You are currently viewing طرح جدید کالابرگ الکترونیکی 1 تا 2 میلیون تومانی راه اندازی شد

طرح جدید کالابرگ الکترونیکی 1 تا 2 میلیون تومانی راه اندازی شد


کد سفارش برای بارگیری کالا

کالاهای یارانه ای شامل برنج، گوشت گاو گرم و منجمد، حبوبات، شیر کم چرب، پنیر، ماست 2.5 کیلوگرم، مرغ گرم و منجمد، تخم مرغ، روغن، ماکارونی و شکر است.

بر اساس طرح جدید یارانه کاتالوگ الکترونیکی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ۶۱ میلیون نفر از واجدین شرایط دریافت یارانه هفت دهک پایین، در صورت خرید یکی از دهک های یازدهم، می توانند تا پایان اردیبهشت ماه سال ۱۳۰۳ به جای ۱۲۰ هزار تومان یارانه تشویقی از ۲۲۰ هزار تومان یارانه بهره مند شوند. اقلام کالاهای اساسی از فروشگاه های متصل به شبکه کالابرگی تبدیل می شود

یارانه تشویقی 220000 تومان در صورت استفاده افراد از تخفیف هر 11 قلم شامل (ماکارونی، پنیر، مرغ، گوشت، روغن، شکر، شیر و …) قابل استفاده است. یعنی دیگر مثل گذشته نیست که فقط کل یارانه یک میلیون تومانی دریافتی یک خانواده دو نفره همه غلات را بخرد و از یارانه تشویقی هم بهره مند شوند. بلکه 220 هزار تومانی طرح فجران مربوط به تخفیف و تفاوت قیمت هر یازده کالای مشمول در طرح لیست محصولات الکترونیکی است. یعنی اگر فردی هر 11 قلم کالا را خریداری کند، 220 هزار تومان از طریق مابه التفاوت قیمت پرداخت می شود.

باید بگویم؛ طرح ملی الکترونیک کالابرگ با عنوان «طرح فجرانه کالابرگ» برای حمایت مضاعف از سبد غذایی خانوارهای یارانه ای با اولویت خانوارهای دهک های پایین جامعه (اول تا هفتم) تا اردیبهشت ماه ادامه دارد.

سیدرضا یحیوی مشاور معاون اجتماعی و اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این خصوص توضیحات شفاف تری ارائه کرد.

به گفته یحیوی، در طرح الکترونیک کالابرگ از هجدهم تا بیستم هر ماه از حساب سرپرستان خانوار بدهکار و اعتبارات یارانه ای واریز می شود.

یحیوی گفت: پس از گذشت یک هفته از اجرای طرح کالابرگ الکترونیک، عده ای بر این باورند که طرح کالابرگ الکترونیک فجران تنها در دهه فجر اجرا می شود. این در حالی است که طرح فجران به مدت سه ماه از 29 بهمن ماه اجرا می شود و تا 29 اردیبهشت ماه ادامه دارد.

یحیوی همچنین گفت: نیازی به خرید یکجا اعتبار از سوی مردم نیست، بلکه می توانند با مراجعه به فروشگاه های مرتبط با طرح، خرید خود را در مدت یک ماه انجام دهند.

طرح فجران که فاز اول آن از 29 بهمن ماه سال جاری آغاز شده و تا پایان 28 اردیبهشت ماه سال آینده ادامه خواهد داشت، در قالب یک طرح کاتالوگ الکترونیکی ارائه شده است که با سایر پروژه های تحت حمایت دولت کاملا متفاوت است. یعنی اعتبار 220 هزار تومانی ربطی به یارانه نقدی ندارد و این یارانه 300 تا 400 هزار تومانی به ازای هر نفر از کاتالوگ الکترونیکی طرح فجرانه جدا شده است. این مبلغ اعتبار طرح فجرانه در واقع قیمت جبران مابه التفاوت قیمت روزانه 11 قلم طرح ای کاتالوگ است که در صورت خرید به حساب یارانه گیرندگان واریز می شود.

بر اساس اطلاعات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، از ابتدای اجرای این طرح در تاریخ 18 بخمن سال جاری تا پایان 19 اسفند ماه سال جاری، از مجموع 21 میلیون خانوار مشمول این طرح در دهک های درآمدی از یک تا هفت، حدود 15 میلیون و 500 هزار خانوار از این طرح استقبال کرده اند بر این اساس بیش از 73 درصد خانوارهای دهک یک تا هفتم از طرح فجرانه استقبال کرده اند. 61 میلیون ایرانی دهک اول تا هفتم درآمدی و مشمول طرح فجران هستند که هم اکنون آمارهای آن نشان می دهد در پایان دهمین روز از اسفندماه امسال و تنها چند روز پس از تولد این طرح، 47 میلیون نفر ایرانی ها هم حدود 77 درصد از آن استقبال کردند

میانگین خرید روزانه از طریق طرح فجرانه در این مدت بیش از 2 میلیون نفر بوده است. در این مدت تعداد خانوارها به طور میانگین روزانه بیش از 673 هزار خرید انجام دادند. برآوردها حاکی از آن است که نرخ پذیرش تا پایان 27 اسفندماه سال جاری به 80 درصد خواهد رسید که معادل یک ماه اجرای طرح فجرانه است. به گفته سید صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به نظر می رسد این طرح پس از پایان در 27 اسفند ماه سال جاری مراحل دیگری نیز داشته باشد. زیرا او اعلام کرد؛ این مرحله اولین مرحله از این نوع طرح‌ها برای افزایش قدرت خرید و تغذیه سالم خانوارها بود. پاسخ‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به بلاتکلیفی طرح فجرانه.

طرح فجرانه تحت شبکه اعتبار ملی اجرا می شود و مشمولان متقاضی توجه داشته باشند که قیمت روز اقلام مذکور بر اساس کالای مرجع بوده و در صورت قیمت بالاتر مابه التفاوت قبض طبیعی را پرداخت خواهند کرد. شخص به عبارت دیگر، اگر خریدار بیش از اعتبار خرید کند، باید مابقی پرداخت را از طریق حساب بانکی خود انجام دهد.

در این طرح افراد می توانند از هر گروه کالایی اعلام شده و از هر برند دلخواه خرید خود را انجام دهند. در این طرح خریدار می تواند با اعتبار خود چندین بار خرید کند.

دهک های درآمدی یک تا هفتم مشمول این طرح هستند و می توانند با مراجعه به فروشگاه های کالابرگ اقلام ضروری را خریداری کنند. متقاضیان می توانند با مراجعه به فروشگاه های شبکه اعتباری ملی که حدود 220000 فروشگاه کوچک و زنجیره ای از جمله افق کروش، جانبو، هفت، دلی مارکت، گندم، هایپر فامیلی، وال مارکت، محسن، مینو مارت، ترقی و فروشگاه های اینترنتی اسنپ هستند، از این طرح استفاده کنند. و دیجی کالا باید اقلام ضروری را خریداری کند.

همچنین عمده فروشان، خواربارفروشی ها، سوپرمارکت ها و خواربارفروشی ها، لبنیات، قصابی ها و تعاونی های مصرف در این طرح مشارکت دارند.

کد دستوری #1463500

برای شناسایی این فروشگاه‌ها، خانواده‌ها می‌توانند به برنامه شما مراجعه کرده و فروشگاه‌های اطراف خود را ببینند. برای دریافت این نرم افزار می توانند به پلتفرم های مارکت Myket یا Shoma.sfara.ir مراجعه کنند.

یا لینک نصب این نرم افزار را از طریق کد دستوری #1463*500* دریافت کنند. همچنین مرکز تماس با شماره 6369-021 پاسخگوی سوالات و اعتراضات می باشد.

اگر فروشنده کم فروشی یا بیش از حد فروش داشته باشد، مسئولیت سیستم شماره ۶ توسعه یافته ۱۲۴ وزارت حریم خصوصی به عهده خریدار است.

حتی در صورت امتناع فروشنده از ارائه مواد با کیفیت و یا الزام خریداران به استفاده از برند خاصی، شماره ارائه شده به عهده خریداران می باشد.

اعطای اعتبار نیز به صورت ماهانه و بر اساس کد ملی سرپرستان خانوار انجام می شود و استفاده از این اعتبار کاملا اختیاری و مدت استفاده یک ماهه می باشد. واضح است که طرح الکترونیک کالابرگ می تواند باعث کاهش تورم و افزایش سرانه مصرف مواد غذایی خانوار شود. این نیز بدون ایجاد بار مالی بر دوش خانوارها.

با اجرای این طرح و به ویژه طرح فجرانه، میزان کالری مورد نیاز خانوارهای واجد شرایط طبق اعلام انستیتو تغذیه ایران در سبد آنها لحاظ می شود. ایجاد بستر مناسب برای تغذیه سالم از مهمترین اهداف این طرح است که با توجه به داده های ارائه شده محقق شده است.

در دهه 90 به دلایل زیادی سرانه مصرف غذا و تغذیه سالم بسیار کاهش یافت و امسال با معرفی کاتالوگ الکترونیک و در صورت ادامه این روند می توان امیدوار بود که سوءتغذیه محدود شود.