You are currently viewing قاضی زاده: قول می دهم تورم را تک رقمی کنم

قاضی زاده: قول می دهم تورم را تک رقمی کنم


به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم ، سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در برنامه گفتگوی ویژه خبری گفت: خوشبختانه به دلیل حضور طولانی مدت در مجلس و همکاری با مجمع تشخیص در دوران ریاست جمهوری. تایید پنجم، ششم و من هفتم شدم.

وی افزود: سابقه برنامه های پنج ساله قبل از انقلاب وجود دارد که اجرای آنها با مشکلاتی مواجه بوده و میزان اجرای آنها زیر 50 درصد است.

قاضی زاده ادامه داد: برنامه مدیریت خانواده در ادامه برنامه هفتم است. برنامه دولت ما باید در راستای اجرای دستورالعمل های اجرایی برنامه هفتم باشد و قانون برنامه هفتم زیرساخت اجرایی هر دولتی است و همه دولت ها باید اجرای این برنامه را در دستور کار قرار دهند.

این کاندیدای ریاست جمهوری ادامه داد: برنامه هفتم زیرساخت های قانونی مناسبی را برای اصلاحات فراهم می کند اما این برنامه نیازمند اجرای عملیاتی روشن است.

وی تصریح کرد: برنامه هفتم هنوز به تصویب نرسیده و در حال ارزیابی در مجمع است. دولت به برخی از بندهایی که به این طرح اضافه شده بود اعتراض کرد اما 70 بند الحاقی نسبت به لایحه دولت به برنامه هفتم اضافه شد و دولت معتقد بود بار مالی این بندها مانع از اجرای طرح می شود. برخی اهداف در برنامه ها غیرواقعی است و این امر اجرای برنامه های پنج ساله را با مشکل مواجه می کند. از طرفی برخی از برنامه هایی که اولویت ندارند در قاعده برنامه قرار می گیرند که کار را سخت می کند. ضمن اینکه بودجه سالانه باید بر اساس قانون برنامه باشد و عدم توجه به این موضوع در برنامه مشکل ساز می شود.

قاضی زاده ادامه داد: از نظر ما برنامه ها باید زیرساخت عملیاتی داشته باشند. به کارگیری برنامه عملیاتی و اجرایی و اعمال بودجه و ارزیابی عملکرد مدیران در این برنامه ها بسیار حائز اهمیت است. این کار را در بنیاد شهید انجام دادیم و پاسخ مثبت گرفتیم.

وی تصریح کرد: متاسفانه میزان سرمایه گذاری انجام شده با کاهش ارزش دولت مطابقت ندارد. عدم تعادل دولت ها را به بدهی در دهه 1990 سوق داد. منابع سرمایه گذاری دولت تمام شده و دولت در هنر استفاده از منابع تسلط نداشته است. یعنی به جای سرمایه گذاری مستقیم، دولت باید شرایط سرمایه گذاری را فراهم می کرد. به ویژه اینکه به دلیل مشکلات فراوان، امکان استفاده از منابع آن در بخش‌های زیربنایی وجود نداشت و همین امر باعث شد به جای کالاهای داخلی به کالاهای چینی و ترکیه‌ای یارانه بدهیم.

قاضی زاده ادامه داد: وقتی سرمایه گذاری داخلی ریسک داشته باشد، سرمایه گذاری خارجی نیز ریسک خواهد داشت. علاوه بر این، تهدیدی از سوی بازارهای بین المللی برای سرمایه گذاران خارجی وجود دارد.

وی تصریح کرد: باید کارهای اساسی انجام دهیم. ابتدا باید فضای کسب و کار را برای بخش خصوصی مساعد کنیم و بسته های سرمایه گذاری برد-برد با کشورهای همسایه ایجاد کنیم. به عنوان مثال نیازی به تولید خودرو خودمان نداریم، بلکه می توانیم به صورت مشترک تولید کنیم و باید زنجیره های صنعتی مشترک در منطقه ایجاد کنیم. باید کاری کنیم که مردم کف میدان لذت این رشد را بچشند و سطح رفاه عمومی بالا برود.

قاضی زاده با بیان اینکه تورم تک رقمی قابل دستیابی است، گفت: این امر با یک سری برنامه های انضباطی قابل انجام است و دولت خانواده نیز متعهد است که نرخ تورم را تک رقمی کند. باید انضباط عملیاتی دولت را محقق کنیم و تسهیل نظام بانکی را با منابع موجود مطابقت دهیم که در بانک دی انجام دادیم.

وی ادامه داد: باید لنگر اسمی تورم را از ارز به ریال منتقل کنیم. پیشنهاد ما در حوزه خودرو است، اگر اجازه دهیم با واردات خودرو نوسانات قیمت خودرو کاهش یابد، تورم نیز کاهش می یابد.

ما مرکز و سیاست داخلی مشخصی در زمینه نرخ ارز نداریم و نرخ ارز در کشورهای همسایه تعیین می شود. از طرفی باید بازار غیررسمی را بشناسیم.

قاضی زاده درباره برنامه خود برای کنترل نرخ ارز گفت: با مکانیزم حراج هلند، قیمت ارز را در کانال خود کنترل می کنیم و به جای شوک درمانی، اجازه دهیم سرمایه گذاری ها حل شود در بلندمدت با کنترل نقدینگی و کاهش تورم.

وی درباره طرح مالیاتی دولتش گفت: ما نیاز به نظام مالیاتی واحد داریم و باید مالیات اشتغال را کاهش دهیم. و مالیات بر درآمد عمومی را با یک سیستم هوشمند جایگزین کنید.

وی با بیان اینکه دولت رئیسی کار بسیار خوبی را در زمینه ساخت و ساز مسکن آغاز کرده است، اظهار داشت: راهی که در پیش می گیرند درست است و باید همین مسیر را ادامه دهیم و وعده شهید رئیسی قابل تحقق است و باید کاهش دهیم. تاثیر قیمت زمین مسکن

بسیاری از مؤسسات در حال احتکار زمین هستند، دولت باید به زور استفاده از این زمین ها را تعیین کند و به بی خانمان ها زمین رایگان داده شود.

بخش قابل توجهی از هزینه مسکن مربوط به زمین و مجوز است. با مدیریت این حوزه می توان 40 درصد هزینه مسکن را کاهش داد و با صنعتی شدن هزینه مسکن را کاهش داد که در دولت مردمی دیده می شود. از این برنامه

وی درباره توسعه دولت الکترونیک گفت: فقط دولت الکترونیک مفید نیست اما باید نظام اداری متحول شود. در سیستم اداری که ما طراحی کردیم، اولین نفری که با مردم ملاقات می کند باید تمام اختیارات را در یک ساختار هوشمند داشته باشد تا رضایت مردم را جلب کند. بوروکراسی باعث فساد بی پایان می شود.

قاضی زاده درباره توسعه اقتصاد دریا محور گفت: جمعیت جنوب کشورمان باید سه برابر شود. در دولت رئیس جمهور ساخت 27 شهر ساحلی در منطقه مکران تصویب شده است و بزرگترین سرمایه ما در سواحل جنوبی خود مردم هستند. بسیاری از سرمایه گذاری های ما در آفریقا مربوط به مردم بلوچ است، لازمه بازگشت سرمایه گذاری آنها به کشور این است که آنها بخش های در حال توسعه داشته باشند تا بتوانند با ایجاد مزیت نسبی سرمایه جذب کنند. اگر سرمایه گذاران داخلی بیایند، سرمایه گذاران خارجی هم می آیند.

وی نقش مردم در اقتصاد را ضروری دانست و تصریح کرد: ما معتقد به حاکمیت خانواده هستیم تا دولت و اقتصاد را به مردم بسپاریم. الگوی کلی اقتصاد در کشور ما عدالت است، اما در دولت خانوده معتقدیم که باید به مردم ثروت بدهیم و دارایی آنها را افزایش دهیم. شرکت های بزرگ در اختیار دولت هستند و باید با اصلاح سازوکار سهام عدالت، ثروت آنها را در اختیار مردم قرار دهیم. ما این کار را در بنیاد شهید انجام دادیم و صندوق شهید را به خانواده شهدا دادیم. خوبی این موضوع این است که شرکت های دولتی به سمت بازار سرمایه می روند و این باعث فعال شدن آنها می شود. به طور رسمی باید شرکت های دولتی وارد بورس شوند و کم کم این سهام به مردم منتقل می شود و به این ترتیب اقتصاد عمومی توسعه می یابد.

وی ادامه داد: در مدیریت خانواده یکی از مسائل ما ثبات معیشت خانواده است. ابتدا باید یک سیستم یارانه مالیاتی خانواده ایجاد کنیم. هر خانواده ای که درآمدش بیشتر از مخارجش باشد مالیات می پردازد، هر خانواده ای که درآمدش به اندازه مخارجش باشد مالیات نمی پردازد و یارانه نمی گیرد و آن هایی که هزینه هایشان بیشتر از درآمدشان است باید یارانه بگیرند.

قاضی زاده افزود: خانوارهای زیادی داریم که فرد با درآمدی ندارند، باید مطمئن شویم که خانواده ۱۷ درصد درآمد خود را پس انداز کرده و یکی از اعضای خانواده شاغل باشد و این باعث کاهش ضریب جینی می شود.

قاضی زاده درباره رفع کمبود انرژی گفت: استفاده از کالای با ارزشی مانند گاز برای تولید گرما خوب نیست. باید حجم سرمایه گذاری در تولید را افزایش دهیم و با ایجاد دهکده های شیمیایی زنجیره ای از پتروشیمی های فراوان ایجاد کنیم. استفاده از منابع نفت و گاز برای تولید ثروت و رفع بیکاری. بسته اعتباری انرژی برای خانواده تعریف می کنیم که در آن هر خانواده سهم مشخصی از سبد انرژی دارد که سه و نیم میلیون دلار در مصرف بنزین صرفه جویی می کند. پس از اجرای کامل، با الگوی مصرف اکانت مردم رایگان خواهد شد. تا زمانی که نتوانیم منابع کافی تولید کنیم، سرمایه گذاران خارجی جذب ما نمی شوند.

وی تصریح کرد: باید تولید انرژی های تجدیدپذیر را افزایش دهیم. اگر به سرمایه گذاران اجازه دهیم برق تولیدی در این حوزه را صادر کنند و از محل تولید برق به صورت سیکل ترکیبی اجازه صادرات را بدهیم و قیمت را واقعی کنیم، بسیاری از مشکلات حل می شود.

انتهای پیام/