You are currently viewing شکاف مرکز آمار و بانک مرکزی بیشتر شده است

شکاف مرکز آمار و بانک مرکزی بیشتر شده است


به گزارش اکو ایران، روش های مختلفی برای محاسبه رشد اقتصادی وجود دارد. با توجه به پیچیدگی فرآیند محاسبه شاخص و تفاوت در برخی روش های آماری، گاهی اعداد این شاخص توسط دو موسسه رسمی اعلام می شود. مرکز آمار و بانک مرکزی متفاوت است.

آخرین گزارش مرکز آمار نشان می دهد که در سال 1402 رشد اقتصادی با احتساب نفت بالای 5.5 درصد بوده است. این در حالی است که بر اساس اطلاعات بانک مرکزی، رشد اقتصادی ایران در سال گذشته زیر 5 درصد بوده است.

همچنین بر اساس محاسبات مرکز آمار، حجم بخش صنعت ایران بدون احتساب نفت و گاز در سال گذشته نسبت به 1401 کاهش یافته است، این در حالی است که محاسبات بانک مرکزی رشد 4.5 درصدی را برای این بخش اعلام کرده است. بخشی از این تفاوت به دلیل گزارش متفاوت «سال پایه» توسط این دو نهاد رسمی است و بخشی دیگر ممکن است به دلیل تفاوت در روش محاسبه باشد. با این حال، پوشیده نیست که تفاوت فاحش این آمار، مشکلات زیادی را برای سیاستمداران ایجاد خواهد کرد.

تفاوت 2.3 واحدی بین رشد اقتصادی دو موسسه آماری

مرکز آمار رشد اقتصادی را بر اساس سال پایه 1389 و بانک مرکزی آن را بر اساس سال پایه 1394 محاسبه کرده است.

بر اساس گزارش مرکز آمار، کل رشد اقتصادی در سال گذشته 5.7 درصد بوده است. به عبارت دیگر سهم اقتصاد ایران در سال قبل نسبت به سال 1401 5.7 درصد رشد داشته است، این در حالی است که بر اساس گزارش بانک مرکزی رشد اقتصادی در سال قبل 4.5 درصد بوده است. به عبارت دیگر نرخ مرکز آمار 2.3 واحد درصد بالاتر از نرخ بانک مرکزی است و به گفته مرکز آمار اقتصاد ایران افزایش حجم بیشتری را تجربه کرده است.

حذف نفت از محاسبات منجر به رشد اقتصادی غیرنفتی می شود. این درصد از سوی مرکز آمار 3.4 درصد و بانک مرکزی 3.6 درصد اعلام شده است. به عبارت دیگر رشد اقتصادی غیرنفتی مرکز آمار 0.2 واحد درصد کمتر از رشد اقتصادی بانک مرکزی است.

آنچه از این مقایسه آماری بر می آید این است که مرکز آمار رشد اقتصادی کلی را بالاتر و بانک مرکزی رشد اقتصادی بدون احتساب نفت را بیشتر اعلام کرده است. اما این تفاوت های آماری به شاخص کلی و اختلاف چند واحدی خلاصه نمی شود.

آیا صنعت ایران کوچکتر یا بزرگتر شده است؟

همانطور که قبلا ذکر شد، پای اقتصادی به چند بخش اصلی تقسیم می شود. طبق روش ارزش افزوده، این بخش‌های کلی شامل «کشاورزی»، «صنعت و معدن به استثنای نفت»، «استخراج نفت و گاز» و «خدمات» است. رشد اقتصادی محاسبه شده برای کل اقتصاد نیز برای هر بخش به طور جداگانه برآورد می شود.

بر اساس گزارش مرکز آمار، در سال گذشته رشد اقتصادی بخش «صنعت و معدن بدون نفت» منفی 0.5 درصد بوده است. به عبارت دیگر اندازه بخش صنعت بدون احتساب نفت و گاز نسبت به سال 1401 0.5 درصد کاهش داشته است.

این در حالی است که بر اساس اطلاعات اعلام شده از سوی بانک مرکزی، این بخش نه تنها کوچک نشده، بلکه ۴.۵ درصد رشد داشته است.

اتفاقی مشابه برای بخش «کشاورزی» نیز تکرار شد. در حالی که مرکز آمار رشد اقتصادی این بخش را در سال گذشته منفی 2.2 درصد اعلام کرد، بانک مرکزی رشد بخش کشاورزی را مثبت 0.2 درصد ارزیابی کرد.

به عبارت دیگر، بر اساس آمار مرکز آمار ایران، بخش کشاورزی کوچک‌تر شده و به گفته بانک مرکزی این بخش از سال 1401 بزرگ‌تر شده است.

اختلاف 5.6 واحدی رشد تولید نفت مرکز آمار و بانک مرکزی

این تفاوت آماری در سایر بخش‌های اقتصاد نسبت به دوره‌های گذشته عمیق‌تر می‌شود. مرکز آمار رشد اقتصادی حوزه نفت و گاز در سال گذشته را 20.3 درصد اعلام کرد که این میزان از سوی بانک مرکزی 14.7 درصد اعلام شد. یعنی بین رشد بخش نفت مرکز آمار و بانک مرکزی تقریباً 5.6 واحد درصد اختلاف وجود دارد.

رشد اقتصادی گروه خدمات نیز از سوی مرکز آمار 5.7 درصد و بانک مرکزی 3.8 درصد اعلام شد.

مشکلات تفاوت های آماری برای سیاستمداران

همانطور که قبلا ذکر شد، تفاوت های آماری به ویژه در شاخص هایی مانند تولید ناخالص داخلی که محاسبه آن پیچیدگی های زیادی دارد، مشکل غیرمنتظره ای نیست. مرکز آمار و بانک مرکزی در محاسبات خود خطی را تحت عنوان خطاهای آماری لحاظ کرده اند تا اثر خطاهای احتمالی را از بین ببرند.

با این حال، زمانی که این تفاوت عمیق تر شود و حتی گاهی مسیری کاملاً متفاوت را ترسیم کند، هم برای سیاستمداران و هم برای فعالان اقتصادی مشکل ساز می شود. سیاست هایی که در زمان مثبت بودن رشد اقتصادی گروه صنعتی اتخاذ می شود، قطعاً با سیاست هایی که در صورت منفی بودن رشد آن بخش اتخاذ می شود، متفاوت است. بنابراین تفاوت آماری زیاد و روندهای متفاوت شاخص ها در وهله اول باعث سردرگمی سیاست گذاران در تعیین اهداف می شود.

این چالش نه تنها برای یک بخش از اقتصاد، بلکه برای کل اقتصاد وجود دارد. رشد اقتصادی 8 درصدی در برنامه هفتم توسعه پیش بینی شده است. وقتی یک بنگاه رشد 5.7 درصدی و بنگاه دیگر رشد 4.5 درصدی را اعلام می کند، مشخص نیست که چقدر فاصله برای محاسبه باقی مانده برای رسیدن به اهداف برنامه توسعه باقی مانده است.

در نهایت، بسیاری از تفاوت های آماری باعث می شود که برخی از سیاستمداران از آمارهای مختلف به نفع اصطلاحات خود استفاده کنند. این تفاوت باعث می‌شود که سیاست‌گذار در مواقع لزوم به آمارهای بهتر بسنده کند و از به حساب آوردن آمارهای کمتر مطلوب با همان آمار اجتناب کند.

دانستن نحوه محاسبه رشد اقتصادی یک پیش نیاز برای درک آمار است

برای درک دلیل تفاوت آمار، ابتدا باید با روش محاسبه رشد اقتصادی و مفاهیم اساسی آن آشنا شوید.

به بیان ساده، اگر همه کالاها و خدمات تولید شده در داخل مرزهای یک کشور در یک سال جمع شوند، تولید ناخالص داخلی به دست می آید که اندازه و حجم اقتصاد را نشان می دهد. به عبارت دیگر، اگر کل اقتصاد به یک کیک تشبیه شود، تولید ناخالص داخلی به اندازه کیک است.

از آنجایی که بخشی از افزایش اندازه پای اقتصاد ممکن است ناشی از تورم باشد تا افزایش ارزش واقعی کالاها، تولید ناخالص داخلی را نسبت به یک سال خاص که سال پایه نامیده می شود، کاهش می دهند. بنابراین، تولید ناخالص داخلی واقعی همان حجم پای اقتصادی است که اثر تورم از آن گرفته شده است.

حال اگر تغییر اندازه کیک اقتصادی هر سال نسبت به سال قبل محاسبه شود رشد اقتصادی حاصل می شود. مکانیسم های مختلفی برای اندازه گیری اندازه اقتصاد و رشد آن طراحی شده است که یکی از آنها «محاسبه ارزش افزوده» است.

در این روش کیک اقتصادی به چند قسمت اصلی تقسیم می شود و ارزش محصولات تولید شده در هر قسمت جمع و به عنوان تولید ناخالص داخلی اعلام می شود. مالیات غیر مستقیم نیز در ارزش این کالاها لحاظ می شود. به همین دلیل به حجم اقتصادی محاسبه شده به این صورت «تولید ناخالص داخلی به قیمت بازار» می گویند. اگر مالیات های غیرمستقیم از این عدد کم شود، «تولید ناخالص داخلی به قیمت پایه» به دست می آید.

مرکز آمار حجم واقعی اقتصاد را با استفاده از روش ارزش افزوده بر اساس قیمت های «بازاری» و بانک مرکزی بر اساس قیمت «پایه» اعلام می کند. بررسی ها نشان می دهد که رشد اقتصادی حاصل از این دو شاخص تفاوتی ندارد. به همین دلیل اکوایران در گزارش خود تفاوتی بین رشد ارزش افزوده به قیمت بازار و مبنای این دو نهاد قائل نشده است.

آیا این اخبار اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید

(جمع: ۰ میانگین: ۰)