You are currently viewing زندگی 20 میلیون موش در تهران;  اضطراب مواجهه با حیوانات موذی در هنگام زلزله

زندگی 20 میلیون موش در تهران; اضطراب مواجهه با حیوانات موذی در هنگام زلزله


به گزارش اکو ایران، احمد وحیدی در مراسم افتتاحیه نهمین همایش بین المللی زلزله موضوع این همایش را یکی از موضوعات مهم کشور دانست که زندگی مردم را تحت تاثیر قرار می دهد و افزود: زلزله یک پدیده است، زیرا باعث آسیب به مردم و تجهیزات شهری می شود. این نگران کننده و ترسناک است.

وی با تاکید بر شناسایی جنبه های علمی زلزله، ادامه داد: زلزله نتیجه فعل و انفعالات و حرکات صفحات زمین است. بنابراین، دانش علمی آن همواره مورد توجه بوده است، بنابراین این حوزه نیازمند مطالعه عمیق است.

وحیدی به پیشگیری از زلزله به عنوان یکی از موضوعات دیگر در حوزه زلزله اشاره کرد و یادآور شد: ما همچنان در پیش بینی زلزله ضعیف هستیم در حالی که منطق می گوید نباید در این زمینه ضعیف باشیم. اخیراً این فرضیه قوت گرفته است که می‌توانیم از قابلیت‌های هوش مصنوعی در پیشگیری از زلزله استفاده کنیم و موفق‌تر عمل کنیم.

وزیر کشور با تاکید بر لزوم توسعه شبکه های لرزه نگاری و لرزه نگاری در کشور خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مشکلات کشور در حوزه زلزله، توسعه دانش و فناوری است. در این زمینه، محققان کار خوبی برای تشخیص خطاها انجام داده‌اند، اما من معتقدم که این شناخت باید عمیق‌تر باشد.

وی گام بعدی را شناخت اشتباهات در ساخت سازه های مقاوم در برابر زلزله دانست و گفت: البته توجه به ساخت و سازهای پایدار از اهمیت بالایی برخوردار است اما در برخی موارد به آن توجه نشده است.

وحیدی ادامه داد: در سال های اخیر شاهد بوده ایم که در زلزله های با بزرگای بیش از 6 ریشتر در شهرها، سازه ها آسیب کمتری دیده اند و در روستاهایی که سازه ها بازسازی شده اند، خسارت کمی دیده اند. به همین دلیل است که ما نیاز به سیستم سخت گیرانه تری در این زمینه داریم.

وزیر کشور با تاکید بر اینکه افرادی که مقررات ساختمانی را نادیده می گیرند باید تحت تعقیب قرار گیرند، گفت: 2800 آیین نامه در این زمینه وجود دارد اما باید در تمام مناطق کشور به طور یکسان اعمال شود.

وی با اشاره به نقش آکادمیک دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی در توسعه علمی این رشته گفت: اعتقاد بر این است که رشته های مرتبط با زلزله در دانشگاه ها بالا نیست و باید در این زمینه فرهنگ سازی کنیم. زیرا زلزله پدیده ای چندوجهی است و باید سعی کنیم آن را به طور کامل درک کنیم.

در این همایش علیرضا زاکانی شهردار تهران زلزله، فرونشست، سیل و طوفان را 4 خطر در دستور کار شهرداری دانست و گفت: زلزله پدیده ای است که نیازمند هم افزایی با سایر نهادها و مسئولیت وزیر کشور است. در این زمینه فرصتی برای هم افزایی بین نهادهای مرتبط فراهم می شود.

وی ادامه داد: برای رصد زلزله به ابزار و تجهیزاتی نیاز داشتیم تا بتوانیم زلزله تهران را پیش بینی کنیم. بنابراین طی 2.5 سال گذشته 5 دستگاه لرزه نگار در عمق 50 متری زمین نصب شده است.

زاکانی از نصب یک لرزه نگار دیگر در عمق 100 متری پارک نهج البلاغه در سال جاری خبر داد.

شهردار تهران توسعه شبکه شتاب سنج برای ارزیابی میزان خسارات پس از زلزله را از دیگر اقدامات پایش زمین لرزه های تهران عنوان کرد و یادآور شد: در گذشته ژاپن 4 شتاب سنج در تهران نصب کرده بود که باید انجام می شد. به دلیل فرسودگی تعویض شده و با رعایت موارد 26 عدد به ما تحویل داده شده است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین 50 سامانه شتاب سنج در اطراف تهران نصب شده است.

زاکانی با بیان اینکه 50 همکار در زمینه زلزله داریم، گفت: با نصب سامانه ها می توانیم در 15 تا 20 ثانیه اول هشدار سریع داشته باشیم.

شهردار تهران شناسایی سازه های در معرض خطر را از دیگر برنامه های شهرداری دانست و گفت: در گذشته سازمان آتش نشانی سازه ها را از نظر آتش سوزی بررسی کرد و 126 ساختمان شناسایی شد و در ما مطالعات 16 هزار ساختمان بالای 7 طبقه مورد بررسی قرار گرفت.

در ادامه حمد آقامیری بر مشاوره اساتید در زمینه زلزله تاکید کرد و افزود: در کمیته ساختمان شورای شهر تهران بررسی پدیده فرونشست را با حضور 80 نفر از اساتید آغاز کردیم و بر این اساس لایحه پیشگیری و کنترل پس از تصویب اولیه در مجلس در محل فرود در شهر تهران تدوین شد.

وی به مناسبت برگزاری جلساتی در کمیسیون های محیط زیست و کشاورزی درباره این لایحه گفت: این لایحه در آستانه تصویب در مجلس است.

رئیس کمیته سازندگی شورای شهر تهران تشکیل کارگروه مقاوم سازی شهر تهران در برابر زلزله را از دیگر اقدامات این کمیته برشمرد و یادآور شد: 70 استاد دانشگاه به این کمیته دعوت شده بودند که از این تعداد 48 استاد در جلسات ما حضور داشتند و از جمله این سوال پرسیده شد که آیا احتمال وقوع زلزله بالای 7 در تهران وجود دارد و اکثریت قریب به اتفاق آنها اذعان داشتند که احتمال وقوع زلزله بالای 7 در تهران وجود دارد و بر اساس دوره های تکراری زلزله 30 سال گذشته است. از زمان وقوع آن

وی افزود: بر این اساس 3 کمیسیون دیگر نیز در این کمیسیون تشکیل شد که یکی از آنها کمیسیون سنجش و تقویت ساختارها در تهران است. در تهران 4420 هکتار بافت فرسوده داریم که 7 درصد شهر تهران را شامل می شود و 37 درصد جمعیت تهران در آن زندگی می کنند در حالی که سازه های این بافت های فرسوده در برابر زلزله 5 ریشتری مقاوم نیستند.

آقامیری با بیان اینکه مشوق هایی برای مقاوم سازی این ساختمان ها در نظر گرفته شده است، ادامه داد: کمیته دوم ما طرح ویژه شهر تهران است و کمیته سوم نیز در مورد تحلیل ریسک شهر تهران است که در این کمیته تلاش می شود توسعه یابد. نرم افزاری برای مدیریت شهر تهران، زیرا قصد داریم نگاهی سیستمی به شهر تهران داشته باشیم تا بتوانیم پایداری کلانشهر تهران را ارتقا دهیم.

وی ادامه داد: یکی از خطرات شهر تهران پس از زلزله حیوانات موذی است و تخمین زده می شود که 20 میلیون موش در تهران وجود داشته باشد و یکی از خطرات تهران در زمان زلزله قرار گرفتن در معرض حیوانات موذی است.

وی توسعه گاز شهری را از دیگر مخاطرات شهر تهران در زمان زلزله عنوان کرد و گفت: اعلام شد 3.5 میلیون متر مکعب گاز شهری از زیر شهر تهران عبور می کند و اقداماتی در این زمینه انجام شد. بنابراین در هنگام زلزله گاز را در یک مخزن جمع کنید.

آیا این اخبار اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید

(جمع: ۰ میانگین: ۰)