You are currently viewing محمدی عراقی از شورای عالی انقلاب فرهنگی استعفا داد

محمدی عراقی از شورای عالی انقلاب فرهنگی استعفا داد


به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت الاسلام والمسلمین محمود محمدی عراقی در گفت وگویی از عضویت شورای عالی انقلاب فرهنگی خداحافظی کرد و علت آن را بیان کرد.

حجت الاسلام والمسلمین محمود محمدی عراقی درباره دلیل استعفای خود از شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: شورای عالی انقلاب فرهنگی جایگاه بالایی دارد و امتیازات ویژه ای دارد، به عنوان مثال شورای اسلامی نیاز دارد. تصویب شورای نگهبان پس از تصویب قوانین به منظور قانونی شدن مصوبات آن. مجمع تشخیص مصلحت نظام جنبه مشورتی هم دارد، مصوبات شورای عالی امنیت ملی باید توسط مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) تشکیل شود، اما مصوبات. شورای عالی انقلاب فرهنگی بدون نیاز به تصویب لازم الاجرا هستند.

وی ادامه داد: با توجه به حضور سران سه قوه و فرهیختگان در این شورا، مصوبات آن باید دقیق و حساب شده باشد چرا که اعتماد مقام معظم رهبری (مد ظلّه العلی) به شورای عالی فرهنگ انقلاب است. مسئولیت اعضا را بسیار سنگین می کند. باید احساس مسئولیت کنند که این موضوع مستلزم زمان کافی است و دلیل استعفای من از شورای عالی انقلاب فرهنگی دقیقا همین موضوع است.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه یکی از قدیمی ترین اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی است، گفت: چیزی که باعث شد درخواست استعفا بدهم چیزی جز احساس مسئولیت نبود، خیلی سعی کردم وقت بگذارم. در شورای عالی، اما من به این نتیجه رسیده ام که این موقعیت برای اعضای جوانتر مناسب تر است.

حجت الاسلام و المسلمین محمدی عراقی گفت: در همین زمینه نامه ای به محضر مقام معظم رهبری (مد ظلّه العلی) تقدیم کردم با این عنوان که چهار مسئولیت از ایشان و مسئولیت قم دارم زیرا احساس می کنم وقت کافی برای انجام وظایف دیگر ندارم، خواستم از یکی از وظایف مرخص شوم تا بتوانم بهتر از عهده وظایف برآیم، مطمئن هستم که وقت کافی دارم زیرا مطالعه و بررسی جلسات مستلزم زمان کافی است. پس تنها راه، گرفتن انتصاب از مقام ولی فقیه (مد ظله العالی) بود. بگذار انتخاب کند.»، پس از مشورت با دفتر مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) و با احتساب سه دهه حضور در شورا و اینکه هر چه در توان داشتم در این شورا ارائه کردم، آمدم. به این نتیجه رسید که زمان بازنشستگی فرا رسیده است.

وی با تاکید بر اینکه دلیلی جز زمان و احساس مسئولیت برای گرفتن تمام وقت برای کناره گیری وجود نداشت، گفت: البته به این معنا نیست که فکر نمی کنم در برنامه های شورا ایراداتی وجود داشته باشد و انتقادی هم ندارم. ارائه خودم و آن به شورای عالی انقلاب فرهنگی. اینجانب در بیانیه ای که در صحن شورا و با حضور سران سه مرجع و اعضای شورا بود بخشی از این موارد را بیان کردم و ضمن تشکر از رئیس شورای عالی و روسای سه مرجع تقلید دارم. انصافاً شهادت دهید که در هیچ دوره ای رئیس هیأت مدیره آنچنان تلاشی برای برگزاری جلسات نکرده و مصوبات پیگیری نشده است.

تهیه گزارش سالانه وضعیت فرهنگی کشور

حجت الاسلام و المسلمین محمدی عراقی گفت: با توجه به جایگاه شورای عالی و انتظارات مقام معظم رهبری از شورای عالی به عنوان ستاد فرهنگی و ستاد فرهنگی، به نظر می رسد نظارت لازم باشد. وضعیت فرهنگی کشور به صورت سالانه و گزارش مشاهده در سالن. انقلاب فرهنگی

ارزیابی اثربخشی شورای عالی انقلاب فرهنگی

وی افزود: همچنین لازم است میزان اثربخشی مصوبات در جامعه بررسی شود تا مشخص شود مصوبات چه تاثیری در جامعه داشته و در صورت وجود نقص در آن تجدید نظر شود. انصافاً شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه سیاستگذاری و تهیه اسناد راهبردی و اسنادی مانند سند مهندسی فرهنگی، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، نقشه جامع علمی موفق بوده است. کشور و سند دانشگاه اسلامی از اسناد خوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است و این اسناد با نگاه راهبردی به تصویب رسیده است.

یکی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی بر وظیفه آن شورا برای نظارت بر مصوبات تاکید کرد و اظهار داشت: شورای عالی باید دائماً بررسی کند. آیا سیاست های اقدام ارائه شده است؟ اگر برآورده نشد، دلیل آن را توضیح دهید.

وی گفت: با این حال به این نتیجه رسیده ام که به دلیل کاری که دارم باید استعفا بدهم و کسانی که شرایط سنی بهتری دارند و شرایط فرهنگی نسل جدید را درک می کنند، می توانند تاثیرگذارتر باشند زیرا حرف ها، حرف هاست. شرایط و مقتضیات جوانان جدید را بهتر می فهمم، به قصد فراهم کردن زمینه برای حضور دیگران استعفا دادم.

عضو شورای تشخیص استعدادها ادامه داد: بیشترین مشکلات فرهنگی امروز متعلق به نسل جدید است و این نسل ابزارهای خاص خود را دارد، این دوران متفاوت است، کسانی که در این دوران متولد شده اند محاسن زیادی دارند.

لزوم همکاری بخش و دانشگاه

حجت الاسلام و المسلمین محمدی عراقی افزود: البته به رئیس جمهور قول دادم که رابطه خود را با شورا و دبیرخانه قطع نخواهم کرد و به دلیل حضور در قم می توانم دیدگاه های مجمع را بیان کنم. منطقه به شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز پذیرفتم زیرا یکی از راهبردهای مهم بنیانگذار انقلاب اسلامی، همکاری بخشداری و دانشگاه در حل مشکلات کشور است که متاسفانه این رویکرد دنبال می شود. با برنامه های تشریفاتی و هر ساله این روز را گرامی می داریم، در حالی که اندیشه و تدبیر امام (ره) یکی از کلیدی ترین مسائل است و حل بسیاری از مشکلات در گرو همکاری حوزه و دانشگاه است.

وی گفت: یکی از مشکلات اساسی کشور بحث اقتصاد است که تنها با همکاری بخشداری و دانشگاه قابل حل است. ما یک فرهنگ هستیم، اساس کشور فرهنگ است، در دنیا ایران را به فرهنگ می شناسند و برجسته ترین چهره ها فرهنگی و علمی هستند.

حجت الاسلام محمدی عراقی تصریح کرد: ما در اقتصاد مشکل تورم داریم، سوال من این است; آیا از تمام ظرفیت علمی کشور برای حل این مشکل استفاده کردند؟ فکر نکنم استفاده شده باشه در دانشگاه ها بالغ بر 40 دانشکده اقتصاد و 100 استاد تمام وقت اقتصاد داریم. ما استفاده کردیم، اقتصاد و بانک ها اسلامی شدند، البته دولتمردان زحمت می کشند و مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) از ایشان تشکر کردند، اما آیا برنامه جامعی برای درمان اقتصاد بیمار داریم یا خیر؟ این دستور العمل درمانی می تواند توسط نخبگان ارائه شود. در مسائل پیچیده اجتماعی، نخبگان حوزه و دانشگاه هستند که می توانند به دولت و مجلس کمک کنند، دولت ها باید از توان خود استفاده کنند، یکی از نهادهایی که در این حوزه مسئولیت دارد شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

یکی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: بنابراین اولاً این کاستی ها را از خودم به عنوان یکی از اعضای قدیمی شورا می پذیرم، اما آنچه در توان داشتم انجام داده ام، بنابراین باید راه برای کسانی که دارند باز شود. ایده های جدید، امیدوارم نیروهای جوان موفق شوند، ما نیز تجربه خود را داریم.

انتهای پیام/+