You are currently viewing روند نزولی نسبت اشتغال در پایتخت/بازار کار تهران متاثر از کاهش افراد فعال

روند نزولی نسبت اشتغال در پایتخت/بازار کار تهران متاثر از کاهش افراد فعال


به گزارش اکو ایران، تحلیل گزارش مرکز آمار از شاخص های اصلی بازار کار در سال گذشته نشان می دهد که در استان تهران از بهار تا زمستان نرخ بیکاری از بالای 7.5 درصد به زیر 6.5 درصد کاهش یافته است. بنابراین در ظاهر وضعیت بیکاری در این استان بهبود یافته است.

در عین حال بررسی سایر شاخص های بازار کار در این استان نشان می دهد که نسبت اشتغال در فصل زمستان نیز پس از داشتن روندی صعودی تا پاییز کاهش یافته است. در کنار این دو شاخص، کاهش مشارکت از پاییز به بعد بوده است.

روند نزولی نرخ بیکاری در تهران

بر اساس اعلام مرکز آمار، نرخ بیکاری استان تهران در بهار سال گذشته 7.6 درصد بوده است. این بدان معناست که از هر 100 نفر فعال در بازار کار، تقریباً هفت نفر بیکار بوده اند. این درصد در تابستان به 5/7 درصد و در پاییز به 4/5 درصد می رسد. سطح 5.4 درصد کمترین نرخ بیکاری ثبت شده در استان تهران در سال گذشته است.

اما این روند نزولی تا پایان سال ادامه نداشت و این میزان در زمستان به 6.3 درصد رسید. این درصد نسبت به فصل پاییز بیشتر است اما نسبت به دو فصل اول سال گذشته در سطح پایین تری قرار دارد. بنابراین روند کلی نرخ بیکاری در این استان در سال 1402 کاهشی است.

نرخ مشارکت و اشتغال در استان تهران

در نگاه اول به نظر می رسد وضعیت بیکاری در تهران بهتر شده است، اما نمی توان بدون در نظر گرفتن سایر شاخص های کلیدی بازار کار در این زمینه نتیجه گیری کرد. نرخ اشتغال استان تهران در بهار سال قبل 36.9 درصد بوده است. یعنی در این فصل به ازای هر 100 نفر در سن کار (15 به بالا) تقریباً 37 نفر مشغول به کار شدند. این نسبت در تابستان به 1/38 درصد و در پاییز به 39 درصد می رسد. این سطح بهترین سطح اشتغال استان تهران در سال گذشته است. در نهایت در فصل زمستان نرخ اشتغال در این استان به 37.8 درصد کاهش می یابد.

کاهش نرخ بیکاری در کنار کاهش نرخ اشتغال در زمستان سال گذشته احتمال کاهش نرخ مشارکت نیروی کار را افزایش می دهد.

از آمار مشخص است که مشارکت در این فصل کاهش یافته است. به طور دقیق تر، در بهار سال گذشته مشارکت استان تهران 40 درصد بوده است. یعنی به ازای هر 100 نفر در سن کار، 40 نفر یا بیکار بودند یا شاغل و به نوعی در بازار کار مشارکت داشتند.

این درصد در تابستان به 2/41 درصد می رسد و در پاییز در همین حد باقی می ماند. بر این اساس پاییز بهترین فصل از نظر اشتغال در استان تهران است. در زمستان اما مشارکت مجددا کاهش می یابد و به 40.4 درصد می رسد.

بنابراین به نظر می رسد بخشی از کاهش نرخ بیکاری در این استان در فصل زمستان متاثر از کاهش افراد فعال در بازار کار است که در نرخ مشارکت منعکس می شود.

آیا این اخبار اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید

(جمع: ۰ میانگین: ۰)