You are currently viewing جوانان در کدام استان بیشتر بیکار می شوند؟

جوانان در کدام استان بیشتر بیکار می شوند؟


به گزارش اکو ایران : مرکز آمار در جدیدترین گزارش خود نرخ بیکاری جوانان کشور در زمستان 1402 را منتشر کرده است.جوان بیکار از نظر آماری به فردی بین 15 تا 24 سال گفته می شود که فعال باشد. به دلیل تمایل و توانایی خود به دنبال کار می گردد. اما او موفق به یافتن شغل نمی شود و بیکار می ماند.

آمارها نشان می دهد در زمستان 1402 به ازای هر 100 نفر جویای کار در کشور بیش از 22 نفر بیکار شدند. این رقم نسبت به فصل مشابه در سال 1401، 1.7 واحد درصد کاهش داشته است. 10 استان نیز در این مدت نرخ بیکاری زیر 20 درصد در گروه سنی 15 تا 24 سال داشتند.

جوانان «کرمانشاهی» بیشترین نرخ بیکاری و جوانان 15 تا 24 ساله «قزوینی» کمترین نرخ بیکاری را نسبت به سایر استان ها دارند. در زیر نرخ بیکاری جوانان و تغییرات آن به تفکیک هر استان در زمستان 1402 بررسی شده است.

نگاهی به مفاهیم بازار کار

در بازار کار، همه ساله تعدادی از افراد 15 سال به بالا (در سن کار) تمایل و توانایی کار دارند و از این نظر فعالانه به دنبال کار هستند. این گروه از افراد به «جمعیت فعال» معروف هستند. برخی از آنها شغلی پیدا نمی کنند و بیکار می مانند. نرخ بیکاری از محاسبه بیکاران به کل جمعیت فعال به دست می آید. از آنجایی که این نرخ نشان دهنده استفاده ناکافی از عرضه نیروی کار است، مطالعه آن مهم است.

مطالعات نشان می دهد که گروهی از نیروی کار پیشنهادی بین 15 تا 24 سال سن دارند و شامل جمعیت جوان می شوند. آمارها نشان می دهد که بیکاری این گروه از جوانان در زمستان 1402 به 22.5 درصد رسیده و نسبت به مدت مشابه در فصل گذشته 1.7 واحد درصد کاهش داشته است.

به طور دقیق تر، در زمستان سال گذشته به ازای هر 100 جوان 15 تا 24 ساله، بالای 22 سال علیرغم تمایل به اشتغال، در بازار کار حاضر نشدند و بیکار ماندند. البته در زمستان 1401 این رقم در سطح بالاتری بوده و در سال گذشته بیکاری جوانان کاهش یافته است.

باید توجه داشت که کاهش نرخ بیکاری بدون در نظر گرفتن نرخ فعالیت نیروی کار منطقی نیست و به معنای بهبود شرایط بازار کار جوانان نخواهد بود. زیرا ممکن است این کاهش به دلیل کاهش تمایل به حضور در بازار کار باشد. در این صورت جمعیت جوانان دلسرد که از کار در بازار کار خودداری کرده اند در محاسبه نرخ بیکاری لحاظ نمی شود. در زیر بازنمود نرخ بیکاری جوانان این گروه سنی در زمستان 1402 به تفکیک هر استان مورد تحلیل و بررسی تغییرات آن قرار گرفته است.

بیکاری جوانان در یک استان بالای 40 درصد است

نگاهی به آمار بیکاری جوانان در سراسر استان ها نشان می دهد که این رقم در زمستان 1402 بیش از میانگین کشوری در 16 استان سراسر کشور بوده است.

استان کرمانشاه در زمستان سال گذشته با 43 درصد بیشترین نرخ بیکاری را به ثبت رساند. این درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل 6.7 واحد درصد کاهش داشته است.

هرمزگان و کرمان از دیگر استان‌هایی هستند که رتبه دوم و سوم بیکاری جوانان در زمستان 1402 را به خود اختصاص داده‌اند. به عبارت دقیق‌تر، استان هرمزگان در مدت مذکور با افزایش 6.9 درصدی نسبت به زمستان 1401 و نرخ بیکاری مواجه بوده است. به 39.9 درصد رسید.

این رقم در کرمان با 8.7 واحد درصد کاهش نسبت به مدت مشابه در سال 1401 به 37.4 درصد رسید. در سایر استان ها این درصد زیر 34 درصد است.

بیکاری جوانان در 10 استان زیر 20 درصد است

تجزیه و تحلیل داده های آماری نشان می دهد که در سه ماهه چهارم سال 1402 استان قزوین کمترین نرخ بیکاری را در بین 31 استان کشور داشته است. در زمستان سال گذشته در این استان نسبت به زمان مشابه در سال 1401 تعداد بیکاران 5.1 درصد کاهش و نرخ بیکاری معادل 10.5 درصد بوده است.

آذربایجان غربی، خراسان رضوی، یزد، سمنان، تهران، زنجان، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی و همدان دیگر استان‌هایی هستند که به ازای هر 100 جوان شاغل در آن‌ها کمتر از 20 نفر بیکار می‌مانند.

آیا این اخبار اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید

(جمع: ۰ میانگین: ۰)