You are currently viewing طرحواره چیست و چرا در سئو مهم است؟

طرحواره چیست و چرا در سئو مهم است؟


انتشار:
یکشنبه 24 اردیبهشت 1402

به روز رسانی:
شنبه 20 ژوئن 1402

آیا می دانستید که طرحواره بر رتبه بندی SERP (صفحه نتایج موتورهای جستجو) وب سایت شما تأثیر می گذارد؟ استفاده از طرحواره تاثیر زیادی بر سئوی سایت دارد و باعث می شود موتورهای جستجو راحت تر با سایت شما ارتباط برقرار کنند و آن را درک کنند. درک بهتر صفحات سایت قطعا به نفع شماست و در صورت رعایت قوانین موتور جستجو و سایر اصول سئو به شما کمک می کند تا رتبه خوبی کسب کنید. اما با همه اینها، کمتر از یک سوم وب سایت ها از طرحواره استفاده می کنند! در این مقاله توسط آفریقا خواهیم گفت طرحواره چیست و چرا در سئو مهم است؟.

طرحواره چیست؟

شناسایی محتوای صفحه وب شما برای روبات های موتورهای جستجو (خزنده های وب) کمی دشوار است زیرا قابلیت های محدودی دارند. بنابراین برای کمک به این ربات ها بهتر است داده های ساخت یافته را اضافه کنید. طرحواره چیست؟ طرحواره یا داده های ساختاریافته کدی است که موتورهای جستجو برای خواندن و شناسایی محتوای یک صفحه وب استفاده می کنند. این کد داده های بدون ساختار را به داده های ساخت یافته تبدیل می کند تا موتورهای جستجو بتوانند محتوای شما را دسته بندی کنند.

مقاله مرتبط: افزایش ترافیک در گوگل

سه نوع طرحواره مختلف وجود دارد که عبارتند از RDFa، Microdata و JSON-LD.

گوگل طرح JSON-DL را ترجیح می دهد. مثال زیر تفاوت بین چیزی که ما می بینیم و چیزی که یک ربات یا موتور جستجو می بیند را نشان می دهد. این کد اطلاعاتی را به موتور جستجو می دهد که شامل نوع (دستور پخت)، نام دستور غذا (پای سیب مادربزرگ)، تصویر و مواد مورد نیاز است. اکنون که موتور جستجو داده های کافی برای شناسایی محتوا دارد، این دستورالعمل می تواند در قطعه جستجو نمایش داده شود.

چگونه یک طرحواره به وب سایت اضافه کنیم؟

خوشبختانه، افزودن یک طرحواره به یک صفحه وب به دانش فنی زیادی نیاز ندارد. می‌توانید داده‌های ساختاریافته را مستقیماً به کد HTML خود اضافه کنید، اگرچه این امر به تجربه و دانش برنامه‌نویسی نیاز دارد. اما ابزارهای زیادی وجود دارند که می توانند این کار را برای شما انجام دهند! Schema.org یک پروژه همکاری اجتماعی از چندین سازمان برای ایجاد و حفظ واژگان مشترک برای ایجاد ابرداده سایت است. همچنین Schema.dev یک برنامه رایگان است که به شما کمک می کند طرحواره را به وب سایت خود اضافه کنید.

اگر شما یکی از 43 درصد وب‌سایت‌هایی هستید که از وردپرس استفاده می‌کنند، می‌توانید افزونه‌های مختلفی از جمله Schema and Structured Data for WP و AMP، Schema and Schema App را دریافت کنید.

به محض اینکه طرح را به وب سایت خود اضافه کردید، حتما آن را تست کنید و مطمئن شوید که درست کار می کند. همچنین می توانید از اعتبارسنجی طرح پیشنهادی Google استفاده کنید.

پس از اجرای موفقیت آمیز یک طرح، چند هفته صبر کنید تا ربات های موتور جستجو دوباره شروع به کار کنند. اگر کنسول جستجوی گوگل دارید، می توانید از طریق آن ایندکس را انجام دهید. برای مشاهده تغییر ایجاد شده قبل از اجرای طرح، وضعیت وب سایت خود را در صفحه نتایج موتور جستجو ببینید و چند هفته پس از اجرای طرح، موقعیت آن را بررسی کنید.

قوانین استفاده از طرح

این طرح باید به درستی و با دقت انجام شود، زیرا اگر موتور جستجو نقصی پیدا کند، صفحه وب شما می تواند هرزنامه محسوب شود.

  • محتوامحتوا باید دقیق و جاری باشد. شما نباید محتوای گمراه کننده مانند نظرات جعلی یا ادعاهای نادرست داشته باشید. اگر سایت برای شماست، تمام مطالب آن باید مال شما و مربوط به شما باشد نه شخص دیگری!
  • ارتباط محتوایی: باید محتوا را با تگ های مناسب تگ کنید. به عنوان مثال، پخش زنده یک رویداد ورزشی نباید به عنوان یک رویداد محلی علامت گذاری شود.
  • تکمیل: شما باید تمام جزئیات و ویژگی ها را ارائه دهید. در غیر این صورت، محتوای شما به عنوان محتوای غنی و کامل ظاهر نمی شود.
  • محل: اگر می خواهید موقعیت مکانی شما مشخص شود، حتما مکان خود را در طرح قرار دهید.
  • تایپ کنید: از نوع طرح بندی مناسب صفحه وب خود استفاده کنید.
  • تصاویر: مطمئن شوید که تصویر قرار داده شده متناسب با محتوای صفحه است. برای مثال تصویری که در این صفحه استفاده کرده ایم مربوط به موضوع است.
  • چند قسمتی: یعنی بیش از یک بخش در صفحه وجود دارد و همه آنها باید مشخص شوند. برای مثال، دستورالعمل‌هایی که در وب‌سایت قرار می‌گیرند ممکن است دارای بخش ویدیو، گالری تصاویر و بخش نظرات و بررسی باشند.

چرا طرحواره در سئو مهم است؟

ما می دانیم که طرحواره به ربات ها کمک می کند تا محتوا را شناسایی کنند. در اینجا چند دلیل برای نشان دادن اهمیت طرحواره در سئو آورده شده است:

  • طرحواره به داشتن قطعات غنی کمک می کند

از آنجایی که موتورهای جستجو دقیقا می دانند محتوای صفحه وب شما چیست، شما به ریچ اسنیپت ها دسترسی خواهید داشت. قطعه های غنی و برجسته در مقایسه با وب سایت هایی که در پایین صفحه نتایج موتور جستجو قرار دارند، کلیک های بیشتری را جذب می کنند.

  • طرحواره به وب سایت شما کمک می کند تا در منطقه شناخته شود

با تشکر از Schema، اگر کسی به منطقه شما سفر می کند و با جستجوی عبارت به دنبال مکانی برای غذا خوردن است رستوران‌های (منطقه شما) می توانید رستوران خود را در میان نتایج جستجو ببینید. به این ترتیب احتمال جذب مشتری برای کسب و کار شما افزایش می یابد.

مقاله مرتبط: انتخاب بهترین خدمات سئو برای مشاغل محلی

  • با استفاده از یک طرح، احتمال اینکه صفحه وب شما در آن دیده شود صفحه نتایج موتور جستجو بزرگ است

حتی اگر صفحه وب شما رتبه اول را نداشته باشد، Schema همچنان می تواند آن را قابل مشاهده کند. اگر بخش بررسی اختصاصی داشته باشید، احتمالاً افراد بیشتری روی سایت شما کلیک می کنند.

  • رتبه بندی در صفحه نتایج موتور جستجو تغییر می کند

هنگامی که محتوای شما توسط موتورهای جستجو شناسایی شد، این موتورها محتوای شما را در معرض دید مخاطبان هدف قرار می دهند. اگر محتوای شما برای عبارات جستجوی مرتبط نشان داده شود، نرخ کلیک (CTR) به طور قابل توجهی افزایش می یابد.

  • احتمال بازگشت سرمایه زیاد است

اگر برای وب سایت خود کلیک های بیشتری دریافت کنید، شاهد افزایش فروش و نرخ بازگشت سرمایه (ROI) شما خواهید بود

نتیجه

در این مقاله به شما گفتیم طرحواره چیست و چرا در سئو مهم است؟ و چه مزایا و کاربردهایی دارد. اگر قبلاً از کدهای شماتیک برای محصولات و محتوای سایت خود استفاده نکرده اید، پیشنهاد می کنیم در محل اقدام کنید. البته اگر دانش کافی در این زمینه ندارید، حتما از کارشناسان سئو یا وب مسترهای حرفه ای کمک بگیرید و ساختار وب سایت خود را بهینه کنید.