You are currently viewing راهنمای سفر به هند، کشوری با تاریخ و فرهنگی غنی

راهنمای سفر به هند، کشوری با تاریخ و فرهنگی غنی


هند بخشی از قاره آسیا است. بیشتر هند یک شبه جزیره را تشکیل می دهد، به این معنی که از سه طرف توسط آب احاطه شده است. مرتفع ترین رشته کوه جهان، هیمالیا، از شمال سرچشمه می گیرد. جنوب شرقی با خلیج بنگال و جنوب غربی با دریای عرب همسایه است.
زمین هند به طور گسترده ای متفاوت است، از صحرای تار در غرب تا جنگل ها در شمال شرقی. منطقه ای حاصلخیز به نام دشت گنگ بخش زیادی از شمال هند را پوشش می دهد. این سازند از خاکی که توسط رودخانه‌هایی که از هیمالیا سرازیر می‌شوند، ایجاد شده است. در برخی نقاط، این لایه از سیلت بیش از ۲۵۰۰۰ فوت (۷۶۲۰ متر) است.

مردم و فرهنگ

جامعه در سرتاسر هند به رده های اجتماعی تقسیم می شود که کاست نامیده می شود. کاست با تولد مشخص می شود و تقریباً هیچ راهی برای تغییر آن وجود ندارد. کاست های عالی شامل کشیشان، زمین داران و سربازان هستند. به اصطلاح (Untouchable) ها هیچ کاست ندارند و پست ترین کارها را انجام می دهند.
هند یک کشور بسیار معنوی است. این کشور مذهب رسمی ندارد، اما بیش از ۸۰ درصد هندوها هندو هستند. حدود ۱۳ درصد مسلمان هستند.

ادیان دیگر عبارتند از بودیسم، سیک و جینیسم، که همگی در هند شروع شدند.مردم هند یا هندی ها شهروندان و اتباع جمهوری هند هستند. در سال ۲۰۲۲، جمعیت هند به ۱.۴ میلیارد نفر رسید. بر اساس پیش‌بینی‌های سازمان ملل، هند تا پایان آوریل ۲۰۲۳ از چین به عنوان پرجمعیت‌ترین کشور جهان پیشی گرفت و ۱۷.۵۰ درصد از جمعیت جهان را در خود جای داد.علاوه بر جمعیت هند، دیاسپورای هندی در خارج از کشور نیز دارای تعداد زیادی است، به ویژه در کشورهای عربی خلیج فارس و جهان غرب.در حالی که اسم اهریمنی «هندی» به افرادی که از جمهوری هند امروزی سرچشمه می‌گیرند، به کار می‌رود، اما قبل از تجزیه هند در سال ۱۹۴۷، به‌عنوان واژه شناسایی برای افرادی که از پاکستان و بنگلادش کنونی هستند استفاده می‌شود.

به‌ویژه در آمریکای شمالی، اصطلاحات «سرخپوست آسیایی» و « سرخپوست شرقی» گاهی اوقات برای متمایز کردن سرخپوستان از مردمان بومی قاره آمریکا استفاده می‌شود. اگرچه شناسایی اشتباه آمریکایی‌های بومی به‌عنوان سرخپوست در طول استعمار اروپا در قاره آمریکا اتفاق افتاد، واژه «هند» همچنان به عنوان یک شناسه برای جمعیت‌های بومی در آمریکای شمالی و کارائیب استفاده می‌شود. این استفاده نادرتر می‌شود، زیرا اصطلاحاتی مانند بومی، آمریکایی، و به‌ویژه «ملت‌های اول» در کانادا، و «بومیان آمریکا» در ایالات متحده، به‌طور گسترده در گفتمان رسمی و در قانون استفاده می‌شوند.

فرهنگ هندی میراث هنجارهای اجتماعی و فناوری‌هایی است که در هند با تنوع قومی زبانی منشأ گرفته یا با آن مرتبط هستند و مربوط به شبه قاره هند تا سال ۱۹۴۷ و جمهوری هند پس از ۱۹۴۷ است. این اصطلاح همچنین فراتر از هند در مورد کشورها و فرهنگ هایی به کار می رود که تاریخ آنها از طریق مهاجرت، استعمار یا نفوذ، به ویژه در آسیای جنوبی و آسیای جنوب شرقی به شدت با هند مرتبط است. زبان‌ها، مذاهب، رقص، موسیقی، معماری، غذا و آداب و رسوم هند از جایی به جای دیگر در کشور متفاوت است.فرهنگ هند، که اغلب به عنوان ترکیبی از چندین فرهنگ شناخته می شود، تحت تأثیر تاریخی است که چندین هزار سال قدمت دارد، که با تمدن دره سند و سایر مناطق فرهنگی اولیه آغاز میشود.بسیاری از عناصر فرهنگ هند، مانند ادیان هندی، ریاضیات، فلسفه، آشپزی، زبان‌ها، رقص، موسیقی و فیلم‌ها تأثیر عمیقی در سراسر هندوسفر، هند بزرگ و جهان داشته‌اند. راج بریتانیا بیشتر بر فرهنگ هند تأثیر گذاشت، از جمله از طریق معرفی گسترده زبان انگلیسی و یک گویش محلی توسعه یافت.

طبیعت

برای هزاران سال، از زمانی که دین هندو برای اولین بار تکامل یافت، احترام به زندگی حیوانات بخش مهمی از اعتقادات هندی ها بوده است. مخصوصاً گاوها مقدس هستند و به آنها آسیبی نمی رسد. آنها حتی مجاز به پرسه زدن در خیابان های شهر هستند که اغلب باعث ایجاد ترافیک می شود!
مناطق متنوع آب و هوایی هند از حدود ۶۵۰۰۰ گونه جانوری از جمله فیل، مار پیتون، دلفین رودخانه، و کرگدن و ۱۲۰۰۰ نوع گیاه گلدار پشتیبانی می کنند. این تنها کشور در جهان است که هم شیر و هم ببر دارد. همچنین بهشت ​​تماشاگران پرنده است.

در ساحل خلیج بنگال بزرگترین جنگل حرا در جهان قرار دارد. در اینجا ببرها در همان رودخانه هایی شنا می کنند که دلفین ها، لاک پشت های دریایی، کوسه ها و کروکودیل های آب شور هستند. این چشم انداز منحصر به فرد دائماً در معرض تهدید است زیرا سطح دریاها بالا می رود و انسان ها به طور غیرقانونی شکار می کنند و درختان را برای هیزم پاک می کنند.

کوه های هیمالیا خانه ای برای برخی از نادرترین حیوانات و گیاهان هند است. گریزان ترین حیوان پلنگ برفی است. خرس ها و سگ سیاه در پایین تر زندگی می کنند و در شمال شرقی، ببر و کرگدن تک شاخ را می توان یافت.همچنین هند جنگل های پهناور و بزرگی دارد بیاید در مورد جنگل های آن و جنگل داری سخنی بگوییم. جنگلداری در هند یک صنعت مهم روستایی و یک منبع بزرگ زیست محیطی است. هند یکی از ده کشور جنگل خیز جهان است. هند و ۹ کشور دیگر با هم ۶۷ درصد از کل مساحت جنگل های جهان را تشکیل می دهند.

پوشش جنگلی هند طی سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۰ سالانه ۰.۲۰ درصد رشد داشته است و طی سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰ به میزان ۰.۷ درصد در سال رشد کرده است، پس از دهه‌هایی که تخریب جنگل‌ها موضوع نگرانی جدی بود.از سال ۲۰۱۰، سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد، پوشش جنگلی هند را حدود ۶۸ میلیون هکتار یا ۲۲ درصد از مساحت این کشور تخمین می‌زند بررسی جنگل‌های هند در سال ۲۰۱۳ بیان می‌کند که پوشش جنگلی هند به ۶۹ افزایش یافته است.

میلیون هکتار تا سال ۲۰۱۲، در هر اندازه گیری ماهواره ای. این نشان دهنده افزایش ۵۸۷۱ کیلومتر مربعی پوشش جنگلی در ۲ سال است. با این حال، این دستاوردها عمدتاً در ایالت های شمالی، مرکزی و جنوبی هند بود، در حالی که ایالت های شمال شرقی شاهد از دست دادن خالص پوشش جنگلی طی سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ بودند. در سال ۲۰۱۸، کل پوشش جنگلی و درختی در هند به ۲۴.۳۹ درصد یا ۸,۰۲,۰۸۸ کیلومتر مربع افزایش یافت.در سال ۲۰۱۹ به ۲۴.۵۶ درصد یا ۸۰۷۲۷۶ کیلومتر مربع افزایش یافت.

تا زمانی که هند تلاش زیادی، سریع و مستمر برای توسعه تولید برق و نیروگاه‌ها انجام ندهد، اقشار فقیر روستایی و شهری در هند همچنان باید نیازهای انرژی خود را از طریق تخریب ناپایدار جنگل‌ها و مصرف چوب سوخت تامین کنند.

وابستگی هند به چوب سوخت و محصولات جنگلی به عنوان منبع انرژی اولیه نه تنها از نظر زیست محیطی ناپایدار است، بلکه یکی از دلایل اصلی مه تقریباً دائمی و آلودگی هوا در هند است.جنگلداری در هند چیزی بیش از چوب و سوخت نیست. هند یک صنعت پر رونق محصولات جنگلی غیر چوبی دارد که لاتکس، صمغ، رزین، اسانس، طعم دهنده، عطر و مواد شیمیایی معطر، چوب بخور، صنایع دستی، مواد کاهگل و گیاهان دارویی تولید می کند. حدود ۶۰ درصد از تولیدات غیرچوبی محصولات جنگلی به صورت محلی مصرف می شود. حدود ۵۰ درصد از کل درآمد حاصل از صنعت جنگلداری در هند در دسته محصولات جنگلی غیر چوبی است.

دولت و اقتصاد

حکومت پارلمانی هند از بریتانیا به ارث رسیده است. پس از استقلال در سال ۱۹۴۷، یک حزب، حزب کنگره، و یک خانواده، خانواده نهرو، برای دهه ها بر سیاست هند مسلط شدند. با این حال، اکنون بسیاری از احزاب بر سر مناصب انتخابی رقابت می کنند.

اقتصاد هند به قدری سریع در حال رشد است که کارشناسان پیش بینی می کنند به زودی به یکی از بازارهای پیشرو در جهان تبدیل خواهد شد. هندی ها کارگران سختی هستند. و اگرچه بسیاری از آنها تحصیلات ضعیفی دارند، اما بسیاری دیگر نیز فارغ التحصیلان دانشگاهی با آموزش عالی هستند.اقتصاد هند از اقتصاد برنامه‌ریزی‌شده مختلط به اقتصاد بازار اجتماعی با درآمد متوسط ​​در حال توسعه با بخش عمومی قابل توجه در بخش‌های استراتژیک تبدیل شده است.این کشور پنجمین اقتصاد بزرگ جهان از نظر تولید ناخالص داخلی اسمی و سومین اقتصاد بزرگ از نظر برابری قدرت خرید (PPP) است. بر اساس درآمد سرانه، هند از نظر تولید ناخالص داخلی (اسمی) در رتبه ۱۳۶ و از نظر تولید ناخالص داخلی (PPP) در رتبه ۱۲۵ قرار گرفت.از استقلال در سال ۱۹۴۷ تا ۱۹۹۱، دولت‌های متوالی از الگوی شوروی پیروی کردند و سیاست‌های اقتصادی حمایت‌گرایانه را با شوروی‌سازی، مداخله دولت، اقتصاد طرف تقاضا، منابع طبیعی، شرکت‌های بوروکرات محور و مقررات اقتصادی ترویج کردند.

این به عنوان دریگیسم، به شکل (Licence Raj) مشخص می‌شود.پایان جنگ سرد و بحران حادترازپرداخت ها در سال ۱۹۹۱ منجر به اتخاذ یک آزادسازی اقتصادی گسترده در هند و برنامه‌ریزی شاخص شد از آغاز قرن بیست و یکم، میانگین رشد تولید ناخالص داخلی سالانه ۶ تا ۷ درصد بوده است.اقتصاد شبه قاره هند تا زمان شروع استعمار در اوایل قرن نوزدهم در بیشتر تاریخ ثبت‌شده بزرگ‌ترین اقتصاد در جهان بود.نزدیک به ۷۰ درصد از تولید ناخالص داخلی هند توسط مصرف داخلی هدایت می شود؛کشور چهارمین بازار مصرف کننده بزرگ جهان است. به غیر از مصرف خصوصی، تولید ناخالص داخلی هند نیز توسط هزینه‌های دولتی، سرمایه‌گذاری و صادرات تامین می‌شود.

در سال ۲۰۲۲، هند هشتمین واردکننده و دهمین صادرکننده بزرگ جهان بود.هند از ۱ ژانویه ۱۹۹۵ عضو سازمان تجارت جهانی است.از نظر شاخص سهولت انجام کسب و کار در رتبه ۶۳ و در شاخص رقابت پذیری جهانی رتبه ۴۰ را دارد.با ۴۷۶ میلیون کارگر، نیروی کار هند دومین نیروی کار بزرگ در جهان است.هند یکی از بالاترین تعداد میلیاردرها و نابرابری شدید درآمدی در جهان را دارد.در طول بحران مالی جهانی ۲۰۰۸، اقتصاد با کندی خفیفی مواجه شد. هند سیاست کینزی را تأیید کرد و اقدامات محرکی (هم مالی و هم پولی) را برای تقویت رشد و ایجاد تقاضا آغاز کرد. در سال های بعد، رشد اقتصادی دوباره احیا شد. دوره بین ۲۰۰۴ و ۲۰۱۴ به عنوان دهه از دست رفته هند شناخته می شود زیرا هند از دیگر اقتصادهای BRIC عقب افتاده است.

در سال‌های ۲۰۲۱–۲۲، سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی (FDI) در هند ۸۲ میلیارد دلار بود. بخش‌های پیشرو برای ورود سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی، بخش خدمات، صنعت کامپیوتر و صنعت مخابرات بودند.هند با چندین کشور و بلوک، از جمله آسه‌آن، سافتا، مرکوسور، کره جنوبی، ژاپن، استرالیا، امارات متحده عربی و چندین کشور دیگر قراردادهای تجارت آزاد دارد که در حال اجرا یا در مرحله مذاکره هستند.بخش خدمات بیش از ۵۰ درصد تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌دهد و همچنان سریع‌ترین بخش در حال رشد است، در حالی که بخش صنعت و بخش کشاورزی اکثریت نیروی کار را استخدام می‌کنند.بورس اوراق بهادار بمبئی و بورس اوراق بهادار ملی برخی از بزرگ‌ترین بورس‌های جهان بر اساس سرمایه‌گذاری در بازار هستند.هند ششمین تولیدکننده بزرگ جهان است که ۲.۶ درصد از تولید جهانی را تشکیل می دهد.

نزدیک به ۶۵٪ از جمعیت هند روستایی هستند و حدود ۵۰٪ از تولید ناخالص داخلی هند را تشکیل می دهند. هند با بیکاری بالا، افزایش نابرابری درآمد و کاهش تقاضای کل مواجه است. نرخ پس‌انداز ناخالص داخلی هند در سال ۲۰۲۲ به ۲۹.۳ درصد از تولید ناخالص داخلی رسید. در سال‌های اخیر، اقتصاددانان مستقل و مؤسسات مالی، دولت را به دستکاری داده‌های مختلف اقتصادی، به‌ویژه رشد تولید ناخالص داخلی، متهم کرده‌اند.مجموع هزینه‌های اجتماعی هند به عنوان سهمی از تولید ناخالص داخلی در سال‌های ۲۰۲۱-۲۲ ۸.۶ درصد خواهد بود که بسیار کمتر از میانگین کشورهای OECD است.

تاریخچه

اولین تمدن شناخته شده هند حدود ۵۰۰۰ سال پیش در رودخانه سند در پاکستان کنونی بوجود آمد. باستان شناسان بقایای دو شهر بزرگ با خانه های آجری، لوله کشی آب و سیستم فاضلاب را کشف کردند. هیچ کس نمی داند چرا، اما این شهرها به نام هاراپا و موهنجو دارو در سال ۱۷۰۰ قبل از میلاد متروک شدند.
قوم آریایی کشاورزانی از آسیای مرکزی بودند که در حدود ۱۵۰۰ سال قبل از میلاد به هند رسیدند. آنها به زبان سانسکریت، یکی از قدیمی ترین زبان های شناخته شده جهان صحبت می کردند. متون مقدس ودایی، نوشته هایی که اساس دین هندو را تشکیل می دهند، در دوران سلطنت آریایی ها نوشته شده اند.
در سلطنت ۲۰۰ ساله امپراتوری گوپتا، که از قرن چهارم پس از میلاد آغاز شد، هنرها، صنایع دستی و علوم شکوفا شد. در طول این مدت، ستاره شناس هندی آریابهاتا تشخیص داد که زمین به دور خورشید می چرخد. این مدت ها قبل از پذیرش این نظریه توسط جهان غرب بود.
در آغاز قرن شانزدهم، در پی یک سری تهاجمات نیروهای مسلمان، یکی از رهبران مغول به نام بابر امپراتوری مغول را تأسیس کرد. مغول‌ها بر عصر طلایی هنر، ادبیات و معماری در هند بین سال‌های ۱۵۲۷ تا ۱۷۰۷ نظارت داشتند. آنها جاده‌ها، مساجد، باغ‌ها و مقبره‌های عظیم از جمله تاج محل بزرگ را ساختند.
در اواخر دهه ۱۴۰۰، اروپایی ها وارد هند شدند و شروع به تأسیس شرکت های تجاری کردند. در سال ۱۷۵۷، بریتانیا کنترل بیشتر کشور را به دست آورد. قیام علیه حکومت بریتانیا در سال ۱۸۵۶ آغاز شد. در سال ۱۹۲۰، مهاتما گاندی معروف تظاهرات غیرخشونت آمیز را برای بیرون راندن بریتانیا آغاز کرد. در سال ۱۹۴۷ هند استقلال یافت.

شهر های مهم و محبوب هند

•دهلی

پایتخت هند، شهری‌ست که بر روی باقیمانده‌های شهرهای پیش‌ازخود ساخته شده‌است. حداقل هشت شهر تاریخی بر دهلی کنونی مقدم بوده‌اند، که هرکدام بر روی و یا درکنار خرابه‌های شهر قبلی برساخته شده‌اند. دهلی اکنون شهری‌ست مدرن با آثار تاریخی بی‌نظیری که در جای‌جای آن قرار دارد.دهلی یکی از سه شهر مثلث طلایی هند و از بهترین شهرهای هند محسوب می‌شود، بنابراین می‌توانید به‌راحتی چند روزی را در آن به گشت‌وگذار بپردازید و ادامه سفر به هند را در آگرا و جایپور پی بگیرید

-آثار مهم و مکان های دیدنی دهلی

۱. قلعه سرخ
۲. مسجد جامع دهلی
۳. چاندی چوک
۴. آکشاردام
۵. آرامگاه همایون
۶. لودی گاردنز
۸. راج قت
۹. دروازه هند

•کلکته

پایتخت سابق هندِبریتانیا، کلکته با اینکه نقاط دیدنی جهانی مانند آگرا ندارد، کاخ یادبود ویکتوریا را درخود جای‌داده و شهری‌ست که شما می‌توانید تجربه لذت‌بخش و هیجان‌انگیز روبرو­شدن با زندگی روزمره مردم هند را داشته‌ باشید.همچنین در هرنقطه از این شهر که به‌عنوان یکی از بهترین شهرهای هند شهره‌است، می‌توانید غذاهای خوشمزه و مزه‌های متفاوت بنگالی را امتحان کنید.

-آثار مهم و مکان های دیدنی کلکته

۱.مجتمع علمی شهر
۲.قبرستان پارک خیابان جنوبی
۳.شهید مینار
۴.پل هوراه
۵.کلیسای جامع سنت پل
۶.معبد داکشینشوار کالی
۷.بیرلا ماندیر
۸.بلور مت
۹.فورت ویلیام
۱۰.کتابخانه ملی
۱۱.کاخ مرمر
۱۲.جوراسانکو تاکور بری
۱۳.موزه هندی
۱۴.ساختمان نویسندگان
۱۵.یادبود ویکتوریا

•امریتسار

امریستار که شهری تاریخی‌ست و در ایالت پنجاب قرار دارد، شهرت جهانیش را مدیون قصرطلایی یا دربار صاحب است که زیارتگاه اصلی پیروان آئین سیک محسوب می‌شود.جدا از این، امریستار به عنوان یکی از بهترین شهرهای هند،‌ موزه‌های بسیار، معابد، باغ‌ها و باغ ­معروف جلیان‌والا را در خود جای داده‌است. همچنین دیوار برلین هند که مرز واهگه نام دارد، مرز میان دو کشور هند و پاکستان است که تماشای پرچم این دو کشور بر فراز این دیوار در هنگام غروب، از جمله لذت‌هایی‌ست که مشابهش در کمتر نقطه‌ای از دنیا پیدا می‌شود.

-آثار مهم و مکان های دیدنی امریتسار

۱.معبد طلایی
۲.موزه مرکزی سیک
۳.گردواره بابا اتل رای جی
۴.تورهای پیاده‌روی در میراث
۵.جلیان‌والا باغ
۶.معبد دورگیانا
۷.غارهای معبد ماتا لال جی
۸.قلعه گوبیندگار
۹.موزه مهاراجه رانجیت سینگ
۱۰.موزه تفکیک

•آگرا

اولین و بدون‌شک قطعی‌ترین مقصد در هند و یکی از بهترین شهرهای هند آگرا خواهد‌بود، شهر تاج‌محل افسانه‌ای! آگرا شهری‌ است که روزانه بیش از سی‌و­پنج هزار بازدید­کننده را به این مقبره ساخته‌شده از مرمر سفید در خود پذیرا می‌شود، و این در­حالیست که آگرا علاوه‌بر این بنا که دیدنش ارزش هر سختی را دارد، نقاط قابل‌توجه دیگری را هم برای بازدید شامل می‌شود.آگرا همچنین جایگاه مقبره‌های بسیاری است که همواره به شلوغی مراکز خرید، بازدیدکننده دارند. بنابراین پس از بازدید از تاج‌محل، دیدن سایر نقاط جذاب و دیدنی شهر آگرا را از دست ندهید.خوب است بدانید که آگرا در زمان شکوفایی امپراطوری مغول پایتخت آن بوده‌است و بقایای این دوره که شامل دژ و قلعه باشکوه آگرا می‌شود را هنوز در خود جای داده‌است. این ساختمان خیره‌کننده که از ماسه قرمزرنگ و سنگ مرمر ساخته شده­است، جزو اولین بناهای هند است که در آثار جهانی یونسکو ثبت شده‌ است.

-آثار مهم و مکان های دیدنی آگرا

۱. تاج محل
۲. آرامگاه اعتماد الدوله
۳. آرامگاه اکبر کبیر
۴. قلعه آگرا
۵. باغ مهتاب

•جایپور(جیپور)

با توجه به رنگ صورتی دیوارها و ساختمان‌ها که ریشه‌ای تاریخی دارند، جایپور به شهر صورتی نیز معروف است. مکان‌های تاریخی و قلعه‌های چشم‌گیر از بزرگ‌ترین جاذبه‌های جایپور محسوب می‌شوند که به عنوان یادآوری‌های خیره‌کننده‌ای از میراث سلطنتی جایپور عمل می‌کنند.به عنوان یکی از شهرهای مثلث طلایی، می‌توان گفت که هیچ لیستی از بهترین شهرهای هند بدون در نظرگرفتن این شهر فوق‌العاده زیبا کامل نخواهدبود.کاخ باشکوه شهر که تلفیقی از معماری مغولی و راجستانی‌ست، مجموعه­ایست متشکل از حیاط‌ها، ساختمان‌ها و باغ‌های باشکوه. این کاخ هم‌اکنون نیز محل زندگی خانواده سلطنتی‌ست. سایر نقاطی که در جایپور نباید از قلم‌ انداخت، قلعه و دژ عامر، قصر هوامحل و رصدخانه جانترمانتر هستند.

-آثار مهم و مکان های دیدنی جایپور

۱. کاخ شهر
۲. هاوا محل
۳. رصدخانه جانتار مانتار
۴. موزه آلبرت هال
۵. باغ وحش جیپور
۶. جال محل
۷. قلعه آمیر
۸. قلعه جاگار(جایگراه)
۹. خرید در بازارهای رنگارنگ
۱۰. اِلِفَنتَستیک

•اودایپور

با واقع‌شدن در کنار دریاچه آرام پیکولا و رشته‌کوه‌های سبز آراوالی، اودایپور شهری‌ست که به دو نام شهر دریاچه‌ها و ونیز ­شرق معروف است.از جمله دیدنی‌های مشهور اودایپور که تماشای یک غروب بی‌نظیر را برایتان به­ ارمغان می‌آورد، می‌توان به کاخ ­مونسان اشاره کرد، جایی که خانواده ­سلطنتی در طی فصل تابستان در آن اقامت دارند. این کاخ که بر بالای بلندترین تپه اودایپور واقع است، منظره‌ای استثنایی از شهر را شامل می‌شود. همچنین در طی روز می‌توانید از قصر مرکزی شهر، موزه‌ها، معابد و بسیاری مکان‌های دیدنی­ دیگر، بازدید کنید.

آثار مهم و مکان های دیدنی اودایپور:

۱.سیتی پالاس
۲.دریاچه پیچولا
۳.لیک پالاس (Lake Palace)
۵.لیک گاردن پالاس (Lake Garden Palace)
۶. موزه ماشین های وینتیج (قدیمی)
۷.معبد جاگدیش

•مادورای

مادورای که به عنوان یکی از قدیمی‌ترین شهرهای جنوب آسیا شناخته می‌شود، زمانی با رم‌‌باستان تجارت و دادوستد می‌کرده ‌است. از زمان اولین تمدن‌های ساکن در جنوب هند براساس شاخه‌های رودخانه وایگای، مادورای به عنوان یکی از مراکز اصلی تجارت و خداپرستی شناخته می‌شده‌است.از جمله مکان‌های دیدنی در مادورای، معبد میناکشی‌ست که ساختمانی استثنایی به همراه مجسمه‌های رنگارنگ اساطیری دارد و از قدیمی‌ترین دست‌ساخت‌های بشر در جنوب آسیاست که روزانه بیش از پانزده‌هزار نفر را مجذوب یکی از بهترین شهرهای هند می‌کند.

-آثار مهم و مکان های دیدنی مادورای

۱.معبد میناکشی(Meenakshi)
۲.پوتو منداپام
۳.قصر تیرومالای نایاک( Tirumalai Nayak)
۴.کلیسای سنت ماری
۵. بازار موز
۶.موزه یادبود گاندی

•فاتح پورسیکری

فاتح‌پورسیکری که یکی از بزرگ‌ترین شهرهای باستانی هند محسوب می‌شود، اولین‌بار در اواخر قرن شانزده توسط امپراطور اکبر­مغول کشف شد. این شهر که به عنوان یک شاهکار هندواسلامی شناخته می‌شود، برای مدت چهارده‌سال پایتخت امپراطوری مغول بوده‌است.بازدیدکننده‌های فاتح‌پورسیکری معمولا ابتدا از دروازه بلند شهر بازدید می‌کنند که با پنجاه‌و­چهار­ متر ارتفاع، علاقه‌مندان به معماری را مجذوب خود می‌کند.فاتح‌پورسیکری که در میراث‌ جهانی یونسکو ثبت شده‌است، در طی قرن‌ها به خوبی حفظ‌ شده و ویترینی استثنایی از معماری مغولی را عرضه می‌کند. از امپراطوراکبر سه کاخ برجا مانده‌است که هرکدام را برای یکی از همسرانش ساخته بوده‌است و همچنین یک مسجد جامع که هنوز مورد استفاده‌است.

-آثار مهم و مکان های دیدنی فاتح پورسیکری

۱.بلند دروازه
۲.کاخ جودا
۳.مقبره شیخ سلیم
۴.پنج محل
۵.مسجد جامع
۶.حیاط فاتح پور سیکری

•واراناسی

واراناسی از جمله قدیمی‌ترین شهرهای جهان است که همواره سکونتی دائم را تجربه کرده‌است و این به خاطر انشعاب‌های فراوانی است که رودخانه گنگ دارد. این شهر همچنین به عنوان یکی از مقدس‌ترین شهرهای هند برای پیروان آیین هندوئیسم و آیین­جِین محسوب می‌شود.قدم‌زدن در کنار رودخانه و تماشای غروب آفتاب بر ­روی قایق‌های شناور بر رودخانه ­گنگ، ازجمله دیگر مواردی‌ست که رفتن به واراناسی به عنوان یکی از بهترین شهرهای هند را، به یک باید تبدیل می‌کند.آداب و رسوم صمیمی زندگی و مرگ در این شهر همچنان جریان دارد که برای مثال مردم از نقاط مختلف هند به این شهر سفر می‌کنند تا گناهانشان را در رودخانه گنگ بشویند.

-آثار مهم و مکان های دیدنی واراناسی

۱. معبد کاشی ویشوانا
۲. قایق سواری
۳. تماشای حمام کردن هندوها در رودخانه گنگ
۴. جنتر منتر
۵. مجسمه ایستاده بودا

•جودپور

جودپور که قدمتش به قرن پانزده­‌ میلادی بازمی‌گردد، شهری زیبا و دیدنی‌ست که بر لبه بیابان تار در راجستان قرار دارد. به دلیل اینکه اغلب ساختمان‌های این شهر در تضاد با خشکی اطرافش به رنگ آبی‌ست، جودپور به شهرآبی نیز شناخته می‌شود.از دیگر دیدنی‌های جودپور، می‌توان به برج ‌ساعت در قسمت قدیمی شهر، پرسه‌زنی در کوچه‌های قدیمی و لذت اکتشاف طعم‌ها، غذاها، صنایع‌دستی و سوغاتی‌های هندی اشاره‌کرد.شهر قدیمی جودپور با دیواری سنگی به ضخامت ده‌کیلومتر احاطه شده‌است و به‌واسطه قلعه مهرآنگاره پوشش داده می‌شود. این قلعه شگفت‌انگیز که بر­ روی صخره‌های سنگی ساخته شده‌است، هنوز تحت تسلط خانواده سلطنتی قراردارد.

-آثار مهم و مکان های دیدنی جودپور

۱.قلعه مهرانگره
۲.تادا جاسوانت
۳.خیابان‌های شهر آبی
۴.پارک سنگی صحرای رائو جودا
۵.شهر آبی هند