You are currently viewing درمان وسواس و تاثیر آن بر روابط زناشویی

درمان وسواس و تاثیر آن بر روابط زناشویی


وسواس، واقعی یا خیالی، بد و آزاردهنده هستند. این وسواس ها گاهی با وسواس های عملی همراه است. افراد وسواسی می دانند که این افکار نتیجه ذهن آشفته آنهاست. در واقع، وسواس یک واکنش محافظتی در برابر استرس و اضطراب است. وسواس ها رفتارهای تکراری و به ظاهر هدفمندی هستند که در پاسخ به افکاری انجام می شوند که ذهن قادر به کنترل آنها نیست تا اضطراب را کاهش دهد. مثلاً شستن و نظافت، شمارش، بررسی، سازماندهی و احتکار از مهم ترین وسواس های عملی است.

وسواس فکری و عملی می تواند زندگی را مختل کند و فرد وسواسی را در چرخه ای از افکار و رفتارهای ناراحت کننده، ناراحت کننده و وقت گیر گرفتار کند. آدم به شدت می خواهد جلوی این افکار را بگیرد.

افکار غیرمنطقی و نامنسجم و همراهی با وسواس

افکار غیرمنطقی و ناسازگار نقش عمده ای در وسواس و تداوم آن دارند. شیوع وسواس در حدود 2 تا 3 درصد است و در میان بزرگسالان احتمال وسواس در مردان و زنان برابر است، اما در نوجوانان احتمال وسواس در پسران بیشتر از دختران است. مطالعات نشان داده است که بین اختلال وسواس فکری و شخصیت افسرده رابطه مثبت وجود دارد، وظیفه شناسی بالایی که به درمانگر کمک می کند تا با حل این مشکلات، وسواس ها را درمان کند.

وسواس فکری و عملی چیست؟

در اختلال وسواس فکری، افکار مزاحم با رفتار وسواسی همراه است. این رفتارها اقداماتی هستند که فرد برای کاهش وسواس فکری خود انجام می دهد. این رفتارها تکراری، کلیشه ای و حتی غیرارادی هستند.

وسواس شامل احساسات، افکار یا تصاویر ذهنی آزاردهنده و اجبار شامل رفتارهای آگاهانه و تکراری است. ریشه وسواس اضطراب است و مشکل به دو صورت فکر و عمل خود را نشان می دهد. اگر فردی در برابر انجام اعمال وسواسی مقاومت کند، اضطراب او افزایش می یابد. گاهی اوقات کودکان وسواس هایی نیز دارند که معمولاً با رفتارهای پرخاشگرانه، تکرار کلمات یا لجبازی با دیگران همراه است.

افراد وسواسی ساعات زیادی در طول روز را صرف انجام رفتار وسواسی خود می کنند. به همین دلیل این افراد فرصت کافی برای رسیدگی به امور خانواده خود را ندارند و این مشکل گاه آنقدر جدی می شود که از نظر اقتصادی، جسمی و روابط اجتماعی مشکلات زیادی را به همراه دارد.

علاوه بر این، بسیاری از افراد مبتلا به OCD از مکان‌ها و موقعیت‌هایی که باعث اضطراب می‌شوند دوری می‌کنند و برخی حتی عملاً خانه نشین می‌شوند. بسیاری از افراد خانواده به آنها کمک می کنند تا از شر مناسک و مناسک اجباری خود خلاص شوند.

اکثر افراد مبتلا به این مشکل می‌دانند که ترس‌هایشان کاملاً واقع بینانه نیست و افکار و اعمالشان بی‌معنا و غیر ضروری است، اما قادر به کنترل آن نیستند. این افکار، نظرات یا تصاویر ذهنی اغلب و به طور مداوم برای فرد اتفاق می افتد، باعث ناراحتی و اضطراب او می شود و معمولاً فرد سعی می کند آنها را نادیده بگیرد، آنها را از ذهن خود دور کند یا با اعمال و افکار دیگری آنها را خنثی کند، اما آگاه است. که این پدیده های مزاحم حاصل ذهن خود اوست و از بیرون به عنوان تزریق افکار تحمیل نشده است.

وسواس شامل ایده ها، عقاید، احساسات، پریشانی، افکار ناخواسته یا انگیزه هایی است که به طور منظم به ذهن فرد هجوم می آورند و به طور مکرر و مداوم بر خلاف میل خود وارد آگاهی او می شوند. این افکار اغلب با باورها و ارزش های فرد در تضاد هستند.

فردی که از این مشکل رنج می برد، دوست ندارد چنین افکاری داشته باشد و آنها را آزاردهنده می داند، اما نمی تواند آنها را کنترل کند. این افکار، ایده ها یا تصاویر ذهنی به طور مکرر و مداوم برای فرد پیش می آید، باعث ناراحتی و اضطراب قابل توجهی در او و معمولاً فرد می شود.

سعی می کند آنها را نادیده بگیرد، آنها را از ذهن خود خارج کند یا با اعمال و افکار دیگر آنها را خنثی کند، اما آگاه است که این پدیده های مزاحم نتیجه ذهن خود اوست، نه اینکه از بیرون به عنوان تزریق افکار تحمیل شود.

اختلال وسواس فکری-اجباری مزمن با یک مشغله ذهنی بیش از حد به نظم، جزئیات و کمال گرایی همراه است، تا جایی که منجر به از دست دادن انعطاف پذیری، وضوح و کارایی می شود.

وسواس؛ شایع ترین اختلال در روابط زناشویی!

تأثیر وسواس در روابط زناشویی آشکار است. وسواس و کمال گرایی از مهم ترین اختلالات در روابط زناشویی است. از وسواس های بهداشتی گرفته تا نگرانی در مورد نحوه رفتار جنسی، می تواند یک رابطه عاشقانه را به یک رابطه سرد تبدیل کند.

تأکید بیش از حد بر پاکیزگی، نظم، یا مشغله ذهنی دائمی با پیامدهای رابطه متضاد لذت جنسی است.

اما چگونه وسواس از پاسخ جنسی مناسب جلوگیری می کند؟

به طور خلاصه، پاسخ جنسی میل، برانگیختگی و رضایت است. اگر در طول رابطه فرد مدام فکر می کند همه چیز عالی است یا همه چیز کثیف نمی شود و غیره یا مثلاً فردی که وسواس نظم دارد همیشه فکر می کند فردا باید سر کار برود و شاید برنده شده باشد. نمیتونم بخوابم…

وسواس و بی میلی جنسی

افراد وسواسی همه چیز را سیاه و سفید می بینند و اگر به هدفی که برای خود تعیین کرده اند نرسند بی انگیزه و بی تفاوت می شوند. اگر این افراد با شریک جنسی خود مشکل داشته باشند به راحتی آن را نمی بخشند و در نتیجه میل جنسی آنها به هم می ریزد.

اغلب زنان وسواسی معمولاً بی میلی جنسی یا مشکل در ارگاسم را تجربه می کنند. مردان وسواس نیز بی میلی جنسی و مشکل برانگیختگی دارند. این افراد همیشه در تلاش هستند تا نجس شوند یا کار بدی انجام دهند.

شخصیت های وسواسی نمی توانند به راحتی ابراز محبت کنند و عذرخواهی کنند زیرا از اشتباه بودن بسیار ناراحت می شوند و می خواهند همیشه همه چیز عالی، اصولی و منطقی باشد. این افراد از کودکی تشویق شده اند که مرتب باشند و رفتار خود را درست بپذیرند و همین را وارد روابط زناشویی کنند که می تواند بسیار آسیب زا باشد.

یکی دیگر از ویژگی های شخصیت های وسواسی این است که دائماً مورد تأیید قرار می گیرند و اگر چیزی به آنها تذکر داده شود، در مورد عملکرد دچار اضطراب می شوند و از خود می پرسند که چرا کارم را اشتباه انجام دادم؟

شخصیت های وسواسی همیشه احساسات خود را کنترل می کنند و نگران انجام کاری غیراخلاقی هستند. عموماً این افراد از دوران کودکی احساسات خود را کنترل می کنند. این برعکس رابطه جنسی لذت بخش است زیرا آنها نمی توانند در احساسات خود فرو بروند و ذهن خود را رها کنند.

برای درمان وسواس جنسی، علاوه بر روش های پزشکی که به نوبه خود عوارضی دارد، روش هایی مانند روان درمانی و هیپنوتیزم درمانی بسیار موثر است. این اختلال ریشه در ضمیر ناخودآگاه و ناخودآگاه فرد و خاطرات دوران کودکی دارد. هیپنوتیزم درمانی با احاطه کردن فرد ناخودآگاه نتایج شگفت انگیزی در بهبود بیماری دارد.

یک راه حل ساده برای درمان یک وسواس عملی

بهترین راه حل برای وسواس عملی، کند کردن واکنش به انگیزه های ذهنی برای انجام عمل اجباری و منحرف کردن آگاهی از عاملی است که باعث تحریک و اضطراب شده است. فرد مبتلا باید سعی کند برای مدت طولانی تری از هوس های ذهن خود چشم پوشی کند تا به تدریج به احساس ناخوشایندی که تجربه می کند عادت کند و تمایل زیادی به انجام کاری احساس نکند.

از روش های روان درمانی وسواس می توان به تکنیک توقف فکر و همچنین مقابله و پیشگیری از پاسخ اشاره کرد. قرار گرفتن در معرض اضطراب فرد وسواسی را کاهش می دهد و پیشگیری از پاسخ، تشریفات فرد را کنترل می کند. همچنین هیپنوتیزم درمانی با ایجاد آرامش و کاهش اضطراب در فرد به درمان وسواس کمک می کند.

برای تعیین وقت مشاوره و درمان وسواس، افسردگی و مشکلات و اختلالات روانی می توانید با مطب دکتر نجفی توانا تماس بگیرید. یکی از ویژگی های مطب دکتر داود نجفی امکان حفظ هویت افراد است و در صورت تمایل فرد امکان پذیرش با نام مستعار نیز وجود دارد.

آدرس دفتر:

تهران، خیابان شریعتی، بین میرداماد و ظفر، جنب پمپ بنزین ظفر، کوچه شاوری، ساختمان پزشکان سینا، طبقه 5

شماره تلفن های رزرو نوبت : 22899147 021 – 22899148 021

برای اطلاعات بیشتر به سایت دکتر نجفی توانا مراجعه فرمایید.

آدرس وب سایت: