currently viewing مهم ترین گلوگاه های دریایی که رگ حیات تجارت جهانی به آن بستگی دارد

مهم ترین گلوگاه های دریایی که رگ حیات تجارت جهانی به آن بستگی دارد


به گزارش اکو ایران، چه کفش، چه تلویزیون و چه بلوک فولادی، تمرکز تولید در یک منطقه می تواند منجر به کاهش قابل توجه هزینه شود. البته این امر تا زمانی صادق است که کالا به صورت ایمن و با هزینه کم به محل مورد نیاز حمل شود.

به گزارش بلومبرگ، همه‌گیری کووید-19 این شرایط را در معرض آزمایش جدی قرار داده است: قرنطینه و بسته شدن مرزها زنجیره‌های عرضه را مختل کرده است و به دنبال آن تورم دردناک در نقاط مختلف جهان رخ می‌دهد.

ویروس کرونا کم و بیش تحت کنترل است، اما اکنون زمان از خود راضی کردن نیست. تجارت جهانی دریایی در حال حاضر با بزرگترین خطرات خود در دهه های اخیر مواجه است: جنگ در اوکراین و غزه، رویارویی تلخ چین با ایالات متحده به عنوان بزرگترین شریک تجاری خود، و اختلال در آبراه های کلیدی توسط تغییرات آب و هوایی.

حملات موشکی و پهپادی انصارالله یمن در دریای سرخ – کوتاه ترین مسیر بین اروپا و آسیا – یکی از این نمونه هاست. در حال حاضر تعداد زیادی از کشتی های کانتینری در حال تغییر مسیر هستند و با امتناع از ورود به دریای سرخ، مسیر خود را به سمت آفریقای جنوبی و منطقه دماغه امید خوب در آن کشور تغییر می دهند. این اتفاق که منجر به حذف مسیرهای حمل و نقل دریایی شد، منجر به افزایش قابل توجه قیمت کشتی ها شد. این مشکل همچنین کار بانک های مرکزی اروپا و آمریکا را که در آخرین و سخت ترین مسیر برای بازگشت تورم به محدوده هدف قرار دارند، پیچیده کرده است. شرکت آمریکایی “Fitch Ratings” در ماه فوریه برآورد کرد که اختلال در دریای سرخ احتمالاً منجر به افزایش 3.5 درصدی قیمت کالاهای وارداتی به ایالات متحده تا پایان سال 2024 خواهد شد.

شش تنگه کلیدی دریایی

خبرگزاری بلومبرگ شش «گلوگاه در دریا» را شناسایی کرده است. میانبرهای کلیدی که از طریق آنها حجم قابل توجهی از تجارت دریایی انجام می شود.

هر یک از این شش گلوگاه مشکلات منحصر به فردی را ارائه می دهد که می تواند به سرعت یک حادثه پیش بینی نشده را به یک بحران جدی تر تبدیل کند. به زمین انداختن کشتی کانتینری Evergreen در کانال سوئز در سال 2021 توجه کنید. این حادثه تجارت جهانی به ارزش 10 میلیارد دلار را برای تقریبا یک هفته متوقف کرد. یا فروریختن پل بالتیمور آمریکا در ماه مارس، مسدود کردن بندری که تجارت دریایی آن قرار است در سال 2023 به 80 میلیارد دلار برسد.

کشتی Orgion که کانال سوئز را مسدود کرد

باب المندب

ملوانانی که در طول قرن‌ها به دلیل جریان‌های دریایی مخالف، بادهای غیرقابل پیش‌بینی، صخره‌های مرجانی و کفه‌های این آبراه در ورودی دریای سرخ جان خود را از دست داده‌اند، نام آن را «باب المندب» – به معنی دروازه اشک – گذاشته‌اند. به زبان عربی

امروزه عبور از این آبراه – که حدود 29 کیلومتر عرض دارد و مهمترین نقطه عبور و مرور به کانال سوئز است و 15 درصد ارزش کل تجارت دریایی را با خود حمل می کند – اقدامی پرخطر تلقی می شود. از اواسط نوامبر، چندین کشتی مورد هدف ارتش ملی یمن قرار گرفته است. در نتیجه این حادثه، اکثر شرکت های کشتیرانی تصمیم گرفته اند به جای آن مسیر خود را به سمت آب های اطراف آفریقا تغییر دهند که به معنای 6000 مایل دریایی بیشتر است. شرکت کشتیرانی مرسک در اوایل این ماه اعلام کرد که کشتی‌های این شرکت 40 درصد سوخت بیشتری در هر سفر مصرف می‌کنند و نرخ اجاره سه برابر بیشتر از حد معمول است.

یک کشتی کانتینری به باب المندب نزدیک می شود

تنگه مالاکا

تنگه مالاکا که اقیانوس هند را به اقیانوس آرام متصل می‌کند، مهم‌ترین مانع دریایی جهان برای قرن‌ها مرکز تجارت است. نفت، گاز طبیعی مایع و سایر کالاها از طریق این آبراه به چین و دیگر اقتصادهای بزرگ آسیا می گذرد و در جهت عکس، کالاهای تولیدی نیز به کشورهای دیگر منتقل می شود.

در سال حدود 94000 کشتی از این آبراه عبور می کنند که بسیاری از آنها برای تحویل محموله یا سوخت گیری در سنگاپور توقف می کنند. این حادثه آب های سنگاپور و مناطق اطراف آن را به یک پارکینگ بزرگ تبدیل کرد که در آن کشتی های نفتکش غول پیکر مسیری مشابه کشتی های ماهیگیری را طی می کنند و خطر برخورد با یکدیگر را افزایش می دهند.

کشتی ها اغلب باید در این تنگه سرعت خود را کاهش دهند و شانس دزدان دریایی را افزایش دهند. نکته دیگر این است که اندونزی و سایر مکان‌های مجاور پتانسیل فعالیت‌های آتشفشانی را دارند. رویدادی که احتمال فوران آتشفشانی در این منطقه را افزایش داد که می تواند کشتی ها را مجبور به تغییر مسیر کند.

برنامه‌های آزمایشی برای ساخت یک کانال جدید وجود دارد که از جنوب تایلند عبور می‌کند و به کشتی‌های حامل نفت و سایر کالاهای ضروری اجازه می‌دهد از تنگه مالاکا عبور کنند. و با ذوب شدن اقیانوس منجمد شمالی، برخی از کشتی‌ها به زودی از تنگه مالاکا دوری می‌کنند و مسیر شمال روسیه را برای کاهش بخشی از فشار در تنگه مالاکا در پیش می‌گیرند.

اندونزی در حال توسعه بندر بلاوان و اتصال آن به تنگه مالاکا است

تنگه هرمز

قیمت نفت را بگیرید و دو برابر کنید. این شاید یک تخمین کوتاه مدت محافظه کارانه از تمام سناریوهایی باشد که عبور از تنگه هرمز غیرممکن است. با توجه به وابستگی برخی از بزرگترین اقتصادهای جهان به تولید نفت و عرضه نفت در این منطقه، اهمیت این تنگه مشخص است. در سال های اخیر زمزمه های غیرمستقیم در تهران مبنی بر بسته شدن تنگه هرمز شنیده می شود. حدود یک پنجم نفت مصرفی جهان از طریق تنگه هرمز حمل می شود.

یک کشتی باری در خلیج فارس در جنوب ایران

تنگه دانمارک

حدود 45 درصد از صادرات نفت روسیه از طریق دریا باید از سواحل دانمارک عبور کند تا به بازارهای بین المللی برسد. آب های این منطقه نسبتا کم عمق محسوب می شوند و آب و هوای بد نیز می تواند کشتی ها را در معرض خطر قرار دهد. بنابراین مقامات بین المللی دریایی یک خلبان محلی با تجربه را برای کمک به کشتیرانی در تنگه های دانمارک توصیه می کنند.

از سال 2022، خطر برخورد کشتی در این منطقه افزایش یافته است. دلیل این امر استفاده روسیه از نفتکش های قدیمی معروف به ناوگان ارواح است. این کشتی ها از نظر ایمنی در سطح خوبی نیستند و پوشش بیمه ای آنها نیز جای سوال دارد. هدف روسیه از استفاده از این کشتی‌ها دور زدن تلاش‌های آمریکا و متحدانش برای محدود کردن درآمدهای نفتی این کشور است.

کاپیتان های این کشتی ها به طور فزاینده ای بدون کمک در تنگه دانمارک تردد می کنند و باعث نگرانی مقامات محیط زیست دانمارکی شده است. در ماه مارس، یک نفتکش Ghost Fleet در نزدیکی دانمارک به گل نشست. اگر هر یک از این کشتی ها در آب های دانمارک فاجعه زیست محیطی ایجاد کند، دولت آن کشور به شدت از سوی شهروندانش تحت فشار قرار می گیرد تا تردد این کشتی ها را ممنوع کند. اتفاقی که ممکن است منجر به افزایش قیمت حامل های انرژی شود.

کشتی ها در تنگه دانمارک

تنگه های ترکیه

روسیه همچنین از تنگه تنگ بسفر و داردانل ترکیه برای انتقال نفت و سایر کالاهای خود از بنادر دریای سیاه استفاده می کند. دولت ترکیه در گذشته گفته بود که بر ارائه اسناد بیمه معتبر برای کشتی هایی که از این تنگه عبور می کنند اصرار دارد. با این حال، امروزه تقریباً تمام نفتکش هایی که از این تنگه ها عبور می کنند، مالکیت و وضعیت بیمه نامشخصی دارند که مشخصه بارز «ناوگان ارواح» است. در صورت بروز حادثه بزرگی که صنعت گردشگری ترکیه و ارزش املاک گرانقیمت مشرف به تنگه ها را تهدید می کند، دولت ترکیه بلافاصله این مسیرها را مسدود خواهد کرد. بنابراین، هر حادثه بزرگ نفتکش در منطقه می تواند تأثیر عمیقی بر تجارت جهانی کالا داشته باشد. تنگه‌های بسفر و داردانل اغلب مه‌آلود هستند و گاهی تحت تأثیر جریان‌های شدید دریایی قرار می‌گیرند و مستعد حوادث دریایی هستند. آتش‌سوزی‌های گسترده همچنین دولت ترکیه را مجبور کرد در سال 2023 به مدت دو روز تنگه‌ها را ببندد تا خدمات اورژانسی بتوانند به مناطق آسیب‌دیده برسند.

یک کشتی از مقابل مسجد فاتح در استانبول می گذرد

کانال پاناما

کانال پاناما توسط یک دریاچه عظیم دست ساز به نام دریاچه گاتون تغذیه می شود که به کشتی ها اجازه می دهد بین اقیانوس اطلس و اقیانوس آرام حرکت کنند. تغییرات اقلیمی سطح آب دریاچه گتون را تا حدودی کاهش داده است و در نتیجه مقامی که عبور کشتی‌ها را در این کانال کنترل می‌کند مجبور است تعداد کشتی‌های عبوری را محدود کند. خشکسالی سال گذشته ترافیک کشتیرانی در این آبراه را متوقف کرد و میلیون ها دلار هزینه داشت. تعداد گذرگاه‌های روزانه از 21 کشتی در پایان ژانویه شروع به بهبود کرده است و انتظار می‌رود پدیده آب‌وهوای La Nina که در اواخر تابستان آغاز می‌شود شرایط را بهبود بخشد. اما ترافیک روزانه کمتر از میانگین بلندمدت 35 کشتی در روز است.

کشتی کانتینری در کانال پاناما

آیا این اخبار اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید

(جمع: ۰ میانگین: ۰)