You are currently viewing تهران بسته می شود – افق اقتصادی

تهران بسته می شود – افق اقتصادی


کمبود شدید برق در تابستان سال گذشته در کشور نه تنها مانند سال های گذشته قطعی های مکرری را در پی داشت، بلکه در مردادماه به مرحله جدیدی رسید. در آن زمان یکی از اعضای کمیسیون انرژی شورای اسلامی به طور رسمی اعلام کرد که حتی اگر تمام ادارات را تعطیل کنیم باز هم با کمبود برق مواجه خواهیم بود. دلیل این ادعاها این بود که در صورت تعطیلی تمامی ادارات کشور که مصرف برق قابل توجهی دارند، تنها سه هزار مگاوات برق به شبکه رها می شود در حالی که کسری برق در کشور حداقل ده هزار مگاوات است. .

واضح است که حفره صنعت برق هر سال عمیق تر می شود و در آستانه روزهای گرم سال، صنعت و مردم همچنان با کابوس خاموشی دست و پنجه نرم می کنند.

حمیدرضا صالحی، نایب رئیس کمیسیون انرژی خانه ایران در این خصوص از زیان دهی صنایع مختلف در سال 1402 به دلیل خاموشی های مکرر شش میلیارد دلاری خبر داد و نحوه جلوگیری از تکرار این کابوس را تشریح کرد.

صندوق توسعه ملی دیگر به نیروگاه ها وام نمی دهد

صالحی می گوید: در سال 1402 به دلیل اینکه پس از 10 سال گذشته روند سرمایه گذاری ما در بخش تولید برق و توسعه آن در شبکه های انتقال مناسب نبود و منابع کافی نداشتیم، با کسری زیادی مواجه شدیم. زمانی دولت درآمد نفتی خوبی داشت و پروژه های عمرانی را تشویق می کرد و وزارت نیرو هم درآمدهای خودش را داشت و همه در صنعت برق سرمایه گذاری می کردند. در بخش خصوصی، صاحبان نیروگاه‌ها و سرمایه‌گذاران نیروگاهی در کشور وارد عمل شدند، اما از آنجایی که وام‌های NFR آنها فوراً با افزایش ارزش ارز چند برابر شد، اما درآمد برق آنها ثابت ماند، مشکلی برای آنها به وجود آمد. در واقع برخی از آنها نتوانستند بدهی خود را تسویه کنند و روند سرمایه گذاری در بخش خصوصی نیز متوقف شد.

وی می افزاید: صندوق توسعه ملی نیز تصمیم گرفت مسیر گذشته خود را در این صنعت ادامه ندهد زیرا این مسیر راهی برای بازیابی منابع از دست رفته برای آن نبود. در نتیجه، شاهد کمبود عمده سرمایه گذاری در بخش تولید، چه از سوی دولت و چه از سوی بخش خصوصی بوده ایم. دلیل این امر البته صرفه جویی در مصرف انرژی است.

بهینه سازی کاربر گران است

صالحی ادامه می دهد: در حوزه مصرف چه در بخش خانگی، چه عمومی، چه تجاری و حتی صنعتی به سمت استفاده بهینه حرکت نکردیم. دلیل آن دوباره اقتصاد انرژی است. البته زمانی که یک محصول ارزان است اما هزینه سرمایه گذاری کاهش مصرف این محصول بالا باشد، بهینه سازی آن انجام نمی شود، زیرا پروژه های بهینه سازی واقعا پروژه های گرانی هستند، مانند تبدیل چراغ های بزرگراه ها از هالوژن به LED یا افزایش سطح فناوری برای افزایش کارایی مصرف صنایع بزرگ.

نایب رئیس کمیسیون انرژی خانه تهران در ادامه یادآور می شود که چندین سال برای این نیازها اقدامات لازم را انجام ندادیم تا این که این وضعیت به میراثی برای دولت سیزدهم تبدیل شد. وی ادامه می دهد: در این دولت شاهد تلاش برای سرمایه گذاری صنایع خود بوده ایم، هرچند با مشکلاتی از جمله مشکل سوخت مواجه بوده ایم و تلاش شده است به سمت نیروگاه های تجدیدپذیر سوق داده شود. این تلاش‌ها به اطلاع‌رسانی قراردادها محدود شده است که مانند سایر پروژه‌های نیروگاهی در سراسر جهان، دو تا سه سال طول می‌کشد تا عملیاتی شود.

شرایط صنایع برای پرداخت هزینه واقعی برق

صالحی همچنین توضیح می‌دهد که عمده مصرف برق ما در تابستان را نمی‌توان خانگی دانست، صنایع و سایر بخش‌ها نیز مصرف بالایی دارند، اما قطعاً کمبود برق شامل بخش خانگی نمی‌شود. از سوی دیگر برق تولیدی صنایع قطع می شود، برقی که می تواند به درآمد تبدیل شود و زنجیره پایین دستی را پوشش دهد. در نتیجه تولید، صادرات و زنجیره پایین دستی کارخانه با خاموشی مختل می شود. وی می‌گوید: از جمله آثاری که در این سال‌ها پس از خاموشی شاهد بودیم، از بین رفتن برخی مشاغل و عدم سود شدید در تولید بود. به عنوان مثال در سال گذشته به دلیل قطعی برق، صنایعی مانند فولاد و پتروشیمی 6 میلیارد دلار ضرر اعلام کردند. امیدواریم در سال آینده شاهد کاهش این عدم سود باشیم.»

وی با بیان اینکه امسال سال تولید با مشارکت مردم اعلام شده است و می توان با مشارکت مردمی از عدم تعادل برق بکاهد، راهکار پیش بینی شده را اینگونه تشریح کرد: با ایجاد تحولی که باید در برق و انرژی ایجاد می شد، تحولی که در برنامه سوم رخ داد، روندی تدریجی را طی کرد، اما دولت‌های بعدی این روند را متوقف کردند. دولت‌ها همیشه مشکل را کنار گذاشته‌اند. قیمت انرژی واقعی نبوده و نیست، اما این موضوع مورد بی توجهی دولت ها قرار گرفت و اکنون این اتفاق باعث توقف سرمایه گذاری شده است. بخش خصوصی بارها گفته است که می‌تواند نارضایتی‌ها را برطرف کند و باز هم می‌گوید.

وی اضافه می کند: می توانیم با در نظر گرفتن زیرساخت های بورس انرژی حضور دولت و خرید و فروش برق با صنایع را کاهش دهیم چرا که اکنون قیمت واقعی برق از این طریق به دست می آید و آن را به نقطه ای برسانیم. جایی که دولت فقط ترانزیت را انجام می دهد شما درست می گویید یعنی اگر نیروگاهی در یزد برقش را به تهران بفروشد دولت فقط حق ترانزیتش را می گیرد. وقتی صنایع می بینند که راهی برای دریافت برق ثابت و مطمئن وجود دارد، پول واقعی برای برق خود می پردازند، آن پول به نیروگاه هایی می رود که نیمه کاره هستند یا حتی نیروگاه های جدیدی ساخته می شود، بنابراین عدم تعادل حل می شود. در عرض دو یا سه سال

صالحی می گوید 40 درصد از نیروگاه های کشور متعلق به دولت است و 60 درصد باقی مانده در اختیار بخش خصوصی است. بخش خصوصی هم وارد بورس شد تا بتواند برق بفروشد و به سهامدارانش سود بدهد. در این میان، تنها مشکل ما با برق، بخش صنعتی است، بخشی که با پول واقعی برق مشکلی ندارد و فقط می خواهد برقش قطع نشود. بنابراین او پیشنهاد می‌کند که دولت با همان نیروگاه‌های ۴۰ درصدی که دارد، برق را با قیمت یارانه‌ای به بخش داخلی عرضه کند. زیرا نیاز بخش داخلی اعم از بیمارستان، خانه، مساجد و غیره بیش از این نیست. از سوی دیگر، بخش خصوصی باید برق صنایع را از نیروگاه های خود به قیمت واقعی بورس انرژی تامین کند. به این ترتیب مشکل نارضایتی به راحتی حل می شود.

کسری برق در سال 1403 چقدر خواهد بود؟

صالحی در پاسخ به این سوال که با مجموعه اقدامات انجام شده تابستان آینده چه کسری برق خواهیم داشت؟ وی همچنین می گوید: به طور معمول پنج تا هفت درصد رشد مصرف داریم، حالا اگر فرض کنیم صنایع به دلیل تحریم رشد چندانی نداشته اند و اگر حداقل افزایش مصرف را در نظر بگیریم، پنج درصد افزایش خواهیم داشت. . پنج درصد از 13000 مگاوات سال گذشته در نهایت به کسری حدود 13000 تا 14000 مگاواتی در سال جاری تبدیل خواهد شد. البته به خاطر داشته باشید که 1000 مگاوات عدد بزرگی برای افزایش کسری است زیرا می تواند تمام کارخانه ها را تعطیل کند و آسیب بیشتری به اشتغال وارد کند.

نایب رئیس کمیته انرژی اتاق تهران همچنین مجموعه اقدامات انجام شده را اینگونه تشریح کرد: در بخش صنایع شهیدیم با همکاری وزارت نیرو نیروگاه های متعددی از جمله در صنایع اصفهان و معدن کرمان به بهره برداری رسید. صنعت. همچنین با توجه به راه اندازی یک نیروگاه خورشیدی 4500 مگاواتی، کار آغاز شده است و احتمالاً تنها بخشی از آن در سال جاری به اوج خود خواهد رسید و بیشتر آنها در سال آینده مورد استفاده قرار خواهند گرفت. امیدواریم منابع مالی کارخانه ها از جمله از محل صندوق توسعه ملی و سایر اعتبارات در سال آینده تامین شود تا کارخانه ها با سرعت بیشتری پیشرفت کنند.

منبع:

دنیای اقتصاد

آیا این اخبار اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید

(جمع: ۰ میانگین: ۰)