You are currently viewing مستند ایرانی;  جایگاه دانشجویان دکتری در بازار کار

مستند ایرانی; جایگاه دانشجویان دکتری در بازار کار


به گزارش اکو ایران، در مفاهیم اقتصادی به افراد 15 سال به بالا، جمعیت در سن کار گفته می شود. در میان این افراد، گروهی در مقاطع مختلف تحصیلی به فراگیری مشغول بودند و برخی نیز از فضای آموزش علمی به دور بودند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که عرضه نیروی کار تحصیل‌کرده در بازار طی چند دهه گذشته افزایش یافته است و این مشکل باعث ایجاد مشاغلی منطبق با مهارت‌ها و دانش نیروی کار در کشورهای مختلف شده است. در صورت ایجاد اشتغال برای این گروه از افراد تحصیلکرده در سن کار، امکان بهره گیری از دانش و مهارت و استفاده از آنها برای ایجاد توسعه پایدار وجود خواهد داشت. اما اگر عرضه نیروی کار تحصیلکرده به حدی باشد که بازار کار با ظرفیت آنها همخوانی نداشته باشد، مشکلات زیادی در جامعه به وجود می آید.

کشورهای مختلف دنیا برای حل این مشکل و ایجاد مشاغل متناسب با دانش و مهارت افراد برنامه های مختلفی را اجرا کرده اند. ایران نیز از این قاعده مستثنی نبوده و در برنامه توسعه خود چشم انداز بهبود وضعیت کار این گروه از افراد را در نظر گرفته است. حال سوال این است که اجرای این برنامه ها در ایران چقدر ضروری بوده و چه تعداد از افراد در سن کار ایرانی دارای مدرک دانشگاهی هستند؟ وضعیت ایران در جهان در این زمینه چگونه است؟ در ادامه با استفاده از داده های سازمان جهانی کار به این سوال پاسخ داده شده است.

رتبه اول جمعیت دکتری جهان در آمریکا

سازمان بین‌المللی کار (ILO) در یکی از گزارش‌های خود اطلاعاتی درباره جمعیت در سن کار دارای مدرک دکترا منتشر کرد. داده ها نشان می دهد که در ایالات متحده در سال 2022، 4 میلیون و 946 هزار و 500 نفر در سن کار (15 و بالاتر) دارای مدرک دکترا هستند. بدین ترتیب این کشور در بین 45 کشور جهان در جایگاه اول قرار دارد.

آلمان در رتبه دوم قرار دارد و دارای بیش از 1100000 تحصیلکرده با مدرک Ph.D. آمارها نشان می دهد که 10 درصد از دانشجویان دکترا در سن کار در آلمان خارجی و بقیه شهروند آلمان هستند.

فرانسه و اسپانیا نیز در این رتبه بندی سوم و چهارم هستند و بیش از 92 درصد دانشجویان مقطع دکترا در سن کار، اتباع آنها هستند. اما وضعیت ایران چگونه بود؟

ایران رتبه پنجم دانشجویان دکتری در سن کار را در جهان دارد

بررسی ها حاکی از آن است که در سال 2022 در ایران، 238 هزار و 500 نفر 15 سال به بالا دارای مدرک دکترا خواهند بود. ایران از این نظر در رتبه پنجم جهان قرار دارد. 2.7 درصد از کل دانشجویان مقطع دکتری در سن کار ایران را اتباع خارجی و بقیه را اتباع ایرانی تشکیل می دهند.

بنابراین مشاهده می شود که جمعیت دکتری دانشجویان در سن کار در 40 کشور جهان کمتر از ایران است. بنابراین لزوم ایجاد سیاست‌های بیشتر برای بهره‌گیری کامل از نیروی انسانی ماهر از سوی مسئولان مربوطه قابل درک است. علاوه بر این، با توجه به کسب این جایگاه توسط ایران در بین سایر کشورهای جهان، می توان ادعا کرد که تمایل ایرانیان به اخذ مدارک بالاتر نسبت به سایر کشورهای جهان مشهود است و این گرایش مدرک را می توان تایید کرد.

آیا این اخبار اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید

(جمع: ۰ میانگین: ۰)