You are currently viewing مشخصات CPU سری Arrow Lake اینتل فاش شد

مشخصات CPU سری Arrow Lake اینتل فاش شد


نسل بعدی پردازنده های دسکتاپ و لپ تاپ دریاچه استرلکا اینتل تا چند ماه دیگر وارد بازار خواهد شد. حال طی گزارشی، مهمترین مشخصات هر چهار کلاس پردازنده از خانواده Arrow Lake به بیرون درز کرده است.

خانواده Intel Arrow Lake در چهار سری عرضه خواهند شد

انتظار می رود دریاچه ارو اینتل بر اساس همان معماری پردازنده دریاچه ماه توسعه، توسعه این به معنای هسته های کاملاً جدید عملکرد محور است خلیج شیر اینتل با هسته های کارآمد Skymont ترکیب شده‌اند در حالی که Lunar Lake تنها دارای پردازنده‌های چهار هسته‌ای عملکرد محور و چهار هسته‌ای کارآمد برای لپ‌تاپ‌های باریک و سبک خواهد بود. دریاچه استرلکا این برای لپ‌تاپ‌های بازی، محصولات کلاس ایستگاه کاری و دسکتاپ در دسترس خواهد بود.

در ماه مه، شایعاتی مبنی بر اینکه سری Intel Arrow Lake-S وجه اشتراکی دارند، منتشر شد 13 پردازنده دسکتاپ اتفاقا خواهد بود Core Ultra 9 285K که شامل هشت هسته عملکرد محور و 16 هسته کارآمد است، اما به دلیل معماری جدید CPU اینتل تنها می تواند 24 رشته را به طور همزمان پردازش کند (یعنی هیچ ابر رشته ای وجود نخواهد داشت). افشای نام @harukaze5719 اطلاعات در مورد دیگر مجموعه های Arrow Lake در پایگاه داده گمرک NBD پیدا کرده است. بر اساس اطلاعات منتشر شده، جزئیات پردازنده های مذکور به شرح زیر خواهد بود:

Arrow Lake-S (پردازنده های کلاس رومیزی)

8 هسته P و 16 هسته E به اضافه 36 مگابایت کش L3 و iGPU GT1

6 هسته P و 8 هسته E به اضافه 24 مگابایت کش L3 و GT1 iGPU

6 هسته P و 0 هسته E به اضافه 18 مگابایت کش L3 و GT1 iGPU

Arrow Lake-HX (پردازنده های لپ تاپ پیشرفته)

8 هسته P و 8 هسته E به اضافه 30 مگابایت حافظه نهان L3 و GT1 iGPU

6 هسته P و 8 هسته E به اضافه 24 مگابایت کش L3 و GT1 iGPU

Arrow Lake-H (پردازنده برای لپ تاپ های عملکرد گرا)

6 هسته P و 8 هسته E به همراه GT2 iGPU

Arrow Lake-U (برای لپ تاپ های نازک و سبک)

2 هسته P و 8 هسته E به همراه GT1 iGPU

بعید است که این لیست کامل باشد و این گزارش همچنین نشان می دهد که اینتل در حال نصب GPU است GT1 همانطور که مشخص است، تنها Arrow Lake-H پردازنده گرافیکی Intel Arc را دریافت می کند. اما بر خلاف سری Lunar Lake که سریعتر از معماری گرافیکی است یک رنگین کمان ماژ نبرد استفاده خواهد شد، این پردازنده ها هنوز هم گرافیک معماری قدیمی تر را دارند کیمیاگر قوس مجهز خواهد شد.

به لطف معماری جدیدتر CPU و بهره گیری از فرآیند N3B این شرکت TSMCانتظار می رود این تراشه ها بسیار کارآمدتر از Raptor Lake و Meteor Lake عمل کنند. انتظار می‌رود سری Arrow Lake اینتل اواخر امسال روی دسکتاپ و اوایل سال آینده روی لپ‌تاپ‌ها عرضه شود.

نظر شما در مورد پردازنده های آینده اینتل چیست؟ آیا تیم آبی می‌تواند از پردازنده‌های مبتنی بر معماری فاصله بگیرد؟ لوگو آهسته؟