You are currently viewing تورم تخمینی در پایان سال جاری

تورم تخمینی در پایان سال جاری


به گزارش اکو ایران، برآورد تورم نقطه به نقطه بر اساس حرکت ماهانه شاخص قیمت مصرف کننده تحت سناریوهای مختلف در کانال 30 درصد قرار دارد. البته در خوشبینانه ترین حالت این رقم می تواند کمتر از 20 درصد باشد.

بر اساس اعلام مرکز آمار، تورم ماهانه خردادماه 2.8 درصد بوده است. اگر این شاخص تا پایان سال معادل 2.8 درصد باشد، تورم نقطه ای اسفند 38.6 درصد برآورد می شود. تورم سالانه در این مقطع حدود 34.5 درصد خواهد بود.

این در حالی است که از ابتدای دولت سیزدهم میانگین تورم ماهانه 2.9 درصد بوده است. به عبارت دیگر طی دو سال و ده ماه گذشته این دولت، هر ماه به طور میانگین 2.9 درصد بوده است. اگر این روند تا پایان سال ادامه یابد، تورم به 39.8 درصد خواهد رسید. طی این فرآیند، تورم سالانه تقریباً 35.1 درصد خواهد بود.

وضعیت تورم خوش بینانه در پایان سال

در این راستا، برای سه و شش ماه منتهی به خرداد امسال، میانگین تورم ماهانه 2.7 درصد و 2.4 درصد بوده است. اگر تا پایان سال تورم یکی از این دو مسیر را طی کند، در پایان سال تورم نقطه به نقطه به ترتیب 38.4 درصد و 33.9 درصد خواهد بود.

میانگین تورم ماهانه دوازده ماهه منتهی به خرداد امسال 2.5 درصد بوده است که در صورت تداوم این روند تا پایان سال، نرخ تورم نقطه ای 35.6 درصد خواهد بود.

تا کنون خوش بینانه ترین سناریوها برای روند تورم در کشور مربوط به میانگین تورم شش ماهه در این لحظه است. در این صورت تورم سالانه از سال 1403 تاکنون 32.5 درصد برآورد شده است که تقریباً خوش بینانه به نظر می رسد.

اما سناریوی خوش بینانه بعید این است که تورم ماهانه تا پایان سال حدود 1 درصد باشد. به عبارت دیگر، هر ماه فقط یک درصد باید به CPI اضافه شود. در این صورت تورم نقطه به نقطه در پایان سال 18.6 درصد و سالانه حدود 25.6 درصد خواهد بود. با توجه به اینکه ثبت تورم ماهانه یک درصدی در ماه های گذشته اتفاقی بعید بود، امکان ثبت این سناریو دور از دسترس به نظر می رسد. در این صورت حداقل سطح تورم در پایان سال برای تورم سالانه 25.6 درصد برآورد می شود.

بنابراین، بر اساس برآوردهای خطی آماری، تورم در پایان سال بر اساس رفتار گذشته شاخص بهای مصرف کننده بین 25 تا 40 درصد خواهد بود. با این حال، هنوز نمی توان رقم دقیقی برای پایان سال ارائه کرد. چرا که این شاخص تا پایان سال متاثر از رفتار سیاستمداران و البته سایر رویدادهای سیاسی و اقتصادی خواهد بود.

آیا این اخبار اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید

(جمع: ۰ میانگین: ۰)