You are currently viewing در دوازدهمین جلسه دهمین دوره مجلس نمایندگان ایران چه گذشت؟

در دوازدهمین جلسه دهمین دوره مجلس نمایندگان ایران چه گذشت؟


به گزارش بازار، محمدرضا گل احمد نماینده مجلس شورای اسلامی در سخنرانی پیش از دستور دوازدهمین اجلاس دهمین دوره مجلس شورای اسلامی با ارائه گزارشی از برگزاری مسابقات آسیایی مجمع گفتگوی همکاری (ACD) در اصفهان، گفت: هدف اصلی از برگزاری این مجمع، اشتراک پتانسیل های اصلی قاره آسیا و افزایش سطح رشد و شکوفایی این قاره است.
وی ادامه داد: سایتی را برای ارائه پروژه های سرمایه گذاری کشورهای عضو راه اندازی کردیم و از بانک ها و سازمان های تامین مالی آسیایی خواستیم این پروژه ها را ارزیابی کنند که نتایج آن اعلام خواهد شد.
گل احمد با اشاره به نشست روسای اتاق های بازرگانی کشورهای عضو مجمع، ادامه داد: هدف از این نشست، تبادل تجربیات و مزیت ها در حوزه های مختلف از جمله فناوری اطلاعات، گردشگری، امنیت غذایی و کشاورزی به منظور افزایش است. هم افزایی بین کشورهای عضو
امیر عادل طاهرخانی، عضو هیأت نمایندگی مجلس نمایندگان ایران در آن جلسه گفت: آنها به سازمان های بخش خصوصی نگاه امنیتی دارند و این نگاه به سازمان های بخش خصوصی با نگاه امنیتی توجه نمی کند و این دیدگاه منجر به مشارکت مردمی که مقام معظم رهبری تاکید کردند.» در دنیای اقتصاد و تجارت باید فضا و فرصت را برای مشارکت علاقه‌مندان فراهم کنیم.
طاهرخانی گفت: نگاه امنیتی مضر است و باعث افت ارزش پولی کشور می شود. این تفکر باعث می شود که سیاست گذار پولی نظر بخش خصوصی را در تصمیم گیری ها در نظر نگیرد.
وی تصریح کرد: هنگام تصویب قوانین و مقررات باید دیدگاه بخش خصوصی و چشم انداز عملیاتی آنها مورد توجه قرار گیرد. وقتی دغدغه های بخش خصوصی در وضع قوانین و مقررات در نظر گرفته نشود، منجر به آسیب و جرم می شود. نگاه باید اطمینان‌بخش باشد و بخش خصوصی این کشور با این نگاه سازنده کار کند و بر تعامل با دولت تاکید کند.
اضافه کردن تعطیلات دیگر اشتباه است
احمد عزنی اشعری، یکی دیگر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر لزوم توجه به بهره وری تاکید کرد و اظهار داشت: در برنامه هفتم 3.5 درصد از رشد اقتصادی 8 درصدی را بهره وری مشاهده کردیم، در حالی که در سال های گذشته رشد بهره وری کمتر از 1 درصد پیشرفت کشورها در گرو بهره وری است.
وی با انتقاد از اضافه شدن تعطیلات دیگر در ایران گفت: در شرایطی که وضعیت ما در همه شاخص های توسعه رو به وخامت است، افزودن تعطیلات بیشتر اشتباه است. صادرات 38 میلیارد دلاری پوشاک بنگلادش ناشی از کار سخت است و کشورهای در حال توسعه گاهی اوقات تا 12 ساعت در روز کار می کنند.
ازنی اشعری گفت: در ایران 103 روز بیکاری داریم و با اضافه شدن یک تعطیلی دیگر 155 روز بیکاری خواهیم داشت که اگر تعطیلات ناشی از قطعی برق و گاز را هم اضافه کنیم این رقم بیشتر می شود. «تا زمانی که رشد اقتصادی نباشد، این تعطیلی منطقی ندارد.
لزوم هماهنگی سیاست ها و ایجاد ثبات در تصمیم گیری های اقتصادی
در ادامه این نشست صمد حسن زاده، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران ضمن تبریک میلاد امام رضا(ع) گفت: طی دو ماهی که از سال 1403 می گذرد، بحث های مربوط به زمینه سازی برای اجرای شعار سال “جهش تولید با مشارکت مردم”. این یکی از دستور کارهای مراکز سیاسی دولت بود و اتاق ایران با مشارکت وزارت امنیت پیشنهادهایی در این راستا تهیه کرد.
حسن زاده ادامه داد: اقتصاد ایران ضمن مقاومت در برابر تحریم های سخت و همه جانبه با تورم بالا، رکود اقتصادی، ایجاد مشاغل کم و بی کیفیت و فقر و نابرابری گسترده مواجه است. اگرچه در یک دهه و به ویژه در دو سال اخیر تلاش هایی برای رفع این مشکلات صورت گرفته است، اما همچنان این مشکلات گریبانگیر اقتصاد کشورمان است.
وی با بیان اینکه رشد اقتصادی در چند سال گذشته عمدتا تحت تاثیر فروش نفت و فرآورده های وابسته افزایش یافته است، افزود: جهش تولید مردم محور مورد نظر رهبر معظم انقلاب در ادامه این امر محقق خواهد شد. وضعیت؟ پاسخ روشن این است که تکیه بر درآمد نفت و نفت و بی توجهی به نقش بخش خصوصی، رشد اقتصادی کشور را شکننده می کند و جهش تولید با مشارکت مردم به معنای واقعی آن محقق نمی شود.
رئیس خانه ایران تصریح کرد: توصیه بخش خصوصی این است که دولت به نقش خود در تامین زیرساخت ها مانند آب، برق و گاز و تولید کالاهای عمومی مانند امنیت و تامین پرونده های قضایی و غیره توجه کند و ترک کند. ارائه کالاهای خصوصی به بخش خصوصی و تعاونی از این نظر، توسعه زنجیره ارزش در حوزه‌هایی مانند مس، فولاد، پتروشیمی و غیره توسط شرکت‌های دولتی یا موسسات دولتی توجیهی ندارد.
حسن زاده تصریح کرد: من به عنوان فردی که بیش از 5 دهه سابقه در عرصه صنعت، تولید و صادرات دارم و همواره با فعالان اقتصادی و کارشناسان سازمان های مدنی در ارتباط بوده ام، می گویم بدون اتخاذ مکانیسم قیمت، هیچ کدام رونق اقتصادی و نه بخش به دست خواهد آمد.
رئیس اتاق ایران گفت: ما طبیعتاً سیاست و نقش نظارتی دولت را می پذیریم، اما نتیجه دخالت دولت ها در بازار کالاهای خصوصی و سرکوب قیمت ها در ایران و کشورهای مختلف را دیده و مستند کرده ایم. برای کشور ما که دولت امکانات قبلی یعنی درآمدهای ارزی حاصل از نفت و گاز را ندارد، ضرورت رسیدگی به این موضوع دو چندان است.
وی در ادامه به موضوع هماهنگی سیاست های اقتصادی و ایجاد ثبات در تصمیمات مهم اقتصادی اشاره کرد و گفت: هماهنگی و ابلاغ به موقع سیاست های پولی، مالی، ارزی و تجاری برای ایجاد ثبات اقتصادی و برنامه ریزی تولید، تجارت و حتی مصرف برای همه فعالان اقتصادی و مردم مهم هستند متاسفانه در کشور ما به دلیل پراکندگی مسئولیت ها و اختیارات در این امور در نهادهای مختلف شاهد ناهماهنگی های زیادی هستیم.
حسن زاده افزود: در حوزه سیاست های ارزی بانک مرکزی و وزارت امنیت در دو ماه گذشته مقررات مختلفی را اتخاذ کرده اند. از دولت محترم تقاضا می شود سیاست های خود را در این زمینه ها در بازه زمانی مشخص جهت جهش تولید و صادرات اعلام کند تا بر این اساس برنامه ریزی تولید و صادرات امکان پذیر شود.
رئیس اتاق ایران تعامل اقتصاد و سیاست را از دیگر نکات مهم دانست و گفت: سربلندی ایران و سعادت ایرانیان دو هدف مهم ملی است که تحقق آن نیازمند تعامل سازنده دولت و جامعه به ویژه فعالان اقتصادی است. . برای تغییر این شرایط، باید یک تغییر اساسی از ذهنیت سیاسی به سمت تفکر توسعه‌محور صورت گیرد و با این مضمون که «تامین منافع ملت و استقلال ملی به معنای الزام نیست، باید به یک اجماع خردمندانه دست یافت. منزوی و جدا از روابط جهانی». به عنوان مثال، چین در مسیر توسعه خود «استقلال ملی» خود را بازتعریف کرد و ذهنیت «استقلال به معنای خودکفایی و انزوا» را ایجاد کرد و در عوض از طرز فکر «استقلال به عنوان توانایی تأثیرگذاری مهم و اساسی» پیروی کرد. روندهای اقتصادی در جهان».
حسن زاده تاکید کرد: فرصت‌های ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی ایران، ضرورت و ضرورت تغییر ذهنیت تضاد اقتصاد و امنیت و ایجاد تعادل بین ملاحظات سیاسی و اقتصادی برای تحقق منافع ملی را دوچندان کرده است. فرصتی که با بی احتیاطی و تاخیر از دست خواهد رفت و خسارات جبران ناپذیری بر پیکره دولت و آینده ملت وارد خواهد کرد.
رئیس اتاق ایران در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به برگزاری سه رویداد اجلاس اتاق های کشورهای عضو ACD، ایران اکسپو 2024 و کرمان IDX، ادامه داد: میزبانی این سه رویداد نشان از علاقه مندی سایر کشورها برای ارتباط با ایران و استفاده از ظرفیت ها و امکانات ایران در حوزه های معدنی، پتروشیمی و صنعت هستند. خوشبختانه قراردادهای تجاری خوبی نیز با حضور هیئت های تجاری منعقد شد.
حسن زاده تاکید کرد: با وجود انعقاد این قراردادها، اما با کمبود ارز و نقدینگی و نبود زیرساخت های لازم برای برق، گاز و آب و تامین وجوه سرمایه در گردش با نرخ سود بالای 35 درصد، همه این تلاش ها انجام خواهد شد. هدر می رود مگر اینکه دولت این موانع سرمایه گذاری را برطرف نکند و مانع توسعه کشور نشود.
در ادامه این نشست از روسای اتاق‌های اصفهان و کرمان به دلیل برگزاری موفقیت‌آمیز اجلاس اتاق‌های کشورهای عضو ACD و رویداد IDEX کرمان با اهدای لوح تقدیر به عمل آمد.

آیا این اخبار اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید

(جمع: ۰ میانگین: ۰)