You are currently viewing فراز و نشیب متغیر تورم؛  تغییر در ترکیب سپرده ها

فراز و نشیب متغیر تورم؛ تغییر در ترکیب سپرده ها


به گزارش اکو ایران، پس از 6 سال در تیرماه 99، سپرده های 2 ساله با سود 18 درصد به شبکه بانکی بازگشت. از آن تاریخ سهم این نوع سپرده های شبه پولی شروع به رشد کرد.

این روند صعودی تا مهر 1401 ادامه داشت که رکورد 27.7 درصد را به ثبت رساند. سپس با تغییری دیگر در شبکه بانکی، سهم سپرده های شبه پولی دو ساله روند نزولی را آغاز کرد. این روند نزولی تا دی ماه 1402 ادامه یافت و این تغییرات باعث دگرگونی شبه‌پارها شد که یکی از متغیرهای تورمی در سال‌های اخیر بوده است.

نقدینگی از دو جزء پول و شبه پول تشکیل شده است. پول جمع اسکناس و اوراق بهادار در دست مردم و سپرده های جاری است. پول شبه شامل سپرده های بلند مدت بانکی است و سپرده های دو ساله نیز نوعی شبه پول است و در این گزارش به سهم این نوع سپرده های شبه پول پرداخته شده است.

ظهور مجدد سپرده های دو ساله

بر اساس مصوبه سال 1392 شورای پول و اعتبار، سپرده های دو ساله و بیشتر از بازار پول خارج شد. با انتشار مصوبه جدید در جولای 2019، سپرده‌های دو ساله دوباره چشمان خود را به بازار پول باز کردند. با ورود مجدد سپرده های دو ساله، میزان نقدینگی سرمایه گذاری شده در این سپرده افزایش یافت.

بر اساس مصوبه هیئت پول و اعتبار در تیرماه ۱۳۹۸، نرخ سود سپرده‌های دو ساله ۱۸ درصد اعلام شد. سهم سپرده‌های شبه پولی دو ساله در تیرماه ۱۳۹۸ معادل ۰.۲ درصد بوده است. روند صعودی سهم این سپرده شبه پولی از این تاریخ آغاز شد و تا فروردین 1401 ادامه داشت و به 25.2 درصد رسید. پس از آن تاریخ، روند سهم سپرده های شبه پولی دو ساله وارد کانال 24 درصدی شد و تا شهریور همان سال در این کانال باقی ماند.

در مهر 1401 سپرده های دو ساله هم از نظر کمیت و هم از نظر سهم شبه پول رکورد زد. سهم سپرده های شبه پولی دو ساله در این ماه به بالاترین حد خود یعنی 27.7 درصد رسید. پس از این رکورد تاریخی، سهم سپرده های شبه پولی دو ساله و همچنین حجم آنها روندی نزولی به خود گرفت.

پایان دوران سپرده های دو ساله

در فوریه 1401 مصوبه جدیدی توسط شورای پول و اعتبار منتشر شد. بر اساس این مصوبه نرخ سود سپرده های دو ساله به 21.5 درصد افزایش می یابد. از سوی دیگر سپرده های سه ساله نیز پس از 8 سال با نرخ سود 22.5 درصدی به بازار پول بازگشتند.

با وجود افزایش نرخ سود سپرده های دو ساله، تغییری در روند نزولی حجم و سهم این سپرده های شبه پولی مشاهده نمی شود. یکی از دلایل آن شاید جذب افراد به سپرده های سه ساله باشد که سود بیشتری دارند.

از سوی دیگر در دی ماه 1401 نرخ سود اوراق گواهی سپرده عمومی از 18 درصد به 23 درصد افزایش یافت. این امر همچنین می تواند نشان دهنده تمایل به کاهش سهم سپرده های شبه پولی دو ساله باشد. زیرا سررسید این اوراق یک ساله است و نرخ سود آن بالاتر از سپرده های دو ساله است.

روند نزولی سهم سپرده های دو ساله از شب پل تا دی ماه 1402 ادامه یافت. سهم این سپرده از رکورد 27.7 درصد در مهر 1401 به 6.1 درصد در آذر 1402 رسید. البته در بهمن 1402 روند نزولی متوقف شد و دوباره سیر صعودی گرفت. در این ماه میزان سپرده های دو ساله حدود 55 هزار میلیارد تومان افزایش یافت و سهم آن از شبه پول به 6.9 درصد رسید.

آیا این اخبار اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید

(جمع: ۰ میانگین: ۰)