You are currently viewing سهم دولت از کیک اقتصاد ایران؛  هر روز بیشتر از دیروز

سهم دولت از کیک اقتصاد ایران؛ هر روز بیشتر از دیروز


به گزارش اکو ایران، متوسط ​​نرخ رشد اقتصاد ایران در دهه 90 نزدیک به نیم درصد برآورد شده است، در حالی که نرخ رشد هزینه های دولت در همین دوره حدود 15 درصد بوده است. به عبارت دیگر نرخ رشد دولت در چند سال گذشته بسیار بیشتر از کل اقتصاد ایران بوده است. بر این اساس سهم دولت از پای اقتصاد ایران در سال 1384 13.8 درصد بوده که این سهم در سال گذشته به 22.8 درصد رسیده است.

مخارج دولت و رشد اقتصادی: آثار و پیامدها

رابطه بین هزینه های دولت و رشد اقتصادی در تئوری های اقتصادی به وضوح تعریف نشده است. اما به طور کلی انتظار می رود دولت با تامین امنیت، تامین کالاهای عمومی مورد نیاز جامعه و سرمایه گذاری در زیرساخت های کشور زمینه رشد اقتصادی را فراهم کند.

افزایش سهم دولت از پای اقتصادی می تواند منجر به انتقال منابع از بخش خصوصی به بخش دولتی شود و در نهایت منجر به کاهش سرمایه گذاری بخش خصوصی و کاهش رشد اقتصادی شود.

همچنین با افزایش هزینه های دولت پس از تامین کالاهای عمومی، منابع به کالاهایی اختصاص می یابد که تولید آنها دولت از کارایی لازم برخوردار نیست که منجر به تخصیص نامناسب و هدر رفت منابع کشور و کاهش رشد اقتصادی می شود.

به طور کلی با توجه به اینکه بهره وری بخش خصوصی بیشتر از بهره وری دولتی است، سهم بخش خصوصی در اقتصاد بیشتر ترجیح داده می شود. اما در چند سال اخیر دقیقا برعکس این اتفاق افتاده است.

رکود سهم دولت در اقتصاد

تجزیه و تحلیل گزارش مرکز آمار نشان می دهد که بین سال های 2005 تا 2010، سهم واقعی دولت از اقتصاد کاهش یافته است. در سال 2005، دولت 13.8 درصد از حجم واقعی اقتصاد را در اختیار داشت و در سال 2010 این سهم به 10.7 درصد رسید.

آغاز تحریم ها و آغاز افزایش سهم دولت در اقتصاد

از زمان آغاز تحریم های آمریکا، اقتصاد ایران روندی صعودی در سهم دولت از تولید ناخالص داخلی داشته است. در این مدت که تا سال 1393 به طول انجامید، سهم دولت از اقتصاد به 15.6 درصد رسید. رشد اقتصادی در این دوره به طور متوسط ​​حدود منفی 1 درصد بوده است. به عبارت دیگر، با وجود انقباض کل اقتصاد، هزینه های دولت افزایش یافت.

نتیجه بازی تغییری در اقتصاد سیاسی ایجاد نکرد

در سال 1395 سهم دولت در اقتصاد با کاهش اندکی نسبت به سال قبل به 15.3 درصد رسید. اما این کاهش موقتی بود و سپس در سال 2016 این روند افزایش یافت. علاوه بر این، سهم دولت از اقتصاد در سال 2018 به اوج خود رسید، در این سال دولت 21.5 درصد از اقتصاد را در اختیار گرفت، در حالی که رشد اقتصادی در سال های 2017 و 2018 منفی بود.

تاثیر منفی کرونا بر اندازه دولت

در سال 2019 و با شروع همه‌گیری کرونا در جهان، برخلاف اینکه دولت‌ها اغلب هزینه‌های زیادی را برای کاهش اثرات مخرب این همه‌گیری صرف می‌کنند، آمارها در ایران نشان می‌دهد که سهم دولت در سال جاری نسبت به سال 2019 کاهش یافته است. و روند ثابتی برای پس انداز سال آینده دارد.

سهم دولت در اقتصاد رکورد زد

روی کار آمدن دولت سیزدهم با افزایش حجم دولت در اقتصاد همراه بود. بنابراین در سال 1402 سهم دولت از اقتصاد به بالاترین حد خود در حداقل 17 سال گذشته رسید. سال گذشته، دولت 22.8 درصد از تولید ناخالص داخلی را تولید کرد که در نوع خود بی سابقه است.

در مجموع بررسی ها نشان می دهد که حجم واقعی تولید ناخالص داخلی ایران در سال گذشته از سال 1384 با 40 درصد افزایش به 867 هزار میلیارد تومان رسیده است. در همین بازه زمانی، مخارج دولت نزدیک به 150 درصد رشد داشته است.

سیاستمدار باید سیاست بهینه تری را در تعیین مصارف بودجه دولتی اتخاذ کند تا بتواند بودجه رشد اقتصادی پایدار را تامین کند.

آیا این اخبار اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید

(جمع: ۰ میانگین: ۰)