You are currently viewing داده های باز چیست؟

داده های باز چیست؟


داده های باز چیست؟ داده‌های باز داده‌هایی هستند که می‌توانند به راحتی به آن‌ها دسترسی پیدا کنند، استفاده شوند، ویرایش شوند و توسط هر کسی به اشتراک گذاشته شود. اهداف داده‌های باز مشابه سایر نرم‌افزارهای باز یا منبع باز، سخت‌افزار منبع باز، محتوای باز، مشخصات باز، آموزش باز، منابع آموزشی باز، دولت باز، دانش باز، دسترسی آزاد، علوم باز و وب باز هستند. توسعه داده های باز برابر با توسعه تفکر و ویژگی های فکری صحیح است.

در پاسخ به این سوال که نوع داده باز چیست؟ مسلماً داده‌های باز را می‌توان به داده‌های باز پیوندی نیز پیوند داد (داده های باز پیوند داده شده) تحت عنوان. یکی از مهم ترین انواع داده های باز، داده های دولت باز (OGD) است. که شکلی از داده های باز است که توسط نهادهای دولتی حاکم بر کشورهای مختلف ایجاد شده است. اهمیت داده های دولت باز در این است که بخشی از زندگی روزمره شهروندان و حتی پیش پا افتاده ترین و پیش پا افتاده ترین وظایفی است که در نگاه اول از دسترس دولت ها دور است.

موارد زیادی در مورد داده های باز وجود دارد که در این مقاله به برخی از مهمترین آنها می پردازیم.

باز کردن داده ها

فهرست مواردی که باید در مقاله «داده باز چیست؟» ذکر شود:

داده های باز چیست؟

همانطور که در قسمت بالا ذکر شد، در پاسخ به این سوال که داده های باز چیست، باید گفت که داده های باز داده هایی هستند که هرکسی می تواند به آن دسترسی داشته باشد، استفاده کند و با دیگران به اشتراک بگذارد. داده های باز زمانی قابل استفاده هستند که در قالبی معمولی و قابل خواندن توسط ماشین ارائه شوند.

داده های باز باید دارای مجوز باشند. باید به گونه ای مجوز داشته باشد که به افراد اجازه دهد از داده ها به هر نحوی که می خواهند استفاده کنند، از جمله تبدیل، ترکیب و به اشتراک گذاری با دیگران، حتی برای مقاصد تجاری. بدون داده ما نمی توانیم اطلاعات و بدون اطلاعات ایجاد کنیم دانش چیز جدیدی وجود ندارد.

باز کردن داده ها

معرفی دانش

دانش از اطلاعات استخراج شده و متناسب با نیازهای شما سفارشی می شود. خلق دانش فرآیند تبدیل اطلاعات به انتخاب است. مثلا دانستن این موضوع هیچ کس در خانواده شما پارک را دوست نداردبه شما کمک می کند تصمیم بگیرید کدام در تعطیلات از کدام مکان ها اجتناب کنیم؟ و ببینید کدام مکان برای خانواده شما بهترین است.

عوامل ایجاد داده های باز چیست؟

سه عامل برای ایجاد داده وجود دارد:

محدودیت ها

داده‌های باز نباید دارای محدودیت‌هایی باشند که مانع استفاده از آن به روشی خاص شود. همه باید در استفاده، تغییر، ترکیب و به اشتراک گذاری داده ها حتی برای مقاصد تجاری آزاد باشند.

قیمت

استفاده از داده های باز باید رایگان باشد، اما این بدان معنا نیست که دسترسی به آن رایگان است. ایجاد، نگهداری و انتشار داده های قابل استفاده معمولاً هزینه دارد. در حالت ایده آل، هزینه دسترسی به داده های باز نباید از هزینه معقول بازتولید واحد داده مورد نیاز تجاوز کند. لازم به ذکر است که این هزینه برای بسیاری از مجموعه داده ها ناچیز است. داده‌های زنده و کلان داده می‌توانند منجر به هزینه‌های مداوم مرتبط با ارائه خدمات قابل اعتماد شوند.

استفاده چندگانه

هنگامی که کاربر داده ها را در اختیار داشت، می تواند آزادانه از آن استفاده، استفاده مجدد و توزیع کند، حتی از آن به صورت تجاری استفاده کند. داده های باز با کارایی اندازه گیری می شوند، نه در دسترس بودن. جنبه هایی مانند فرمت، ساختار و خوانایی ماشین چیزهایی هستند که داده ها را بهینه تر می کنند و باید همه آنها را با دقت در نظر گرفت. با این حال، باید توجه داشت که این باعث بازتر شدن داده ها نمی شود.

داده های باز چیست؟

چرا به داده های باز نیاز داریم؟

داده‌های باز می‌توانند از بسیاری جهات به دولت‌ها، کسب‌وکارها و جامعه مدنی کمک کنند. در بخش بعدی، برخی از کاربردهای مختلف داده های باز را شرح خواهیم داد.

دولت ها

داده های باز می تواند به شفاف سازی فعالیت های دولت ها کمک کند. این می تواند برای ارائه شواهدی استفاده شود که نشان می دهد بودجه عمومی به درستی هزینه می شود و سیاست ها به درستی اجرا می شوند. به عنوان مثال، داده های باز به شهروندان کانادایی اجازه داد تا 3.2 میلیارد دلار از کمک های خیریه تقلبی در سال 2010 پس انداز کنند.

ایجاد فرصت های تجاری جدید

داده‌های باز فرصت‌های جدیدی را در اختیار کسب‌وکارها قرار می‌دهد تا با مشتریان خود ارتباط برقرار کنند. با توجه به این اطلاعات، روش های ارتباط با مشتری در موارد مرتبط با مشتری قابل تغییر و پیگیری بیشتر است.

حفاظت از سیاره

امروزه وب به بخش عمده ای از زیرساخت برای ما تبدیل شده است و داده های باز بر روی آن ساخته می شوند. مثلا، باز کردن داده های آب و هوایی می تواند باشد سیستم هشدار اولیه برای بلایای زیست محیطی پیشنهاد. داده ها را نیز باز کنید این به مصرف کنندگان کمک می کند تا تأثیر شخصی خود را بر محیط زیست درک کنند و برای بهبود آن گام بردارید.

ورود اطلاعات را باز کنید

مزایای داده باز چیست؟

انتشار داده‌های باز ناشی از این باور است که مزایای زیادی برای شهروندان، مشاغل و خدمات عمومی به همراه خواهد داشت و در عین حال همکاری قوی‌تری را در سراسر اروپا ممکن می‌سازد. داده های باز را می توان در زمینه های مختلفی مانند بهداشت، امنیت غذایی، آموزش، آب و هوا، سیستم های حمل و نقل هوشمند و شهرهای هوشمند منافعی را به ارمغان می آورد و “منبع کلیدی برای رشد اقتصادی، ایجاد شغل و پیشرفت اجتماعی” در نظر گرفته می شود.

انتشار و استفاده مجدد از داده های باز چندین مزیت دارد، از جمله:

کیفیت را افزایش دهید: کارایی و شفافیت خدمات عمومی

من پول پس انداز می کنمبه عنوان مثال، پیش بینی می شود که چه تعداد از دولت های ملی اتحادیه اروپا بتوانند دارایی های خود را در سال های آینده ذخیره کنند.

بهره وری بیشتر در فرآیندها و ارائه خدمات عمومی: این را می توان با مثال هلند نشان داد، جایی که وزارت آموزش داده های مربوط به آموزش را برای استفاده مجدد منتشر می کند. از آن زمان، تعداد استعلام‌هایی که دریافت می‌کنند کاهش یافته و حجم کار و هزینه‌ها را کاهش داده است. اکنون پاسخ دادن به سؤالات باقی مانده برای کارمندان دولت آسانتر است زیرا مشخص است که داده های مربوطه را در کجا می توان یافت.

با توجه به موارد ذکر شده در این مقاله، نتیجه می گیریم که از داده های باز برای دستیابی به نتایج مطلوب در بخش های مختلف صنعت، دولت، بازرگانی و غیره استفاده می شود. اگر داده‌های باز لازم در اختیار افراد و سازمان‌ها باشد، می‌توانند با توجه به آنها به نتایج جامع‌تر و کامل‌تری دست یابند.

امیدوارم از مطالعه مقاله «داده باز چیست» لذت برده باشید.