You are currently viewing ماجرای حقابه خورالعظیم/ آیا باید منتظر باز شدن منابع آب باشیم؟

ماجرای حقابه خورالعظیم/ آیا باید منتظر باز شدن منابع آب باشیم؟


تالاب هورالعظیم را می توان یکی از تالاب های مهمی دانست که برای مردم جنوب کشور بسیار حائز اهمیت است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: تالاب هورالعظیم در درجه اول از منابع آب سطحی رودخانه کرخه و در درجه دوم از زهکشی کشاورزی اراضی جنوب حوضه آبخیز کرخه از جمله شبکه آبیاری و زهکشی کوثر و دهدا تغذیه می شود. مجتمع کشت و صنعت نیشکر .

داوود میرشکار، مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان در تشریح آخرین وضعیت تالاب این استان گفت: خوشبختانه در سال آبی ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۳ منجمله فروردین ماه شاهد بارش های نسبتا خوبی در استان خوزستان بودیم، بنابراین تا پایان اسفند ماه تالاب هورالعظیم حدود 60 درصد است، آب برداشت شده و پس از بارندگی های فروردین، سه درصد به حجم آب تالاب اضافه شده است و اکنون حجم آب استخراج شده از هورالعظیم حدود 63 درصد است.

وی افزود: در حال حاضر تالاب شادگان حدود 93 درصد، تالاب بامدی حدود 84 درصد، تالاب میانگران حدود 85 درصد، تالاب شیمبار حدود 93 درصد و تالاب بندون حدود 64 درصد است و خوشبختانه اکثر تالاب های استان خوزستان در وضعیت خوبی قرار دارند.

برنامه ریزی تحویل هورالعظیم در تابستان با کمک وزارت نیرو

میرشکار در پاسخ به این سوال که با توجه به فرا رسیدن ماه های گرم سال و افزایش شدت تبخیر سطحی در منطقه، آیا عمق آب در هورالعظیم به حدی است که این تالاب بتواند وضعیت نسبتاً خوبی خود را حفظ کند. تا پایان تابستان؟ بابا: با توجه به نهرها و زهکش هایی که به هورالعظیم می ریزد و همچنین منابع آب سطحی که از رودخانه کرخه به این تالاب می ریزد، در حال حاضر منطقه وسیعی از هورالعظیم به ویژه در قسمت جنوبی آن است. در ماه های گذشته خشک بود، زهکشی شد، اما اگر در تابستان منابع آبی مناسب برای این تالاب تامین نشود، قطعا شاهد خشک شدن بخش هایی از آن خواهیم بود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان ادامه داد: با کمک همکاران محترم سازمان آب و برق خوزستان و همچنین همکاران محترم حوزه آبخیز کرهه در وزارت نیرو در تلاش هستیم تا عنوان قابل قبولی را به تالاب هورول اختصاص دهیم. عظیم در فصل تابستان با برنامه ریزی مناسب می تواند وضعیت نسبتا خوبی را حتی در ماه های گرم سال حفظ کند. همچنین از این پس چالش های پیش رو در زمینه آتش سوزی های احتمالی در تالاب هورالعظیم و اطراف آن را طی مکاتبه ای با استاندار محترم اعلام کرده ایم و امیدواریم با مشورت مقامات ارشد دولتی بتوانیم با هماهنگی کشور عراق به نحو احسن عمل کنیم. و برخورد به موقع با نکا آن آتش سوزی ها را روشن کنید.

تعیین حقوق سالانه هورالعظیم بر اساس سه سناریوی مختلف

میرشکار همچنین به میزان مالکیت قانونی تعیین شده برای تالاب خورالعظیم اشاره کرد و گفت: بر اساس بررسی های انجام شده توسط اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان و بر اساس اجرای قانون حفاظت، احیا و مدیریت تالاب ها، سه مورد سناریوهای مختلفی در رابطه با عنوان زیست محیطی سالانه هورالعظیم در نظر گرفته شد. در سناریوی اول، یعنی. در دوره خشکسالی، پیش‌بینی می‌شود در سناریوی دوم، 1832 میلیون مترمکعب آب به تالاب اختصاص یابد. در دوره نرمال بارندگی، آب اکولوژیکی سالانه تالاب 1610 میلیون مترمکعب و در سناریوی سوم دوره خشکسالی نیز 1383 میلیون مترمکعب در سال به عنوان بیشترین تقاضا پیش‌بینی شده است.

مقام عالی محیط زیست استان خوزستان با بیان اینکه در سال آبی گذشته (1402-1401) بیش از 931 میلیون مترمکعب آب برای تالاب هورالعظیم تامین شد، اظهار داشت: مطالعات انجام شده برای تعیین حجم آب سالانه هورول انجام شده است. تالاب عظیم بر اساس سناریوهای مختلف در اختیار سازمان قرار گرفته است ما آب و برق خوزستان را قرار داده ایم و امیدواریم با این سازمان به نقطه نظر مشترکی برسیم تا بتوانیم میزان آب قابل تامین را به آن اختصاص دهیم. تالاب تا پایان سال آبی جاری.

وی ادامه داد: در حال حاضر تالاب هورالعظیم از دو منبع تغذیه می شود، اول منابع آب سطحی رودخانه کرخه و دوم زهکشی کشاورزی اراضی جنوب حوضه آبریز کرخه شامل شبکه آبیاری و زهکشی کوثر. و تولید نیشکر کیشت و دهخدا در تامین هورالعظیم نقش داشت.

منبع:

ایلانا

آیا این اخبار اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید

(جمع: ۰ میانگین: ۰)