You are currently viewing جلیلی: شهید رئیسی روابط را با کشورها احیا کرد

جلیلی: شهید رئیسی روابط را با کشورها احیا کرد


به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم ، سعید جلیلی کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در گفت وگوی ویژه با خبر سیما اظهار داشت: عرصه انتخابات عرصه ای است که مردم باید به برنامه ها و اعتقادات خود قانع شوند.

وی افزود: باید تلاش کنیم تا دیدگاه خود را نسبت به مشکلات مردم تبیین کنیم. زیرا افراد در معرض انتخاب های مهمی هستند و می توانند دید دقیق تری نسبت به آینده داشته باشند.

این نامزد انتخاباتی با اشاره به دیدار خود با جمعی از بانوان گفت: نیمی از جامعه ما از این قشر هستند و فرصت های زیادی در این زمینه وجود دارد. ما باید بتوانیم برای این فرصت های بزرگ برنامه ریزی کنیم.

جلیلی گفت: زنان خواستار دیده شدن نقش آنها در کشور بودند. به نظر من این نقش باید مشخص شود تا زنان ما بهتر بتوانند نقش آفرینی کنند.

وی در پاسخ به این سوال که نظر شما درباره نظر یکی از مشاوران نامزدها در مورد وی و دولت شهید رئیسی چیست، گفت: در این زمینه دو دیدگاه وجود دارد. یک دیدگاه این است: زمانی که فروش نفت ممنوع شد، عده ای گفتند ما نمی توانیم نفت بفروشیم. در عین حال گفتیم نفت فروخته می شود و اینطور نیست که دشمن هر کاری می خواهد بکند و ما کاری از دستمان برنمی آید. در دولت شهید بزرگوار رئیسی تلاشهای خوب و ارزنده ای صورت گرفت و نقشه دشمن نقش بر آب شد. حدود دو هفته پیش در مجلس سنا از وزیر خارجه آمریکا پرسیده شد که چرا ایرانی ها تحریم نفتی را دور می زنند و می فروشند؟ اینها دو رویکرد هستند و خروجی دو تابع است. شنیدم اسمش این بود چون آمریکا نمی خواست ما بفروشیم. این نشان دهنده خود خواری و عدم ایمان به توانایی های خود است در حالی که دشمن اعتراف می کند که ایران می تواند تحریم ها را دور بزند.

این کاندیدای انتخابات گفت: سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت راهبرد فشار حداکثری شکست خورده است و می گویند اما برخی می گویند چیز دیگری است. اتفاقاً این انتخابات است و مردم باید رویکردها را ببینند و قضاوت کنند. روسیه هم به آمریکا نفت می فروشد که تحریم شده است، اما برخی می گویند که خود بایدن آن را نمی خواست. این تحقیرآمیز است که خود را باور نداشته باشید و فکر کنید طرف مقابل یک فعال مایشا است. شما خودتان 9 ماه در دوره بایدن بودید و چرا نتوانستید این مقدار نفت را بفروشید.

جلیلی بیان می کند: برای تحلیل صحیح باید صحنه را درست شناخت و برای شناخت صحنه باید واقعیات را دید; صحنه را نباید عاشقانه تلقی کرد. عده ای علیه دولت شهید رئیسی صحبت می کنند اما در دولت خودشان تحریم ها افزایش یافته است. نشان دادن رویکردها ضروری است. می گویند سه سال گذشته فاجعه است، اما برای مقایسه آیا در سال هایی که میانگین رشد کشور صفر بود، فاجعه نبود؟ مردم آنها را می بینند و مقایسه می کنند.

وی گفت: این اتفاقات واقعیت ها و واقعیت ها را بهتر تعریف می کند و سوالات عاشقانه کنار گذاشته می شود.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری درباره برخی اظهارنظرها درباره مسئولیت خود در جریان مذاکرات هسته ای و لغو تحریم ها گفت: مذاکره ابزاری است که باید انجام شود اما هدف تامین منافع ملت ایران است و باید حفظ شود. . اینکه می گویند مذاکره برای رسیدن به توافق است و اگر آن توافق منافع ملی را تامین نمی کند و توانمندی ها و ظرفیت ها را نادیده می گیرد، دفاع از حقوق ملت نیست.

جلیلی گفت: دنیا را نباید وابسته به چند کشور دید، اما دنیا حدود 200 کشور دارد. ما در دنیا فرصت های زیادی داریم که اگر اقتصاد ما بخواهد جهش کند باید بازارهای جهانی داشته باشیم.

وی درباره زمانی که مذاکرات را رهبری می کرد، گفت: زمانی که کار را به دولت تحویل دادیم، 19 هزار سانتریفیوژ داشتیم و این علی رغم درخواست طرف مقابل بود. همچنین یک میلیون بیمار داشتیم که باید 20 درصد سوخت داشته باشند و وقتی تامین نمی کردند از داخل تامین می کردیم. وقتی عده ای همه دستاوردها را جمع کردند و اقداماتی انجام دادند، طرف مقابل کاملاً از توافق خارج شد و دلار 3000 تومانی 10 برابر شد و فشار تحریم ها بیشتر شد. مهم این است که بتوانیم از حقوق ملت دفاع کنیم.

این کاندیدای انتخابات تصریح کرد: پیشرفت کشور نباید توسط دو کشوری که بیشترین دشمنی را با ما دارند کند شود، بلکه باید با کشورهای دیگر تعامل داشته باشیم. شهید رئیسی این راه را در پیش گرفت و با همسایگان ارتباط خوبی برقرار کرد و آنها را احیا کرد. می گفتند تا زمانی که قرارداد مشخصی امضا نشود، کار اقتصادی انجام نمی شود، اما دیدیم که شهید رئیسی پیگیری کرد و صادرات را افزایش داد.

جلیلی همچنین گفت: البته یکی از اولویت ها در اقتصاد انضباط مالی است و بانک ها به اشتباه پول می آفرینند. همچنین بانک ها به آشنایان تسهیلات می دهند اما آمارها نشان می دهد 50 درصد مردم تسهیلات دریافت نکرده اند. باید دید این تسهیلات به کجا می رود و آیا در راستای حل مشکل و تولید است؟

این کاندیدای انتخاباتی در پاسخ به این سوال که برنامه شما برای کنترل قیمت ارز چیست، گفت: بحث ارز دو طرف دارد. یکی بحث حاکمیت ریال است که باید گردش پول برای آقازاده ها باشد. نکته دوم مبادرتزا است که باید ساماندهی و در بازار رسمی برگزار شود. منابع و هزینه ها باید بر اساس اولویت ها هزینه شود. امروز منابع تمام هزینه های ارزی را در اختیار داریم، اما این چرخه نیاز به تعدیل و اولویت بندی دارد.

جلیلی درباره رابطه خود با دولت شهید رئیسی و علت عدم مسئولیتش در آن دولت گفت: ما با ایشان رفاقت دیرینه داشتیم و ایشان به ما لطف داشتند و وفادار بودیم و هستیم. من به آنها گفتم دولت به افرادی از جایگاه تماشاگران نیاز دارد تا مشکلات، نقاط قوت و ضعف را مطرح کنند و به آنها کمک کنند.

وی خاطرنشان کرد: وقتی به او پیشنهاد دادیم به خوبی پذیرفت و دستور داد. اگر دولت موفق شود من هم همین روند را در پذیرش پیشنهادها دنبال خواهم کرد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری درباره رویکرد خود برای حل مشکل مسکن گفت: مسکن به معنای محل آرامش است و باید بتواند به مردم آرامش دهد. امروزه قیمت مسکن در برخی شهرها بالاست و چندین برابر هزینه ساخت یک خانه بیشتر است. در برنامه هفتم 0.2 درصد از اراضی کشور اجازه ساخت و ساز داده شد. اقامتگاه فقط یک خوابگاه نیست و دارای ابعاد فرهنگی و معماری است. بلکه باید دید که محیط خانه می تواند آرامش خاطر را فراهم کند؟

جلیلی خاطرنشان کرد: علاوه بر مسکن باید به شغل مردم نیز توجه شود و دوری از امکانات نباید در این زمینه مشکل ساز شود.

وی درباره دیدگاه خود درباره بازار سرمایه گفت: زمانی که بورس در سال 1398 بیرون آمد، نامه ای به رئیس جمهور نوشتم و گفتم این اقدامات مشکل ساز است. اساس ما بر این اساس است که وظیفه داریم به دولت کمک کنیم تا مردم دچار مشکل نشوند. در واقع بورس باید نمادی از اقتصاد واقعی کشور باشد. بازار اولیه مهم است و بازار ثانویه برای کمک است و نباید به بازار سفته بازی تبدیل شود. دولت باید از سهامداران خردی که وارد این تجارت می شوند حمایت کند. اتفاقا این یک فرصت است و باید از آن استفاده کند. شما باید بتوانید در انبار بیمه داشته باشید تا اگر آسیبی وارد شد، ذهن فرد در امان باشد.

این داوطلب در پایان درباره سوابق تحصیلی خود گفت: در پایین ترین سطح و از لیسانس تا اداری و مقاطع بالاتر شروع به کار کردم و این روند سال ها به طول انجامید. زمانی که من دبیر شورای عالی امنیت ملی شدم، تهدیداتی در سراسر کشور وجود داشت و ما مذاکرات هسته ای را دنبال کردیم و تهدیدها را به فرصت تبدیل کردیم و موفق شدیم.

انتهای پیام/