You are currently viewing تراشه‌ساز چینی SMIC، علی‌رغم تحریم‌های آمریکا، سومین سازنده تراشه‌های بزرگ در جهان است

تراشه‌ساز چینی SMIC، علی‌رغم تحریم‌های آمریکا، سومین سازنده تراشه‌های بزرگ در جهان است


علیرغم محدودیت های تجاری اعمال شده توسط ایالات متحده در سال 2022 SMIC شرکت بین المللی تولید نیمه هادی چین در سه ماهه اول سال 2024 به سومین سازنده بزرگ تراشه در جهان تبدیل شد.

TSMC و سامسونگ همچنان بزرگترین بازیگران این صنعت هستند

طبق آخرین اطلاعات منتشر شده توسط مطالعات متقابلدر سه ماهه اول سال، درآمد صنعت ریخته گری جهانی (تولید تراشه) نسبت به مدت مشابه سال قبل 12 درصد افزایش یافت و شرکت نیمه هادی تایوان (TSMC) توانست بالاتر از حد انتظار عمل کند. این شرکت شاهد افزایش سهم بازار خود بوده است 60 تا 62 درصد و رتبه اول خود را حفظ کرد.

ریخته گری سامسونگ این شرکت با 13 درصد سهم بازار در جایگاه دوم باقی مانده است. درآمد این شرکت به دلیل فصلی بودن تقاضا برای تراشه های گوشی های هوشمند کاهش یافت. البته، گلکسی اس 24 به عنوان یک نقطه درخشان ظاهر شد و کاهش درآمد سامسونگ به دلیل کاهش تقاضا برای پردازنده های میان رده و پایین رده بود.

نتایج فصلی بهتر از حد انتظار SMIC به آن کمک کرد UMC و ریخته گری جهانی از سهم بازار ریخته گری پیشی گرفته و جایگاه سوم را به خود اختصاص دهد. چیزی که این دستاورد را قابل توجه تر می کند این است که این شرکت قبلا هرگز در رتبه سوم قرار نگرفته است.

البته، SMIC با سهم بازار 6 درصدی، فاصله زیادی با TSMC و سامسونگ دارد، اما مطمئنا ایالات متحده از دیدن پیشرفت چینی ها در دنیای تراشه خوشحال نخواهد شد.

تحریم های ایالات متحده قبل از اینکه بتوانند شرکت های آمریکایی را ملزم کنند SMIC چیزی را بفروشید، برای مجوز اقدام کنید، که بر توانایی چینی ها برای خرید فناوری پیشرفته و ابزارهای پیشرفته ساخت تراشه تأثیر می گذارد.

سری Pura 70 مجهز به پردازنده Kirin 9010 ساخت شرکت SMIC است.

تبدیل شدن به سومین سازنده بزرگ تراشه در جهان یک دستاورد بزرگ برای SMIC است

یکی از مهمترین تامین کنندگان تجهیزات تولید تراشه، شرکت هلندی ASML است. این شرکت به دلیل تحریم های آمریکا اجازه ساخت تجهیزات چیپ را ندارد ماوراء بنفش EUV خود را به SMIC بفروشید. این دستگاه‌های EUV برای تولید تراشه‌های ۷ نانومتری و پیشرفته‌تر استفاده می‌شوند. اما چینی ها در کمال ناباوری موفق به تولید تراشه 7 نانومتری بدون استفاده از این دستگاه شدند.

ظاهراً SMIC از تکنیکی به نام الگوبرداری چندگانه استفاده می‌کند که فرآیند لیتوگرافی را با تجهیزات قدیمی‌تر DUV برای ساخت تراشه‌های ۷ نانومتری تکرار می‌کند. گفته می شود این راه حل گران است و ساخت تراشه در این مقیاس می تواند چالش برانگیز باشد.

سری هوآوی پورا که در ماه آوریل توسط پردازنده معرفی شد Kirin 9010 ساخت SMIC پشتیبانی می کند. طبق کالبد شکافی، این گوشی مبتنی بر نسخه پیشرفته فرآیند SMIC ۷ نانومتری است که به فرآیند ۷ نانومتری N+2 معروف است.

TSMC و سامسونگ قبلاً تولید تراشه های 3 نانومتری را آغاز کرده اند. SMIC از نظر فنی می تواند تراشه های 5 نانومتری را با استفاده از فناوری DUV بسازد، اما این مقدار زیادی است گران خواهد بود.

SMIC همچنین تراشه‌هایی برای رایانه‌ها، فناوری اینترنت اشیا و خودروها تولید می‌کند که بیشتر درآمد آن از مشتریان چینی است.

نطر شما چی هست؟ آیا SMIC می تواند بر تحریم های آمریکا غلبه کند؟