You are currently viewing جایگاه استان ها در نقشه بلایای ایران

جایگاه استان ها در نقشه بلایای ایران


به گزارش اکو ایران، شاخص فلاکت یکی از آمارهایی است که میزان بیکاری و تورم را در یک استان مشخص می کند. به همین دلیل برای محاسبه این شاخص از بیکاری کل و تورم سالانه استفاده شد.

به عبارت دیگر، وقتی این شاخص افزایش می‌یابد، نشان می‌دهد که بیکاری و تورم که دو عامل کلیدی در ایجاد ثروت برای خانوارها هستند، وضعیت مناسبی نمی‌بینند.

بررسی آمار شاخص فلاکت استان ها در سال 1402 نشان می دهد که بیشترین میزان شاخص فلاکت مربوط به استان یزد و کمترین میزان شاخص فلاکت در آن سال مربوط به استان تهران است.

وضعیت شاخص فلاکت در 10 استان بهتر از میانگین کشوری است

تحلیل آمار شاخص فقر استانی در سال 1402 نشان می دهد که شاخص فقر کل کشور 48.8 بوده است. این بدان معناست که 10 استان کشور وضعیت بهتری نسبت به میانگین کشوری و 21 استان وضعیت بدتری داشته اند.

بر این اساس می توان دریافت که بهترین وضعیت شاخص فلاکت در سال 1402 مربوط به استان تهران است. بر اساس آمار، شاخص فلاکت در استان تهران برابر با 43.2 است که 5.6 واحد کمتر از میانگین کشوری است. به عبارت دیگر می توان گفت استان تهران از نظر نرخ بیکاری و تورم سالانه وضعیت بهتری نسبت به سایر استان های کشور داشته است.

این استان روبروی استان یزد قرار دارد که بالاترین سطح شاخص فقر را در سال 1402 به خود اختصاص داده است. شاخص فقر در این استان برابر با 57.4 است که 8.6 واحد بالاتر از میانگین کشوری است. به عبارت دیگر استان یزد در سال گذشته نامطلوب ترین وضعیت رفاهی و اجتماعی را برای خانوارهای خود داشته است، بنابراین نرخ تورم و نرخ بیکاری کل سالانه در این استان بالاتر از سایر استان های کشور بوده است.

در این میان بررسی استان های بزرگ نیز از اهمیت بالایی برخوردار است، به عنوان مثال استان اصفهان با شاخص فقر 55.5 رتبه ششم را در بین استان های کشور به خود اختصاص داده است یا استان البرز با شاخصی معادل 51.8 در رتبه هشتم در شاخص استانی که خود را به فقر اختصاص داده است. .

آیا این اخبار اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید

(جمع: ۰ میانگین: ۰)