You are currently viewing خشکسالی مانع بزرگ سرمایه گذاری است آب از هر گنجی ارزشمندتر است

خشکسالی مانع بزرگ سرمایه گذاری است آب از هر گنجی ارزشمندتر است


بازار، گروه استان ها: سوالی که همه سرمایه گذاران در بدو ورود به استان سمنان می پرسند این است که آیا می توانند از آب در صنعت یا تولید مورد نظر خود استفاده کنند یا خیر؟ کافی است پاسخ مسئولان را به «اما» و «اگرها» و آینده موکول کنیم. بلافاصله می بینیم که سرمایه گذاران از سرمایه گذاری در استان خودداری می کنند.
به منظور تامین آب مورد نیاز صنایع استان سمنان اقداماتی از قبیل استفاده از پساب های صنعتی، حفر چاه، بازیافت آب خاکستری و … انجام می شود. در دستور کار مسئولان استانی سمنان قرار دارند اما تاخیر در پروژه هایی مانند تصفیه خانه سمنان به قدری دردسرساز شده که دیگر مشخص نیست صنعت استان چه زمانی از پساب استفاده می کند.
در این گزارش به تامین آب مورد نیاز صنایع و سرمایه گذاری های جدید در استان سمنان می پردازیم و همچنین اقداماتی را که تاکنون در این زمینه انجام شده است، با توضیح اینکه وعده انتقال آب خزر به سمنان است. هنوز روی کاغذ است و به نظر نمی رسد به این زودی ها اجرایی شود زیرا موانع زیست محیطی و اجتماعی زیادی بر سر راه این طرح وجود دارد.

تامین آب صنعت
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی سمنان در گفتگو با خبرنگار بازار در این باره گفت: استان سمنان دارای 21 منطقه ویژه اقتصادی، ناحیه صنعتی و شهرک صنعتی است که پذیرای سرمایه گذار و صنعت گران است و شرکت سه هزار و شهرک های صنعتی 523 نیز قرارداد منعقد کرده اند. واگذاری زمین به شرکت های صنعتی و تولیدی در شهرهای صنعتی و تامین آب مورد نیاز صنایع در روستاها را بر عهده دارد.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی سمنان: تنها در دولت سیزدهم بیش از 400 قرارداد واگذاری زمین با سرمایه گذاران منعقد شده است.

محمدرضا باقری در زمینه تامین آب مورد نیاز صنایع گفت: تنها در دولت سیزدهم بیش از 400 قرارداد واگذاری زمین به سرمایه گذاران منعقد شد و همچنین مطابق با تامین آب، 478 لیتر در ثانیه آب و فاضلاب. از سال 1401 تا به امروز تامین شده که 300 لیتر در ثانیه آن فاضلاب است.
وی با اشاره به اینکه شرکت شهرک های صنعتی سمنان در سال های اخیر چهار پروژه انتقال فاضلاب را به اتمام رسانده است، خاطرنشان کرد: خط انتقال فاضلاب به شهرک صنعتی سمنان با هزینه 8800 میلیارد ریال و انتقال فاضلاب به شهرک صنعتی دامغان با وام 360 میلیارد ریالی. یکی از این پروژه ها است.

انتقال فاضلاب
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی سمنان ادامه داد: خط انتقال فاضلاب شهری به شهرک صنعتی شاهرود با هزینه 700 میلیارد ریال و خط انتقال حباله رود به شهرک های صنعتی گرمسار و ایوان کی با سرمایه گذاری 2 هزار و 350 میلیارد ریال رتبه های سوم و چهارم را به خود اختصاص داده اند. طرح های اجرایی شرکت شهرک های صنعتی استان سمنان تامین آب مورد نیاز صنایع استان را بر عهده دارد.
باقری همچنین بیان کرد: شرکت شهرک های صنعتی در دو سال اخیر توانسته است آب واحدهای صنعتی و شهرک های سراسر استان سمنان را در تمام محدوده سال های فعالیت شرکت شهرک های صنعتی یعنی. از سال 1364 تاکنون که گامی بلند در این زمینه حمایت از سرمایه گذاران است.
سید محمدرضا هاشمی استاندار سمنان چندی پیش در گفتگو با خبرنگار بازار تامین آب مورد نیاز صنایع استان را یکی از مهمترین اولویت های کاری دولت برشمرد و تاکید کرد: سیاست حفظ و نگهداری وضع موجود و سپس ایجاد سرمایه گذاری و واحدهای صنعتی جدید از دیگر اقدامات دولت در استان سمنان برای پایداری صنایع و ایجاد واحدهای جدید است.
به نظر می رسد بخشی از آب مورد نیاز صنعت در استان سمنان در حال تامین است اما میزان آن چشمگیر نیست. کافی است بدانید شهرهای شاهرود و سمنان به ترتیب 200 و 250 لیتر در ثانیه کم آبی دارند. و تامین آب در این شهرها است از سوی دیگر پالایشگاه سمنان پس از سال ها واگذاری به یک شرکت هندی هنوز تکمیل نشده و پالایشگاه های شاهرود و دامگان هنوز در فاز اول هستند، بنابراین کار فونداسیون انجام شده است. در استان سمنان ساخته می شود.

اطمینان برای سرمایه گذاران
اما یک کارشناس اقتصادی معتقد است که تلاش برای تامین آب به تنهایی کافی نیست و مسئولان باید در زمینه تامین آب به سرمایه گذاران اطمینان کافی بدهند. بیابانی مانند سمنان بعد روانی دارد یعنی سرمایه گذاران از سرمایه گذاری در استان های کویری هراس دارند حتی اگر آبرسانی به درستی انجام شود.

طباطبایی، کارشناس: فرض فکری سرمایه گذاران این است که برای صنایع استان های کویری آب تامین شود، بنابراین این پیشنهاد به این معناست که در استانی مانند سمنان آب وجود ندارد.

سیدرضا طباطبایی با بیان اینکه پیش فرض ذهنی سرمایه گذاران این است که باید برای صنایع استان های کویری آب تامین شود، گفت: بنابراین این پیشنهاد به این معناست که در استانی مانند سمنان آب وجود ندارد و باید تامین شود. سرمایه گذاران حرفه ای کتمان نمی کنند که ضرری ندارد، به این نتیجه می رسند که سرمایه گذاری در استان هایی مانند سمنان سخت و پر ریسک است.
وی با بیان اینکه اگر مسئولان استان سمنان 20 واحد آب تامین کنند، حتی دو واحد آن برای سرمایه گذاران شناخته نمی شود، افزود: از سوی دیگر می بینیم که ذهنیت نسبت به بی آبی و کم آبی در صنایع تا حدودی منفی است و باید از نظر روانی، سرمایه گذاران نسبت به تامین آب مورد نیاز صنایع استان سمنان آرامش داشته باشند.

انواع سرمایه گذاران
این کارشناس اقتصادی همچنین گفت: سرمایه گذاران انواع مختلفی دارند که شامل سرمایه گذاران حرفه ای، نیمه حرفه ای و داخلی می شود. سرمایه گذاران حرفه ای تنها به بازگشت سرمایه در کوتاه ترین زمان فکر می کنند، بنابراین کوچکترین مانع در این راه کامل می شود. آنها آن را یک سرمایه گذاری می دانند، بنابراین سرمایه گذاری را ممنوع می کنند.
طباطبایی بیان کرد: نوع دوم سرمایه گذاران ساکنان محلی هستند که به دلیل عشق به کشور خود در صورت بروز مشکل تحمل می کنند زیرا اشتغال و تولید نیز برای آنها مهم است و در نتیجه جلب رضایت این دسته آسان تر است و نوع سوم سرمایه گذاران هستند. ، که نیمی از گروه اول و نیمی از گروه دوم را دارند، بنابراین بازگشت سرمایه برای آنها مهم است و می توانند در برابر مشکلات انعطاف پذیر باشند.
وی با بیان اینکه اگرچه سرمایه گذاران داخلی راحت تر سرمایه گذاری می کنند، اما سرمایه گذاران حرفه ای سرمایه گذاری می کنند و بهتر تولید می کنند، افزود: دولت باید با شناخت انواع سرمایه گذاری ها راه های مختلفی برای تبیین و متقاعد ساختن سرمایه گذاری ها ارائه دهد و علاوه بر آن زیرساخت ها را فراهم کند. و آب.

تامین آب کافی نیست، مدیریت نیاز است
یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه مهم ترین مشکل استانی مانند سمنان جدای از کم آبی، عدم مدیریت مصرف است، تاکید کرد: بخش مهمی از شبکه آبرسانی استان به نقل از سمنان. مسئولان آبفای متعلق به چهار تا پنج دهه پیش هستند و اینها لوله های فلزی هستند که بیش از 30 درصد آب این استان را از دست می دهند.

کارشناس: مسئولان استان سمنان باید در عمل ثابت کنند که مشکل آب استان سمنان بالاخره حل می شود یا خیر؟

محمد قربانی مقدم با بیان اینکه یک سوم آب استان سمنان از طریق خطوط انتقال فرسوده تلف می شود و جایگزینی این خطوط نیازمند هزاران میلیارد تومان اعتبار است، گفت: زمانی که مشکل تامین دارید، مشکل انتقال هم دارید و از شما همچنان در استان خشک سمنان به کاشت هندوانه و خربزه ادامه می دهید و به عبارتی مشکل مصرف خواهید داشت، چگونه می توان انتظار داشت که سرمایه گذار نگران تامین آب مورد نیاز واحد تولیدی خود نباشد؟
وی با بیان اینکه مسئولان استان سمنان باید در عمل ثابت کنند که مشکل آب استان سمنان در نهایت حل می شود یا خیر، تصریح کرد: وی افزود: سرمایه گذاران با خبرهای مثبت در زمینه تامین آب به استان های کویری مانند سمنان نمی آیند و نیاز به این حرف ها در آن استان ها بیشتر است.

آیا این اخبار اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید

(جمع: ۰ میانگین: ۰)