You are currently viewing مراحل ساخت پروژه ساختمان هوشمند چیست؟

مراحل ساخت پروژه ساختمان هوشمند چیست؟


مراحل مربوط به هوشمند سازی ساختمان از ابتدا تا انتها شامل یک فرآیند جامع است که معمولاً با بهبود کارایی، صرفه جویی در انرژی، ایمنی و تجربه بهینه شده سرنشینان همراه خواهد بود. در این فرآیند از فناوری های مدرن مانند اینترنت اشیا، سیستم های هوشمند، تجهیزات اتوماسیون و حسگرها استفاده می شود و در نهایت یک اکوسیستم هوشمند در ساختمان ایجاد می شود. در مقاله زیر مراحل و اقدامات مختلف مربوط به اجرای پروژه ساختمان هوشمند از ابتدا تا انتها با توجه به نوع پروتکل مورد بحث قرار خواهد گرفت. این فرآیند شامل یک مرحله کلی است و ممکن است در نهایت در برخی جزئیات متفاوت باشد.

تعریف هوشمندسازی ساختمان

تعاریف مختلفی از هوشمندسازی ساختمان وجود دارد. اما در بیشتر موارد، این ساختمان ها دارای زیرساخت هوشمندی هستند که در آن از داده های به دست آمده برای خودکارسازی فرآیندهای مختلف مانند روشنایی، تهویه مطبوع، نظارت تصویری، دسترسی و … استفاده می شود.

یک ساختمان هوشمند می تواند با استفاده از داده های به دست آمده از طریق اینترنت اشیا و دستگاه های هوشمند و یکپارچه سازی آنها، تمامی منابع و دستورات را مدیریت و کنترل کند. علاوه بر این اطلاعات ارزشمندی برای مالک ساختمان ارسال می شود تا بتواند تصمیمات مهمی را برای عملکرد بهتر ساختمان و بهبود زندگی اتخاذ کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد هوشمند سازی ساختمان به لینک زیر مراجعه کنید:

https://jahansmart.com/%D9%87%D9%88%D8%B4%D9%85%D9%86%D8%AF-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C- %D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA%D9%85%D8%A7%D9%86/

اقدامات مربوط به اجرای پروژه ساختمان هوشمند

بهتر است قبل از اقدام در خصوص ساختمان هوشمند با کارشناسان این حوزه مشورت کنید و از طریق نمایندگان آنها اطلاعات کسب کنید. آشنایی با روش های هوشمندسازی و انتخاب زمان مناسب برای انجام این پروژه می تواند بسیار کمک کننده باشد. انتخاب برند، پروتکل و سطح پشتیبانی سیستم هوشمند نیز یکی از مراحلی است که قبل از هوشمند شدن ساختمان باید طی شود. علاوه بر این، برآورد هزینه نصب و اجرای سیستم هوشمند نیز باید بررسی شود. در زیر مراحل اجرای پروژه ساختمان هوشمند آورده شده است.

بررسی نیازهای اساسی ساختمان

ابتدا نیازهای مختلف مربوط به ساختمان و ساکنان آن قبل از پروژه شناسایی و تعریف می شود. این نیازها ممکن است شامل گرمایش و سرمایش، امنیت، مدیریت انرژی و نیازهای روشنایی باشد. شرایط محیطی ساختمان از نظر سیم کشی و اتصال بین تجهیزات هوشمند نیز باید قبل از اجرای پروژه ساختمان هوشمند بررسی شود.

از جمله نیازهای اولیه در یک ساختمان می توان به کنترل روشنایی هوشمند، کنترل تهویه، آشپزخانه هوشمند، پارکینگ و اتاق ماشین هوشمند به همراه دوربین های نظارتی، تشخیص حریق و سرقت اشاره کرد.

انتخاب پروتکل و تهیه نقشه در حین اجرای پروژه هوشمند ساختمان

مهمترین اقدام در مراحل هوشمندسازی پس از انتخاب پروتکل مربوط به تهیه نقشه می باشد. اگر برندی را که می خواهید استفاده کنید انتخاب کرده اید، باید طرح پروژه را نیز طراحی کنید. در این نقشه مکان تجهیزات هوشمند مانند ترموستات، پنل لمسی مرکزی، تجهیزات کنترلی و … می باشد. همراه با موارد دیگری مانند لوله کشی، نصب جعبه و نصب پانل مرکزی لیست خواهد شد.

نقشه مورد نظر باید به تایید کارفرما، مهندسان ناظر، معمار و گروه اجرایی برق ساختمان برسد. همچنین نوع مواد مصرفی و محل دقیق تجهیزات نیز باید توسط تیم اجرایی مشخص شود.

لوله کشی، قرار دادن پنل مرکزی و تجهیزات

در مرحله دوم پس از ترسیم نقشه، لوله کشی، حفظ و نصب پنل مرکزی به همراه تجهیزات انجام می شود. این مرحله باید قبل از گچ و خاک و قبل از کف سازی و تکمیل ساختمان انجام شود. گروه شناسایی در این مرحله با رصد کارگروه اجرایی و بررسی محل قرارگیری تجهیزات مهم اقدام کنند.

سیم کشی برق خانه هوشمند

مرحله سیم کشی ساختمان های هوشمند مشابه سیم کشی در ساختمان های معمولی است. البته لازم به ذکر است که در این مرحله نقشه های اتوکد ساختمان باید در اختیار کارشناسان قرار گیرد و ویژگی های ساختمان در نظر گرفته شود. نقشه های اتوکد معمولاً قبل از مرحله سیم کشی هوشمند طراحی و در اختیار کارشناسان قرار می گیرد. در این کارت ها مسیر ارتباطی تجهیزات طبق پروتکل مشخص شده انتخاب می شود. البته لازم به ذکر است که با سیم کشی سنتی، تجهیزات به صورت مستقل نصب و متصل می شوند.

در حالی که در سیم کشی های مربوط به اجرای پروژه ساختمان هوشمند، اتصال تجهیزات به صورت شبکه ای است. مرحله سیم کشی در خانه هوشمند نقش مهمی در بهبود عملکرد تجهیزات خواهد داشت. مسیر ارتباطی تجهیزات هوشمند با سیم کشی تامین می شود. پروتکل های مختلف اغلب برای پیاده سازی نقشه سیم کشی در خانه های هوشمند استفاده می شود.

نصب و راه اندازی تجهیزات در حین اجرای پروژه هوشمند ساختمان

پس از سیم کشی هوشمند، نوبت به نصب و راه اندازی تجهیزات می رسد. این امکانات پس از نصب به شبکه های متصل متصل شده و تست می شوند. این مرحله می تواند مدتی طول بکشد و مدت زمان آن با توجه به اندازه و پیچیدگی پروژه تعیین می شود.

سپس تجهیزات برای تنظیمات نهایی آزمایش می شوند. تست این تجهیزات در پروژه های بزرگ با توجه به تعداد آنها می تواند چندین ماه طول بکشد. تست و راه اندازی تجهیزات در پروژه های کوچک تنها چند هفته طول می کشد.

راه اندازی برنامه ها و نرم افزارها برای کنترل از راه دور تجهیزات

مهمترین ویژگی سیستم های خانه هوشمند، کنترل از راه دور تجهیزات است. با استفاده از این قابلیت کنترل تمامی تجهیزات از هر نقطه ای از طریق اینترنت امکان پذیر خواهد بود. برنامه های ویژه ای برای دستگاه های هوشمند وجود دارد.

استفاده از این برنامه ها در گوشی هوشمند یا تبلت، کنترل از راه دور این تجهیزات را آسان می کند. این تجهیزات را می توان از طریق پلتفرم های ابری پشتیبانی شده نیز استفاده کرد. در صورت اتصال این دستگاه ها به پلتفرم های مورد نظر، می توان تجهیزات را از طریق دستگاه های هوشمند مانند تلفن همراه کنترل کرد.

خدمات پس از فروش و عیب یابی

در نهایت عملکرد بهینه و رفع مشکل پس از نصب و اجرای پروژه ساختمان هوشمند شامل خدمات پس از فروش خواهد بود. این خدمات شامل بازرسی و تست تجهیزات می باشد. این قطعات شامل سنسورها، سیستم های ضد سرقت، قطعات پنل، پردازنده ها و … بررسی و در صورت نیاز تعمیر و یا تعویض می شوند.

در خدمات پس از فروش، ایرادات نرم افزاری سیستم های هوشمند نیز بررسی می شود و پس از رفع مشکل، تنظیمات نهایی انجام می شود. بسیاری از تجهیزات ارائه شده توسط شرکت های هوشمند دارای گارانتی بوده و در صورت بروز مشکل به صورت رایگان برای مشتریان تعمیر و یا تعویض می شوند.

مزایای استفاده از صفر تا صد اجرای پروژه ساختمان هوشمند

هوشمندسازی ساختمان با مزایای بسیاری همراه است که می تواند آسایش و راحتی را برای ساکنین ساختمان فراهم کند.

  • • یکی از این مزایا کنترل بیشتر بر تجهیزات است. تا افراد بتوانند تجهیزات را از راه دور کنترل کنند و نظرات و ترجیحات خود را اعمال کنند.
  • • با هوشمندسازی مصرف انرژی در ساختمان می توان سیستم های روشنایی و گرمایشی را به صورت هوشمند کنترل کرد. به این ترتیب در مصرف انرژی نیز صرفه جویی می شود.
  • • سیستم های هوشمند باعث افزایش امنیت در ساختمان می شود. این سیستم ها می توانند تمام شرایط پرخطر در ساختمان را از طریق نظارت تصویری و اعلان های امنیتی مدیریت کنند.
  • • مهمترین مزیت هوشمند سازی ساختمان افزایش آسایش و راحتی در زندگی روزمره است. تنظیم بسیاری از شرایط محیطی مانند کنترل دما، پرده های هوشمند و سیستم های صوتی و تصویری، کیفیت زندگی را بهبود می بخشد، امنیت را افزایش می دهد و فرآیند هوشمندی را بهبود می بخشد.

اخرین حرف

سیستم هوشمند ساختمان بسته به تجهیزات نصب شده در ساختمان و نیازهای مختلف کاربران، اطلاعات مختلفی را از طریق حسگرها جمع آوری و ارائه می کند. همچنین اجرای پروژه ساختمان هوشمند با استفاده از پروتکل های ارتباطی سیمی یا بی سیم می تواند نقش مهمی در اتصال تجهیزات مختلف داخل خانه داشته باشد. دانستن مراحل هوشمندسازی و اجرای این پروژه به شما کمک می کند تا با سهولت بیشتری در مورد اجرای آن در محل سکونت خود تصمیم گیری کنید.

شرکت جهان هوشمند jahansmart.com یکی از مجموعه های پیشرو در زمینه هوشمندسازی ساختمان می باشد که با در نظر گرفتن تمامی نیازهای پروژه و با داشتن نیروهای فنی متخصص، سیستم الکتریکی بی نقص و یکپارچه را در اختیار مشتری قرار می دهد.