You are currently viewing سیگار گران شد

سیگار گران شد


خرید و فروش مواد دخانی با در نظر گرفتن مضرات فراوانی که برای سلامتی انسان و محیط زیست وارد می کند، رونق زیادی پیدا کرده است و دیگر خبری از روزنامه در دکه هایی نیست که به آن دکه چاپی می گفتند. غرفه ها عمدتاً به فروش سیگار می پردازند و فروشندگان اعلام می کنند که این کار درآمد بسیار بالایی دارد. عمده فروش دکه ها و سوپرمارکت ها سیگار است و فروش سیگار ماهیانه تا 70 میلیون تومان سود برای آنها به همراه دارد.

افزایش قیمت سیگار در آغاز سال جدید شاید بیش از همه کالاهای مصرفی دیگر محسوس باشد. اگرچه کارشناسان بهداشت این محصول را عامل اصلی سرطان معرفی می کنند و هر بار هشدارهای جدیدی درباره مصرف آن صادر می کنند، اما نمی توان منکر ضریب نفوذ بالای آن در جامعه ایرانی شد. موضوعی که در نهایت معیشت شهروندان را تحت الشعاع قرار می دهد.

سیگار چقدر گران شد؟

بررسی های میدانی نشان می دهد که برخی از انواع سیگار نسبت به سال گذشته افزایش قیمت قابل توجهی داشته است. در اردیبهشت 1403 وینستون لایت با قیمت 31 هزار تومان و جی 1 به قیمت هر پاکت 20 هزار تومان فروخته شد. علاوه بر این، بهمن سوئیس 17 هزار تومان و گلدن مونتانا 18 هزار تومان قیمت گذاری شده است.

قیمت سیگارهایی مانند کامل بلو از 27 هزار تومان در اردیبهشت 1402 به 35 هزار تومان در اردیبهشت 1403 افزایش چشمگیری پیدا کرد، بلو مونتانا با افزایش 54 درصدی از 13 هزار تومان به 20 هزار تومان رسید.

چرا سیگار اینقدر گران شد؟

شاید ریشه این ماجرا به مصوبه 29 مهر 1402 شورای اسلامی شهر برگردد که در آن از ابتدای سال 1403 و در زمان اجرای قانون هفتم با مالیات 15 تا 50 درصدی بر محصولات دخانی مانند سیگار و تنباکو موافقت شد. طرح.

بنابراین مالیات سیگارهای داخلی با برچسب ایرانی 15 درصد، سیگارهای داخلی با برچسب بین المللی 25 درصد و سیگارهای وارداتی با هر برچسب 50 درصد افزایش یافت.

همچنین مالیات بر هر بسته 50 گرمی تنباکوی تولید داخل 20 درصد و مالیات هر بسته 50 گرمی تنباکوی تمام شده وارداتی 55 درصد افزایش می یابد.

آیا افزایش قیمت سیگار باعث کاهش مصرف آن می شود؟

بررسی ها نشان می دهد که افزایش مالیات بر سیگار تاثیری در کاهش مصرف آن ندارد. زیرا با افزایش قیمت سیگار، کاربران عادی به سراغ سیگارهای ارزان تر یا قاچاق می روند.

اگر به تجربه سایر کشورهای جهان در این زمینه نگاه کنیم، مشخص می شود که افزایش مالیات بر سیگار در صورتی که دولت امکان کنترل ورود کالاهای قاچاق را داشته باشد، می تواند منجر به کاهش مصرف شود. اگر دولت توانایی کنترل ورود کالای قاچاق را نداشته باشد، سیگارهای قاچاق وارد کشور می شود و مصرف کنندگان آن را با سیگارهای ارزان تر و قاچاق جایگزین می کنند.

بر این اساس به نظر می رسد که مبارزه با سوء مصرف دخانیات به جای مسائل مالی نیازمند مبانی فرهنگی است. در چنین شرایطی به نظر می رسد دولت بیش از آنکه به ریشه کنی آسیب های فرهنگی بپردازد، به دنبال کسب درآمد از پول هایی است که هر روز بیرون می دهند.

شایان ذکر است که هر پاکت سیگار با قیمت درج شده روی آن فروخته نمی شود و میانگین قیمت آن تا 7 هزار تومان بیشتر است. با این حساب اگر تاجری یک پاکت سیگار را 2 هزار تومان کمتر از قیمت درج شده خریداری کند، برای هر پاکت تقریباً 9 هزار تومان سود خواهد داشت. با این حساب اگر روزی 200 پاکت بفروشد تنها از فروش سیگار یک میلیون و 800 هزار تومان عایدش می شود. اگر این عدد را در یک ماه ضرب کنیم مبلغ 54 میلیون تومان می شود. بنابراین می توان گفت که فروش سیگار در ایران منبع درآمد زیادی است.

قطعا برای سیگاری ها اتفاق افتاده که آخر شب سیگار تمام می شود و می رود برای خرید. بسیاری از فروشگاه هایی که مجوز فعالیت 24 ساعته دارند برای ساعت 12 نیمه شب و بعد از آن نرخ متفاوتی دارند. مثلا اگر یک پاکت سیگار تا قبل از ساعت 12 شب 35 هزار تومان باشد، از ساعت 12 تا 7 صبح 40 هزار تومان به فروش می رسد. با این حساب سود چند برابر می شود.

هر فرد سیگاری به طور متوسط ​​روزانه 30 هزار تومان برای سیگار می پردازد و اگر این عدد را در 30 روز ضرب کنیم، متوجه می شویم که یک فرد سیگاری ماهی 900 هزار تومان می پردازد. اگر قیمت سیگار بیشتر باشد، می توان نتیجه گرفت که حداکثر سهم ماهیانه برای سیگار برای هر فرد سیگاری می تواند به 2 میلیون تومان برسد. درآمدهای حاصل از فروش سیگارهای مارک خارجی آنقدر زیاد است که گفته می شود گردش مالی سالانه آنها به اندازه فروش نفت ایران است. بررسی ها نشان می دهد که بزرگترین شرکت دخانیات در جهان در چین واقع شده است. گردش مالی سالانه تنباکو چین 288 میلیارد دلار است که انتظار می رود در سال 2023 به 294 میلیارد دلار برسد.

منبع:

اخبار تجارت

آیا این اخبار اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید

(جمع: ۰ میانگین: ۰)