You are currently viewing جزئیات دو تصمیم مهم حقوق کارگران و مستمری بگیران 1403 / سلطان مرتضوی چه گفت؟!

جزئیات دو تصمیم مهم حقوق کارگران و مستمری بگیران 1403 / سلطان مرتضوی چه گفت؟!


اقتصاد 100- سولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزایش حق مسکن کارگران در سال جاری را رد کرد و گفت: حداقل دستمزد کارگران را 35 درصد افزایش دادیم. نمایندگان کارگران و کارفرمایان موافقت کردند که پرهای اساسی افزایش یابد، SJC پیشنهاد دیگری در این راستا نداشت.

این در حالی است که پیش از این بارها مسئولان وزارت کار درباره امکان اصلاح مصوبه دستمزد و افزایش آن صحبت کرده بودند. حق مسکن کارگران صحبت کرده بود؛ حتی در مرحله ای کارگران منتظر اعلام افزایش 35 درصدی حق مسکن در سال 1403 بودند.

به نظر می رسد با کاهش ساعات کاری مشمولان قانون کار (کارکنان بخش خصوصی)، کارفرمایان نیز 2 روز تعطیلی آخر هفته را در نظر بگیرند.

رد قاطع افزایش حق مسکن مورد انتقاد کارگران قرار گرفته و اعضای کارگری شورای عالی کار معتقدند این رویکرد دولت اشتباه است. محسن باقری در این خصوص می گوید: دستمزد سال 1403 بدون امضای نمایندگان کارگری تصویب شد و بدون شک باید تغییر کند.

این عضو کارگری شورای عالی کار تاکید می کند که دستمزد 1403 بدون رعایت قانون تصویب شده و تورم و سبد معیشتی در آن لحاظ نشده است.

آیا دیوان دادگستری اتحادیه اروپا است. آیا به شکایت بازنشستگان از افزایش حقوق بازنشستگان رسیدگی نکرده است؟

ظاهراً دادگاه اتحادیه اروپا درخواست تجدیدنظر جمعی بازنشستگان را برای عدم اعمال ماده 96 قانون تأمین اجتماعی در سال گذشته رد کرده است.

مستمری بگیران و مستمری بگیران شرکت های با مسئولیت محدود از افزایش 35 درصدی مستمری ها ناراضی هستند و آن را مغایر با ماده 96 قانون کار می دانند. در ماده 96 قانون تامین اجتماعی تاکید شده است که افزایش مستمری سالانه مستمری بگیران باید معادل افزایش نفقه باشد و هم اکنون مستمری بگیران قصد دارند به دادگاه تامین اجتماعی و دولت شکایت کنند.

در همین حال، منابع ایلانا می گویند که شکایتی که سال گذشته توسط گروهی از بازنشستگان ارائه شده بود، در دیوان عدالت اتحادیه اروپا رد شده است. ظاهرا دیوان عدالت اتحادیه اروپا به شکایت مستمری بگیران تامین اجتماعی مبنی بر عدم اعمال قانون در افزایش مستمری 1402 رسیدگی نکرده است البته این رای هنوز منتشر نشده است.

در این شرایط مشخص نیست درخواست بازنشستگی 1403 بازنشستگان تا کجا پیش می رود.

منبع: جرنیوز

آیا این اخبار اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید

(جمع: ۰ میانگین: ۰)

لینک کوتاه خبر: