You are currently viewing فایل bat چیست و چگونه آن را باز کنیم؟

فایل bat چیست و چگونه آن را باز کنیم؟


اگر از ویندوز استفاده می‌کنید، احتمالا بارها و بارها با فایل‌های دسته‌ای یا bat فایل‌ها مواجه شده‌اید. گاهی اوقات از این فایل ها برای اجرای یک برنامه استفاده می شود و گاهی به طور مستقل برای انجام برخی کارها استفاده می شود. ولی فایل bat یا فایل دسته ای چیست؟ و چگونه می توان از آن استفاده کرد؟

فایل bat چیست؟

فایل خفاش یک فایل دسته ای یک فایل اسکریپت است که حاوی یک سری دستورات است و تقریباً می توان گفت که این دستورات هیچ محدودیتی ندارند. این دستورات می تواند از دستورات سیستمی مانند del یا shutdown در ویندوز گرفته تا دستورات دیگر باشد. فایل های bat به صورت متن ساده نوشته می شوند و فقط فرمت آنها bat است.

فایل‌های دسته‌ای اغلب زمانی استفاده می‌شوند که شما نیاز دارید یک دستور را به طور منظم اجرا کنید یا چندین دستور را پشت سر هم اجرا کنید. همچنین این فایل ها به گونه ای نوشته شده اند که به ورودی کاربر پاسخ دهند. به عنوان مثال، با پاسخ دادن به بله یا خیر یا انتخاب یک گزینه منو برای انجام کارهای مختلف.

چگونه از فایل bat استفاده کنیم؟

برای استفاده از فایل bat، کافی است روی آن دوبار کلیک کنید. اگر فایل شما به درستی نوشته شده باشد، دستورات موجود در آن اجرا شده و عملکردی را انجام می دهند.

در برخی شرایط، ممکن است خط فرمان یا ترمینال را برای لحظه ای باز و سپس بسته شدن ببینید. در مواقع دیگر، اجرای دستور ممکن است قبل از اینکه فرصتی برای دیدن آن داشته باشید، خیلی طول بکشد، یا ممکن است حاوی یک خط در انتها باشد و تا زمانی که آن را به صورت دستی ببندید، باز بماند.

شما نباید فرض کنید که هر یک از این رفتارها به این معنی است که فایل bat کار نخواهد کرد مگر اینکه بدانید قرار است چه کاری انجام دهد.

به عنوان مثال، اگر از یک فایل دسته ای برای اجرای سرور اختصاصی بازی استفاده می کنید، معمولاً انتظار دارید که پنجره باز بماند تا بتوانید خروجی سرور را ببینید. از سوی دیگر، اگر از یک فایل دسته ای استفاده می کنید که کامپیوتر را مجددا راه اندازی می کند، انتظار دارید که بلافاصله باز و بسته شود.

چگونه یک فایل bat را باز کنیم یا بخوانیم؟

فایل های دسته ای اسناد متنی ساده ای هستند و تقریباً در هر ویرایشگر متنی قابل باز شدن هستند. Notepad یک انتخاب رایج است، اما ویرایشگرهای متن پیچیده تر می توانند ویژگی های مفیدی مانند برجسته سازی نحو و ابزارهای اشکال زدایی را ارائه دهند.

برای باز کردن یک فایل دسته‌ای در Notepad، روی فایل bat کلیک راست کرده و Edit یا Edit in Notepad را انتخاب کنید.

همچنین می توانید Notepad را راه اندازی کنید، روی File > Open کلیک کنید و سپس به فایل دسته ای بروید و روی Open کلیک کنید.

پس از باز کردن، تمام دستورات را مشاهده خواهید کرد. به عنوان مثال، این دستور به سیستم می گوید که راه اندازی مجدد شود. /r به معنای راه‌اندازی مجدد و /t 0 به این معنی است که مهلت زمانی صفر ثانیه است، یعنی سیستم بلافاصله راه‌اندازی مجدد می‌شود.

آیا فایل های خفاش خطرناک هستند؟

فایل‌های bat ذاتا بدافزار نیستند، اما می‌توان از آنها به صورت مخرب استفاده کرد و همیشه باید با احتیاط کار کرد. به عنوان مثال، یک فایل دسته ای می تواند برای حذف فایل های شما در هنگام اجرا نوشته شود. همچنین می توان آن را برای دانلود بدافزار از اینترنت پیکربندی کرد. راه های بی شماری وجود دارد که از یک فایل دسته ای می توان به صورت مخرب استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: ۷ کد مخرب در محیط cmd ویندوز

بدون شک اکثر فایل های دسته ای برای کمک به کاربران در انجام کارهای روزمره و پیچیده طراحی شده اند و اکثرا بی ضرر هستند. اگر فایل یا برنامه را از منابعی که به آن اعتماد دارید دانلود کنید، احتمالاً مشکلی نخواهد بود. اما مراقب هر فایلی که از منابع ناشناخته یا نامعتبر دانلود می کنید باشید.

با این حال، اگر یک فایل bat را از یک منبع نامعتبر دانلود می کنید، باید یک لحظه آن را در Notepad باز کنید تا ببینید قبل از اجرای آن چه کار می کند.

به جای فایل bat از چه چیزی می توانید استفاده کنید؟

چندین جایگزین برای فایل های دسته ای در ویندوز وجود دارد. اولی فایل PS1 است که معادل PowerShell یک فایل BAT است. اگر آرگومان‌های خاصی را اضافه کنید، فایل‌های BAT می‌توانند دستورات PowerShell را اجرا کنند، اما معمولاً نوشتن یک فایل PS1 آسان‌تر است.

فراتر از اسکریپت های PowerShell، پایتون یک انتخاب دیگر است. پایتون می تواند توابع سیستم عامل را فراخوانی کند و مزایای زیادی دارد زیرا ماژول هایی دارد که تقریباً هر کاری را که تصور می کنید انجام می دهد. این انتخاب می تواند طاقت فرسا باشد، اما اگر نیاز به انجام کاری پیچیده دارید، حتما باید پایتون را در نظر بگیرید.

نتیجه

فایل bat یک اسکریپت است که حاوی دستوراتی است که به صورت متن ساده در قالب bat نوشته شده و دستوراتی را برای ویندوز تعریف می کند. این دستورات به صورت متوالی در سیستم اجرا می شوند و می توانند وظایف مختلفی را به صورت خودکار انجام دهند. از این فایل ها برای اجرای دستورات سیستم عامل مانند کپی فایل ها، حذف فایل ها، نصب نرم افزار، تنظیمات سیستم و سایر کارهای مشابه استفاده می شود. فایل های دسته ای با دوبار کلیک کردن روی آنها اجرا می شوند و با هر ویرایشگر متن ساده ای قابل ویرایش هستند.