You are currently viewing مرحله تامین مالی تولید

مرحله تامین مالی تولید


به گزارش اکو ایران؛ اعضای کمیسیون بازار پول و سرمایه در اتاق بازرگانی تهران در یازدهمین جلسه تصویب قانون تامین مالی تولید و زیرساخت با حضور نمایندگانی از وزارت اقتصاد، وزارت حراست و بورس اوراق بهادار. سازمان، نقاط قوت و ضعف این قانون و اثرات آن بر شرکت ها و بازار سرمایه مورد بررسی قرار گرفت.

اعضای کمیسیون عدم حضور نماینده سکتور خصوصی در روند تدوین و نگارش قانون و عدم رایزنی با سکتور خصوصی قبل از تصویب قانون را ناامید کننده دانسته و از نماینده سکتور خصوصی درخواست کردند. در روند تدوین آیین نامه های مربوط به این قانون حضور داشته باشد.

سه جنبه از حق تامین مالی تولید

فریال مستوفی، رئیس کمیته بازار پول و سرمایه اتاق تهران در ابتدای جلسه به بررسی قانون تامین مالی تولید و زیرساخت ها پرداخت و از عدم حضور نمایندگان فعالان اقتصادی بخش خصوصی در تدوین این قانون بخش خصوصی انتقاد کرد. بخش تصمیم می گیرد اگرچه این قانون تلفیقی از چندین قانون و لایحه دیگر است، اما با توجه به نیازهای امروز کشور و در صورت اجرای صحیح می تواند برای فضای کسب و کار کشور و بخش خصوصی بسیار مفید باشد.

مستوفی افزود: اهمیت این قانون از 3 جنبه قابل بررسی است. ابتدا از منظر نهادینه سازی می توان به مفاهیمی چون اعتبار سنجی، موسسات سرمایه گذاری خارجی، صندوق های ضمانت، سامانه جامع اطلاعات سرمایه گذاری اشاره کرد. از سوی دیگر امکان پرداخت اوراق مشارکت گام، مشارکت دولتی-خصوصی و اوراق ضمان وجود دارد. جنبه سوم بهبود فرآیند است که شامل افزایش سرمایه، سرمایه گذاری خارجی و ارتباطات الکترونیکی است. خوشبختانه این قانون همه بخش‌های بازار سرمایه را شامل می‌شود و می‌تواند همه شرکت‌ها اعم از کوچک، متوسط ​​و بزرگ را تحت پوشش قرار دهد.

وی با اشاره به لزوم تدوین حدود 20 آیین نامه برای این قانون، تاکید کرد: بار دیگر برای جلوگیری از تجربیات قبلی، لزوم همکاری با بخش خصوصی به ویژه با اتاق های بازرگانی مشهود است. همچنین سوالی که برای بخش خصوصی مطرح است این است که با توجه به سطح نسبتاً بالای فساد اداری، برخی بندهای این قانون چگونه باید اجرا شود؟ اهمیت اجرای صحیح قانون کمتر از تدوین صحیح آن نیست.

تفاوت های ظریف حق تامین مالی

در این جلسه پوریا فتحعلی معاون مرکز تسهیل تامین مالی تولید وزارت اقتصاد به تشریح کلیات این قانون پرداخت و گفت: فصول دو، سه، چهار و پنج این قانون تطابق بیشتری دارد، اما فصل ششم مشخص نیست. سفارش.

وی با اشاره به «شورای ملی دارایی» موضوع ماده ۲ این قانون گفت: این شورا ۷ عضو دارد که یکی از آنها وزیر اقتصاد به عنوان رئیس است. سایر اعضا رئیس سازمان برنامه و بودجه، رئیس سازمان بورس، وزیر حراست، رئیس کل بانک مرکزی، رئیس هیئت امنای صندوق توسعه ملی و 2 نفر از اعضای ناظر هستند. مجلس که مجموعا 9 نفر است. همچنین امکان دعوت رئیس این شورا از معاونان رئیس جمهور و وزرای دارای حق رأی نیز وجود دارد. همچنین ممکن است کارگروه هایی را به این هیئت اختصاص دهد. همچنین دبیر این شورا از سوی رئیس جمهور منصوب می شود. تصویب و ابلاغ آیین نامه ها و مصوبات به عهده وزیر اقتصاد و رئیس این شورا است.

بر اساس اعلام اتاق تهران؛ فتحعلی ادامه داد: قانون وظیفه ایجاد هماهنگی، تعیین نرخ سود مشارکت و همچنین عواملی که بر سرمایه گذاری ها تأثیر منفی دارد مانند قیمت گذاری و اعتبارسنجی را به این شورا محول کرده است. البته هیچ اشاره ای به اختیارات این شورا که مبهم تلقی می شود، نشده است.

وی در تشریح اعتبار سنجی گفت: فصل جداگانه ای به بحث اعتبار سنجی اختصاص یافته است و بحث مهم در این زمینه ایجاد و توسعه پایگاه های اعتباری است. دلیل این امر در هیچ قانونی حاکم بر این اثر ذکر نشده است. این مشکل در برخی از مقررات وجود داشت، اما دستگاه ها الزامات اشتراک داده را برآورده نمی کردند. الان و در این قانون موسسات مشخص و موظف به این کار هستند و بانک مرکزی بانک مرکزی است. اما تایید اعتبار شرکت ها به وزارت اقتصاد محول شده است.

فتحعلی در تشریح این روند گفت: اکنون برای تقویت بانک اعتباری سعی شده است اطلاعات بانک مرکزی، اطلاعات بیمه، گمرک، اطلاعات مربوط به احکام مالی در سیستم قضایی و اطلاعات وزارت رفاه اجتماعی جمع آوری شود. و تامین اجتماعی که تا حدودی موفق بوده ایم اما هنوز آمار کامل آماده نیست. تا الان فقط 30 درصد مردم اطلاعات داشته اند و بقیه را اگر از طریق بانک مرکزی جستجو کنید، اطلاعاتی به دست نمی آورید. با اجرای این قانون میزان شمول به 100 درصد می رسد. همچنین در حال حاضر خطای 30 درصدی وجود دارد و سعی داریم این رقم را بهبود بخشیده و به کمتر از 10 درصد برسانیم.

وی با اشاره به برنامه ریزی برای آزمایش این قانون تا پایان دولت گفت: باید آیین نامه ای در خصوص نحوه جمع آوری و تبادل اطلاعات از پایگاه های اطلاعاتی، نحوه کار شرکت های اعتبارسنجی و شرایط مدیران واجد شرایط این شرکت ها تصویب شود. بررسی اعتبار می تواند رفتار و مالکیت را اندازه گیری کند. اعتبارسنجی اکنون بر اساس رفتار است و تمرکز آن بر افراد واقعی است. رفتار مورد به مورد نیز برای مثال برای روابط موجر و مستاجر ارائه شده است.

فتحعلی در خصوص صندوق های ضمانت گفت: شرکت هایی هستند که طبق قانون تجارت ریسک ها را تحت ضمانت های مختلف پوشش می دهند. نکته کاهش بار بانک ها در این زمینه است. قراردادهای آن نیز اسناد معتبر و قوانین بانکی است. پیش از این این وظیفه بر عهده بانک مرکزی بود اما اکنون به وزارت اقتصاد محول شده است.

وی سومین موضوع را توسعه حوزه اسناد و سامانه احراز هویت عنوان کرد و گفت: مردم دارایی های زیادی مانند سیم کارت، بیمه عمر و طلا دارند که به دلیل هزینه زیاد و زمان صحت سنجی هیچ گاه استفاده نشده است. بنابراین پیش‌بینی کردیم که این دارایی‌ها در یک سامانه تجمیع شده و امکان آزادسازی تدریجی و آنلاین وجود داشته باشد. سیستم تأیید کلی همان هدف را دنبال می کند.

فتحعلی همچنین از الزام موسسات به دریافت اطلاعات دارایی های تضمین شده خبر داد و گفت: مشکل دیگر فاکتورینگ است که قبلا در آیین نامه وجود داشت اما در اینجا با قوانین دیگر تلفیق شده است. سیستم ستاره نام سیستمی است که برای احراز هویت استفاده می شود و طی دو تا سه ماه آینده منتشر خواهد شد.

وی درباره موسسات اعتباری نیز گفت: بر اساس قانون رفع موانع تولید، بانک ها به هیچ وجه مجاز به سرمایه گذاری نبودند و موظف به فروش شرکت های موجود بودند، اما بر اساس این قانون این محدودیت پیش بینی کرد که چارچوب تعیین شده توسط ملی. شورای مالی بله حذف شده است.

این مقام وزارت اقتصاد با اشاره به تسهیلات در نظر گرفته شده برای افزایش سرمایه شرکت ها در فصل چهارم این قانون، گفت: تعیین مالیات صفر برای تمهیدات تامین مالی داخلی اوراق بهادار به ویژه اوراق وکالت یکی از اعضای این قانون است. این قانون همچنین کار ویژه ای که در این قسمت انجام شده تسهیل فرآیند افزایش سرمایه شرکت های سهامی از طریق نقدینگی بوده که مدت زمان افزایش سرمایه را 100 روز کاهش می دهد.

وی عنصر بعدی را تسهیل در انتشار ابزارهای مالی مبتنی بر دارایی از جمله سپرده کالایی با حذف مالیات نقل و انتقال اموال و اجازه تسویه و تسویه اوراق غم با اوراق دولتی از دیگر نقاط قوت قانون برشمرد و افزود: روش های تامین مالی مبتنی بر در مورد پیش فروش و خرید اعتباری هنوز مبهم است.

این مقام دولتی در ادامه به سراغ فصل سرمایه گذاری خارجی این قانون رفت و اظهار داشت: یکی از موضوعات آن سامانه جامع اطلاعات سرمایه گذاری کشور است; دیگری الزام دستگاه‌ها به تهیه بسته‌های سرمایه‌گذاری بی‌نام برای سرمایه‌گذاران خارجی و همچنین اجازه دادن به وزارت اقتصاد برای صدور ضمانت‌نامه است که در گذشته اختلافاتی بین وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و سازمان برنامه وجود داشته است.

پوریا فتحعلی گفت: موضوع اعطای اقامت به اتباع خارجی در صورت سرمایه گذاری، الزام بانک مرکزی به صدور کارت بانکی بلندمدت برای اتباع خارجی، آیین نامه اجرایی تامین مالی ارز دیجیتال و صدور مجوز برای موسسات تامین سرمایه نیز از جمله این موارد است. سایر تسهیلات این قانون. البته همانطور که اشاره کردم فصل آخر این قانون شامل واگذاری معادن و میادین نفتی به بخش خصوصی در ازای بدهی دولت مبهم و متناقض است.

آیا این اخبار اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید

(جمع: ۰ میانگین: ۰)