You are currently viewing مقایسه ویژگی های اوبونتو 18.04 و اوبونتو 20.04

مقایسه ویژگی های اوبونتو 18.04 و اوبونتو 20.04


در مقاله مقایسه ویژگی های اوبونتو 18.04 و اوبونتو 20.04 ویژگی های این دو نسخه اوبونتو را برای شما بررسی می کنیم تا بتوانیم انتخاب درستی داشته باشیم.

اوبونتو 20.04 و 18.04 نسخه های LTS (پشتیبانی طولانی مدت) هستند. این بدان معنی است که آنها به مدت 5 سال از زمان انتشار پشتیبانی انحصاری خواهند داشت. بنابراین، برای پنج سال متوالی پس از انتشار، می توانید از هر نسخه LTS بدون نیاز به ارتقاء به نسخه جدید اوبونتو استفاده کنید.

اوبونتو 18.04 و 20.04 اوبونتو را با هم مقایسه کنید

ویژگی های اوبونتو 20.04 اوبونتو 18.04
تاریخ صدور 23 آوریل 2020 26 آوریل 2018
نام گودال کانونی بیش از حد بیونیک
سرور نمایش پیش فرض (سرور نمایش) Xorg سرور نمایش پیش فرض در اوبونتو 20.04 است. Xorg سرور نمایش پیش فرض در اوبونتو 18.04 است.
هسته لینوکس اوبونتو 20.04 با هسته 5.4 عرضه شد. شما پشتیبانی ExFAT و سایر بهبودهای عملکرد را دریافت می کنید. اوبونتو 18.04 با هسته 4.15 منتشر شد.
32 بیتی و 64 بیتی هیچ سیستم 32 بیتی برای اوبونتو 20.04 وجود ندارد. اوبونتو 18.04 دارای هر دو نسخه 32 بیتی و 64 بیتی است
گنوم گنوم 3.36 به علاوه نسخه بصری و عملکرد بهبود یافته گنوم 3.28 به علاوه نسخه بصری و عملکرد بهبود یافته
تفاوت های بصری اوبونتو 20.04 تم پیش فرض Yaru را با سه رنگ روشن، تاریک و استاندارد بهبود می بخشد. اوبونتو 20.04 زیباتر از نسخه های قبلی است. کاربران Ubuntu 18.04 LTS متوجه تغییرات ظاهری جزئی و یک تم تیره در Nautilus شده اند.
نادیده گرفتن/غیرفعال کردن اعلان در این نسخه می‌توانید اعلان‌ها را در تنظیمات بی‌صدا کنید. هیچ تنظیمی برای بی‌صدا کردن اعلان‌ها وجود ندارد.
Doc اکنون می‌توانید با استفاده از برنامه Extensions، Dock را حذف کنید. هیچ گزینه ای برای حذف Dock به صلاحدید کاربر وجود ندارد.
زمان نصب در مقایسه با اوبونتو 18.04، اوبونتو 20.04 به دلیل الگوریتم های فشرده سازی جدید، زمان کمتری برای نصب نیاز دارد. نصب کندتر از اوبونتو 20.04 است.
زمان راه اندازی اوبونتو 20.04 نیز در مقایسه با 18.04 سریعتر بارگیری می شود. کندتر بارگذاری در مقایسه با اوبونتو 20.04.
پشتیبانی از WireGuard WireGuard به هسته 5.4 در اوبونتو 20.04 بازگشته است. بدون پشتیبانی از WireGuard
برنامه های اسنپ کمپین بیشتری برای استفاده از اسنپ از Snap Apps پشتیبانی می کند.
پایتون Python3 به صورت پیش فرض پایتون 2 نصب شده است.
PHP php 7.4 نسخه پیش فرض برای نصب است. php 7.3

مقایسه تغییرات ظاهری اوبونتو 18.04 و اوبونتو 20.04

ظاهر اوبونتو 20.04 نسبت به نسخه 18.04 تغییرات زیادی داشته است. کسانی که با اوبونتو 18.04 کار کرده اند با یک نگاه متوجه تغییرات نسخه جدید اوبونتو می شوند. نسخه جدید اوبونتو بسیار زیباتر و راحت تر از نسخه قبلی استفاده می شود. در این بخش به برخی تغییرات ظاهری اوبونتو 20.04 نسبت به اوبونتو 18.04 خواهیم پرداخت.

تم ها و نمادها

تم ها و نمادها در اوبونتو 20.04
تم ها و نمادها در اوبونتو 18.04

تم‌ها و نمادهای Yaru GTK (معروف به Communitheme در سال 2018) هر گوشه از دسک‌تاپ اوبونتو، از فریم‌های پنجره گرفته تا منوها و نمادهای برنامه‌های کلیک راست و موارد دیگر را سبک‌سازی می‌کنند.

عناصر تاریک رابط کاربری Gnome Shell (مثلاً منوی وضعیت، ناحیه اعلان و غیره) جای خود را به عناصر روشن‌تر می‌دهند (اگر واقعاً می‌خواهید می‌توانید یک تم کامل تاریک را در Focal انتخاب کنید).

فایل های مورد علاقه در Nautilus

اوبونتو 18.04 LTS از نسخه قدیمی‌تری از فایل منیجر نسبت به سال 2018 استفاده می‌کند. چرا؟ زیرا نسخه های جدیدتر برنامه drop از نمایش آیکون ها در دسکتاپ پشتیبانی نمی کنند. این ویژگی ساده به شما امکان می‌دهد فایل‌ها و پوشه‌هایی را که می‌خواهید در سیستم فایل خود علامت‌گذاری کنید و در صورت نیاز دوباره به آن‌ها، به‌صورت گروهی، از نشانگر ستاره‌ای که در بالای نوار کناری قرار دارد، دسترسی پیدا کنید.

تغییر اندازه پویا

این تغییر باید قبلاً برای اوبونتو فعال می شد. با استفاده از این ویژگی، هنگامی که یک پنجره را کوچک یا بزرگ می کنید، فضای خالی بین فایل ها و پوشه ها به طور مساوی تقسیم می شود. این گزینه اجازه می دهد تا موارد بیشتری در هر سطر یا ستون نمایش داده شود، که اگر معمولاً نیاز به مشاهده دایرکتوری های گروه بندی شده یا سیستم های فایل دارید مفید است. اکنون می توانید با کلیک راست بر روی پنل اوبونتو به لیستی از ویژگی هایی مانند ایجاد یک پوشه جدید، انتخاب و بسیاری از ابزارهای مهم دیگر دسترسی پیدا کنید.

دستگاه های تاندربولت 3

دستگاه های تاندربولت 3

اوبونتو 18.04 کنترل دستگاه های Thunderbolt 3 را به شما داد. در 20.04، این کنترل ها بسیار گسترده تر هستند (و استفاده از آنها کمی آسان تر است). به سادگی یک دستگاه TB3 سازگار را وصل کنید و به تنظیمات > Thunderbolt بروید تا ببینید چه کنترل هایی در دسترس شما هستند.

و اگر پنل Thunderbolt را نمی بینید، چرا؟ این به این دلیل است که سخت افزار به سیستم شما متصل نیست.

تنظیمات کاغذ دیواری

اوبونتو دیگر کاربران را مجبور به انتخاب یک تصویر سفارشی برای تصویر زمینه و صفحه قفل خود نمی کند. صفحه قفل جدید تصویر زمینه دسکتاپ شما را تار می کند. تغییر پس زمینه نیز از طریق این رابط کاربری بسیار ساده تر است زیرا دیگر محدود به انتخاب تصاویر jpg نیست. شما در پوشه ~/Pictures ذخیره نمی شوید. فقط دکمه بزرگ “+” را در تنظیمات > پس‌زمینه فشار دهید و هر فایل تصویری سازگار را از هر کجای سیستم فایل خود، از جمله درایوهای قابل جابجایی، انتخاب کنید.

ترمینال شیک تر

بله، ترمینال گنوم از سال 2018 در نمای نوار عنوان CSD/GTK ادغام شده است. این نمای برای کاربران جالب تر از نمای قبلی است.

کمی پوسته پوسته شدن

اوبونتو فقط 100٪ یا 200٪ گزینه های مقیاس بندی را ارائه می دهد که اگر از صفحه نمایش HiDPI استفاده می کنید عالی نیست.

مقیاس کوچک در اوبونتو 20.04

اما یک کلیک بر روی “لغزنده بزرگنمایی جزئی” کافی است تا گزینه های بزرگنمایی بیشتری مانند 125% و 150% باز شود، دیگر نیازی به استفاده از خط فرمان نیست!

یک پوشه برنامه سفارشی ایجاد کنید

صفحه برنامه های کاربردی در گنوم شل چند ترفند جدید از Bionic یاد گرفته است. از جمله آنها امکان ایجاد پوشه برنامه های سفارشی است. برای ایجاد یک پوشه سفارشی، به سادگی هر نمادی را روی نماد دیگری در صفحه برنامه‌ها بکشید. گنوم شل ممکن است (بسته به برنامه های گروه بندی شده) به طور خودکار یک نام پوشه بر اساس دسته ها ارائه دهد، اما شما می توانید مستقیماً یک نام پوشه سفارشی را اختصاص دهید. پوشه های برنامه به ترتیب حروف الفبا در میان میانبرهای معمول برنامه ظاهر می شوند. برای حذف یک پوشه برنامه، به سادگی نماد هر برنامه را در جای خود بکشید.

دسترسی سریعتر به Google Drive

مدیر فایل Nautilus (از طریق gfvs) مدت هاست که می تواند موارد مربوط به سرویس ذخیره سازی ابری Google Drive را در نوار کناری نمایش دهد. اما عملکرد اتصال از راه دور در مقایسه با نسخه 18.04 بسیار بهبود یافته است. زمان بارگذاری بسیار سریعتر است، به خصوص در لیست های دارای فایل های زیاد و در Google Drive.

مجوزهای برنامه پیشرفته

مجوزهای برنامه توسعه یافته در اوبونتو 20.04

اگر از طرفداران قالب‌های برنامه sandboxed، یعنی Flatpak یا Snapcraft هستید، می‌توانید از مجوزهای پیشرفته برنامه موجود در تنظیمات > برنامه‌ها نهایت استفاده را ببرید. در اینجا، برای مثال، می توانید از استفاده برنامه اسنپ از وب کم خود جلوگیری کنید. یا دسترسی Flatpak را به شبکه خود یا هر چیز دیگری محدود کنید.

یک تجربه جدید از نماد دسکتاپ

Nautilus دیگر مسئول نمایش آیکون ها روی دسکتاپ نیست، بنابراین اوبونتو آن را با یک افزونه GNOME جایگزین کرده است. اگرچه افزونه Desktop Icons بسیار مفید است، اما هنوز تا جایگزینی کامل 1:1 ویژگی‌های از بین رفته فاصله دارد. برای مثال، نمی‌توانید فایل‌ها را مستقیماً از Nautilus به دسکتاپ بکشید، در عوض باید فایل‌ها را به پوشه ~/Desktop منتقل کنید.

تنظیمات نور شب

در اوبونتو 20.04 LTS، کنترل بیشتری بر ویژگی Night Light در اوبونتو 20.04 LTS نسبت به 18.04 دارید. این ویژگی می تواند به طور خودکار در غروب آفتاب (یا در زمانی که شما انتخاب می کنید) روشن شود. اما اکنون می توانید شدت کلی (“گرمی”) فیلتر نور آبی را کنترل کنید. با کنترل هایی که در اختیار دارید بچرخانید تا سطح مناسب خود را پیدا کنید.

کانال های برنامه اسنپ

پلاگین Th Snap برای نرم افزار اوبونتو به شما امکان می دهد بین ساخت های پایدار، بتا و آزمایشی کانال های اسنپ برای تعداد زیادی از برنامه های محبوب انتخاب کنید. به جای گم شدن در شلوغی، تعویض کننده کانال را در نوار ابزار اصلی پیدا خواهید کرد. همچنین شماره نسخه آخرین نسخه هر کانال را نمایش می دهد.

کانال ها را برای برنامه های کاربردی در اوبونتو 20.04 ببندید

جستجوی جدید

یک ضربه کلید برای فراخوانی یک ابزار سیستم برای جستجوی برنامه ها، فایل ها و تنظیمات super کافی. همچنین در 20.04 می توانید ترتیب ظاهر شدن منابع جستجو (و در نتیجه مطابقت های جستجو) را کنترل کنید. برای تنظیم رتبه مربوطه در صفحه کلی، کافی است منابع جستجوی فهرست شده را به تنظیمات > جستجو بکشید و رها کنید.

بهترین ویژگی هایی که نمی توانید ببینید

تغییرات حافظه، CPU، بهینه‌سازی، ورودی و انیمیشن در نسخه‌های متوالی اوبونتو از آوریل 2018 پس از 18.04 LTS معرفی شدند.

امیدوارم از مطالعه مقاله مقایسه اوبونتو 18.04 و اوبونتو 20.04 بهره برده باشید. در صورت لزوم می توانید مقاله بسازید اوبونتو 20.04 و اوبونتو 22.04 را مقایسه کنید همچنین بخوانید