You are currently viewing خاندوزی: احتمال فساد و درگیری کاهش می‌یابد/ می‌توانیم برنامه بلندمدت بهبود اقتصاد ایران را دنبال کنیم

خاندوزی: احتمال فساد و درگیری کاهش می‌یابد/ می‌توانیم برنامه بلندمدت بهبود اقتصاد ایران را دنبال کنیم


به گزارش اکو ایران، احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در نشست خبری مشترک با داود منظور – رئیس سازمان برنامه و بودجه – گفت: امروز 12.5 میلیون نفر مالیات می پردازند که بیش از دو برابر سال 1400 است. دولت در دو سال گذشته مالیات پرداخت می کند. نرخ مالیات شرکت های تولیدی را از 25 درصد به 18 درصد کاهش داد.

در اینجا برخی از سخنان او آمده است:

یکی از نکات طلایی دولت سیزدهم، سهولت در صدور مجوز بود. در سال 1402 تعداد 464 هزار پروانه صادر شد که از این تعداد 2 میلیون و 800 هزار مجوز کاغذی به الکترونیکی تبدیل شد و تا پایان سال یک میلیون مجوز دیگر اضافه می شود.

رکورد 12 هزار میلیارد تومانی سرمایه گذاری خارجی در دولت سیزدهم بهبود یافت که این رقم دو برابر سال 90 است.

در دولت شهید رئیسی میانگین ارزش صادرات نفت از 42 میلیارد دلار به 50 میلیارد دلار افزایش یافت.

تامین مالی بورس از 245 سجاف در دوره های قبل به 413 سجاف در این دولت افزایش یافت.

وام های قرض الحسنه نسبت به قبل چهار برابر شده است

وام های قرض الحسنه نسبت به قبل چهار برابر شده است و میزان مطالبات معوق نیز به کمترین میزان خود یعنی 0.3 درصد رسیده است. تعداد بانک های زیان ده نیز از پنج بانک به یک بانک کاهش یافته است.

تا قبل از دولت سیزدهم تقریباً در حوزه مدیریت دارایی، در حوزه انضباط مالی خزانه با بی تابعیتی مواجه بودیم، تا اینکه در دولت سیزدهم کنترل موثری بر عملکرد مالی وزارتخانه ها و شرکت های دولتی نداشتیم. ابزارهای توسعه یافته نیمه اجرا شده و پروژه های نظارت مالی تکمیل نشده است.

این پول به حساب این وزارتخانه واریز و با وجود اولویت های دولت در سایر ادارات هزینه شد.

علاوه بر این، شرکت های زیر مجموعه برخی از وزارتخانه ها بودند که حتی وزیر آن اداره نیز از وجود این شرکت ها اطلاعی نداشت، چه رسد به تعیین هیئت مدیره و نظارت مالی آنها! همچنین در بخش املاک و مستغلات دولتی نیمی از دارایی ها در سیستم های رسمی شناسایی نشد!

می توان برنامه بهبود و بهبود بلندمدت اقتصاد ایران را دنبال کرد

اگر شاخص‌های عملکردی دولت سیزدهم را با وضعیت دهه 90 مقایسه کنیم، مانند بیماری است که در دهه 90 در بخش مراقبت‌های ویژه با شاخص‌های هشداردهنده، حاد و در معرض خطرات بزرگ بود، اما با تلاش‌های صورت گرفته در در سه سال گذشته این بیمار به بخش عمومی منتقل شده و با احیا و ثبات ایجاد شده در بیشتر شاخص های اقتصادی کشور می توان به پیگیری برنامه بلندمدت بهبود و بهبود اقتصاد ایران امیدوار بود.

در سال 1400 دولت سیزدهم در شرایطی شروع به کار کرد که یکی از اولویت های کشور انضباط فوری مالی و خزانه داری بود.

اقتصاد سیاسی این بخش برای انضباط نهادهای دولتی و شرکت های دولتی که دارای نفوذ و ارتباطات دیرینه بودند، پیچیده و دشوار بود.

با حمایت آقای رئیس جمهور ابتدا صورت های مالی بانک های دولتی و شرکت های دولتی را شفاف کردیم به گونه ای که به تدریج از 1400 تا پایان سال گذشته بیش از 2000 صورت مالی از. شرکت های دولتی کاملا شفاف شدند. این را کارشناسان و مردم تشخیص دادند.

احتمال فساد و درگیری کاهش یافته است

امروزه می توان گفت که تقریباً اطلاعات مالی و عملکرد کلیه شرکت های تحت مدیریت دولتی و بخش دولتی کاملاً جمع آوری و شفاف است.

همچنین از 76 هزار حساب بانکی مؤسسات دولتی با کل شبکه بانکی به 14 هزار حساب تلفیقی تحت کنترل خزانه و بانک مرکزی رسیدیم و از واریز 100 هزار میلیارد تومان به حساب موسسات جلوگیری شد.

این اقدام میزان استقراض دولت از بانک مرکزی را به صفر رساند. علاوه بر این با حساب خزانه، احتمال فساد و درگیری کاهش می یابد.

در نهایت ساختمان ها و محوطه های شرکت ها و مؤسسات دولتی که در ابتدای مدیریت تنها اطلاعاتی از 535 هزار ملک داشتند، پس از شناسایی ها به یک میلیون و 100 هزار ملک رسید. برخی از این اطلاعات توسط افراد از طریق افشاگری در اختیار دولت قرار می گیرد.

از 11.5 میلیون تن ترانزیت در کشور به 18 میلیون تن رسیدیم که بالاترین میزان ترانزیت از خاک ایران توسط همسایگان در تمام ادوار گذشته است.

هر تن ترانزیت 70 دلار معادل یک بشکه نفت به کشور می آورد.

نرخ بیکاری در سال 97-99 حدود 10.8 بوده که در سه سال دولت شهید رئیسی به 8.8 درصد رسیده است.

صادرات غیرنفتی از میانگین 42 میلیارد دلار در سال های 2017 تا 2019 به میانگین بیش از 50 میلیارد دلار در سه سال گذشته افزایش یافته است.

بانک جهانی میانگین نرخ فقر را بین سال‌های 1997 و 1999 27 درصد گزارش کرده است. این نرخ در سه سال گذشته به 22 درصد کاهش یافته است.

نرخ رشد نقدینگی در سال‌های 1396 تا 1398 از مثبت 6 درصد به میانگین منفی 5 درصد در سه سال دولت سیزدهم رسیده است.

نرخ ارز در بازار غیررسمی در سال‌های 2017-2019 حدود 450 درصد افزایش یافته است. این رقم رشد 100 درصدی را در سه سال گذشته نشان می دهد.

صورت های مالی همه بانک ها و شرکت های دولتی را شفاف کردیم و در پایان سال گذشته 2000 صورت مالی کاملا شفاف به مردم ارائه شد.

آیا این اخبار اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید

(جمع: ۰ میانگین: ۰)