You are currently viewing تبلیغات کلیکی یا PPC چیست؟ مزیت های تبلیغات کلیکی

تبلیغات کلیکی یا PPC چیست؟ مزیت های تبلیغات کلیکی


بازاریابی یکی از استراتژی های کسب درآمد و افزایش ترافیک هر وب سایت آنلاینی محسوب می شود. انواع مختلفی از روش های بازاریابی وجود دارد که یکی از آنها PPC یا تبلیغات کلیکی می باشد که در ایران بسیار محبوب بوده و می تواند تاثیر بسیار زیادی روی کسب و کارها و فروش بیشتر آنها داشته باشد. در واقع این نوع تبلیغ شکلی از بازاریابی آنلاین است که در آن تبلیغ‌کنندگان هر بار که کاربر روی یکی از تبلیغات آنها کلیک می‌کند، مبلغی را پرداخت می ‌کنند.

هم اکنون رایج ‌ترین شکل تبلیغات PPC از طریق موتورهای جستجو مانند گوگل ادز می باشد که در آن تبلیغ‌کنندگان برای کلمات کلیدی پیشنهاد می دهند و زمانی که آن کلمات کلیدی جستجو می ‌شوند، تبلیغات آنها در بالای صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP) نمایش می ‌شود. به همین منظور ما در این مطلب قصد داریم شما را با تعریف تبلیغات کلیکی چیست و همچنین مزیت های تبلیغات کلیکی آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

 

PPC چیست؟

پرداخت به ازای کلیک (PPC) یک مدل تبلیغات آنلاین است که در آن یک تبلیغ‌ کننده هر بار که روی لینک تبلیغاتی کلیک می کند، به ناشرآن تبلیغ پول پرداخت می ‌کند. روش دیگر، PPC به عنوان مدل هزینه به ازای کلیک (CPC) شناخته می شود. مدل پرداخت به ازای کلیک عمدتاً توسط موتورهای جستجو (به عنوان مثال، گوگل) و شبکه های اجتماعی (به عنوان مثال، فیس بوک) ارائه می شود. تبلیغات گوگل، تبلیغات فیس بوک و تبلیغات توییتر محبوب ترین پلتفرم ها برای تبلیغات PPC هستند.

به عبارت دیگر، پرداخت به ازای کلیک مدلی از تبلیغات دیجیتال است که در آن تبلیغ‌ کننده هر بار که روی یکی از تبلیغات خود کلیک می ‌کند، هزینه‌ای را پرداخت می ‌کند. اساساً، شما برای بازدیدهای هدفمند از وب سایت (یا صفحه فرود یا برنامه) خود هزینه پرداخت می کنید. وقتی PPC به درستی کار می کند، هزینه آن ناچیز است زیرا ارزش کلیک بیشتر از آن چیزی است که برای آن پرداخت می کنید.

تبلیغات PPC در اشکال و اندازه های مختلف وجود دارد و می تواند از متن، تصویر، ویدیو یا ترکیبی تشکیل شود. آنها می توانند در موتورهای جستجو، وب سایت ها، پلتفرم های رسانه های اجتماعی و موارد دیگر به کاربران نمایش داده شوند. تبلیغات موتورهای جستجو همچون گوگل یکی از محبوب ترین اشکال PPC است. این به تبلیغ‌ کنندگان اجازه می دهد تا زمانی که شخصی جستجوی مرتبط با پیشنهاد تجاری خود را انجام می ‌دهد، برای قرار دادن آگهی در لینک‌ های حمایت‌ شده موتور جستجو پیشنهاد بدهند.

بیشتر بخوانید: بهترین افزونه های تغییر صفحه ورود (لاگین) وردپرس

نحوه کار تبلیغات PPC چگونه است؟

مدل پرداخت به ازای کلیک اساسا بر اساس کلمات کلیدی نمایش داده می شود. به عنوان مثال، در موتورهای جستجو، تبلیغات آنلاین تنها زمانی نمایش داده می ‌شوند که فردی کلمه کلیدی مرتبط با محصول یا خدماتی که تبلیغ می ‌شود را جستجو کند. بنابراین، شرکت‌هایی که بر مدل‌ های تبلیغاتی پرداخت به ازای کلیک تکیه می ‌کنند، کلمات کلیدی را که بیشترین کاربرد را برای محصولات یا خدماتشان دارند، تحقیق و تجزیه و تحلیل می ‌کنند. سرمایه گذاری روی کلمات کلیدی مرتبط می تواند منجر به تعداد کلیک بیشتر و در نهایت سود بیشتر شود.

مدل PPC هم برای تبلیغ ‌کنندگان و هم برای ناشران مفید است. برای تبلیغ ‌کنندگان، این مدل سودمند است زیرا فرصتی برای تبلیغ محصولات یا خدمات برای مخاطبان خاصی که فعالانه در جستجوی محتوای مرتبط هستند، فراهم می ‌کند. علاوه بر این، یک کمپین تبلیغاتی PPC که به خوبی طراحی شده است به تبلیغ کننده اجازه می دهد تا مقدار قابل توجهی پول پس انداز کند زیرا ارزش هر بازدید (کلیک) از یک مشتری بالقوه از هزینه کلیک پرداخت شده به ناشر بیشتر است.

برای ناشران، مدل پرداخت به ازای کلیک یک درآمد عالی را فراهم می کند. به گوگل و فیس بوک فکر کنید که خدمات رایگان را به مشتریان خود ارائه می دهند. شرکت های آنلاین می توانند با استفاده از تبلیغات آنلاین، به ویژه مدل PPC، از محصولات رایگان خود کسب درآمد کنند.

مراحل کار تبلیغات  به ازای کلیک

  • در اولین قدم شما باید در سایت ارائه دهنده تبلیغ ثبت نام و سپس نوع کمپین خود را بر اساس هدف خود انتخاب کنید.
  • تنظیمات و هدف گذاری خود را (مخاطبان، دستگاه ها، مکان ها، زمان بندی و غیره) تعیین کنید.
  • بودجه و استراتژی پیشنهادی خود را ارائه دهید.
  • آدرس مقصد خود را وارد کنید ( آدرسی که می خواهید کاربر با کلیک روی تبلیغات به آن صفحه وارد شود).
  • در نهایت تبلیغ خود را بسازید.

هنگامی که تبلیغ منتشر شد، مکان و زمان نمایش تبلیغ شما و میزان پرداختی برای یک کلیک بر روی آن بر اساس بودجه، قیمت پیشنهادی، تنظیمات کمپین و کیفیت و ارتباط تبلیغ شما به صورت الگوریتمی تعیین می شود.

از آنجایی که تمامب پلتفرم‌ هایی که تبلیغات PPC را ارائه می ‌دهند قصد دارند کاربران خود را راضی نگه دارند، به تبلیغ‌ کنندگانی که کمپین‌های پرداخت به ازای کلیک مرتبط و قابل اعتماد با موقعیت تبلیغاتی بالاتر و هزینه‌های کمتر ایجاد می‌کنند، پاداش داده می شود.

بیشتر بخوانید: افزونه Subscribe to Download | افزونه ارسال لینک دانلود به ایمیل کاربران

مزیت های تبلیغات کلیکی

این نوع تبلیغ از اهمیت زیادی برای کسب و کارهای آنلاین برخوردار است، زیرا می تواند ترافیک و فروش یک وب سایت را به میزان قابل توجهی ارتقاء دهد. در ادامه شما را با مزیت های استفاده از این نوع تبلیغ در سایت آشنا می کنیم:

نتایج سریع:

تبلیغات PPC می تواند تقریباً بلافاصله ترافیک را به یک وب سایت هدایت کند، در حالی که سئو برای نشان دادن نتایج زمان می برد. پلتفرم‌ها معمولاً تبلیغات را در همان روز تأیید کرده و بلافاصله حداکثر نمایش را ارائه می‌ دهند. این می تواند یک تبلیغ متنی از طریق جستجوی گوگل، یک تبلیغ تصویری از طریق اینستاگرام یا حتی یک ویدیوی برجسته در یوتیوب باشد. استفاده از پلتفرم های متعدد در قالب های مختلف می تواند دید برند شما را افزایش دهد.

به مخاطبان هدف خود برسید:

تبلیغات PPC به بازاریابان اجازه می دهد تا جمعیت شناسی، علایق و مکان خاصی را هدف قرار دهند که به دستیابی به مخاطب مناسب کمک می کند.شما حتی می توانید افراد را بر اساس رفتارها و علایقشان هدف قرار دهید. سایت‌های شبکه های اجتماعی مانند فیس‌ بوک می‌ توانند به شما کمک کنند تبلیغ خود را به گروهی برسانید که احتمالاً به فروش تبدیل می ‌شود.

قابل اندازه گیری:

تبلیغات کلیکی نتایج قابل اندازه گیری را ارائه می دهد. این به بازاریابان اجازه می دهد تا تبدیل ها، بازگشت سرمایه و سایر شاخص های کلیدی عملکرد را ردیابی کنند.

مقرون به صرفه:

تبلیغات کلیکی می تواند مقرون به صرفه تر از روش های تبلیغات سنتی مانند تبلیغات تلویزیونی یا چاپی باشد، زیرا بازاریابان تنها زمانی پول پرداخت می کنند که کاربر روی تبلیغ آنها کلیک کند. همچنین کاربر می تواند بودجه ای برای کمپین خود به دلخواه تعیین نماید.

برندسازی:

تبلیغات PPC می تواند به افزایش آگاهی از برند کمک کند. حتی اگر کاربران روی تبلیغ کلیک نکنند، ممکن است همچنان آن را ببینند و برند را به خاطر بسپارند.

اهداف خود را ردیابی کنید:

ابزارهایی مانند گوگل آنالیتیکس می توانند به شما در ردیابی اهدافتان کمک کنند. عملکرد تبلیغات خود را در زمان واقعی مشاهده و تصمیم بگیرید که برای رسیدن به اهداف خود چه کاری باید انجام دهید.

بیشتر بخوانید: 6 مورد از بهترین افزونه های نمونه کار وردپرس

نکات مهم تبلیغات کلیکی یا PPC

هنگام برنامه ریزی یک کمپین کلیکی، چندین مرحله و نکته کلیدی وجود دارد که باید آنها را بدانید و انجام دهید که در ادامه شما را با آنها آشنا خواهیم کرد:

  • مخاطب هدف خود را مشخص کنید: جمعیت شناسی افرادی را که می خواهید با تبلیغات خود به آنها دسترسی پیدا کنید، از جمله سن، جنسیت، مکان، علایق و موارد دیگر را شناسایی نمائید.
  • اهداف خود را تعیین کنید: تعیین کنید که می خواهید با کمپین PPC خود به چه چیزی برسید، مانند افزایش ترافیک وب سایت، افزایش فروش آنلاین یا ایجاد سرنخ.
  • تحقیق کلمات کلیدی: از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی برای شناسایی عبارات و عباراتی که مخاطب هدف شما جستجو می کند استفاده کنید و آنها را در کپی تبلیغات و محتوای وب سایت خود بگنجانید.
  • عناوین جذاب: برای تبلیغات خود عناوین و توضیحات جذابی بنویسید که افراد را ترغیب کند تا به وب سایت شما مراجعه کنند.
  • پلتفرم های تبلیغاتی مناسب را انتخاب کنید: تصمیم بگیرید که در کدام پلتفرم ها می خواهید تبلیغ کنید، مانند گوگل ادز، تبلیغات مایکروسافت، تبلیغات متا و غیره.
  • کمپین خود را نظارت و بهینه کنید: عملکرد تبلیغات خود را ردیابی و در صورت نیاز تنظیمات را برای بهینه سازی کمپین و دستیابی به اهداف خود انجام دهید.
  • فرمت‌ های مختلف تبلیغات را امتحان کنید: قالب‌ های تبلیغاتی مختلف مانند متن، تصویر و ویدیو را امتحان کنید تا متوجه شوید که کدام یک از آنها کارایی بهتری دارند.
  • بودجه تعیین کنید: تصمیم بگیرید که چقدر می خواهید برای کمپین خود هزینه کنید و مطمئن شوید که به بودجه خود پایبند هستید.

بیشتر بخوانید: کمپین تبلیغاتی چیست؟ چگونه کمپین موفقی برای فروش طراحی کنیم

انواع تبلیغات PPC

تا اینجای مطلب شما را با تبلیغات کلیکی چیست و مزیت های استفاده از آن آشنا کردیم. حال در ادامه مطلب قصد داریم شما را با انواع تبلیغات کلیکی آشنا کنیم. همراه ما باشید.

1- جستجوی تبلیغات

رایج ترین نوع تبلیغات PPC، تبلیغات جستجوی پولی است. این نوع تبلیغاتی است که اغلب تبلیغ‌کنندگان هنگام آزمایش تبلیغات کلیکی از آن استفاده می‌ کنند. تبلیغ ‌کنندگان کلمات کلیدی را انتخاب می ‌کنند که می ‌خواهند تبلیغاتشان در آنها نمایش داده شود. سپس به گوگل ادز می گویند که وقتی کاربر کلمه کلیدی خود را جستجو می کند چه کپی تبلیغاتی را می خواهد نشان دهد و همچنین حداکثر مبلغی را که در صورت کلیک روی تبلیغ او حاضر است بپردازد را وارد می کند.

2- تبلیغات نمایشی

تبلیغات نمایشی شکل دیگری از تبلیغات پولی است که در آن محصول یا خدمات خود را برای مردم در حین مرور اینترنت تبلیغ می کنید. تبلیغات نمایشی با تبلیغات جستجوی PPC در کمپین جستجو متفاوت است. تبلیغ شما به طور بالقوه می تواند در مقابل کاربرانی که در حال حاضر در جستجوی محصول یا خدمات شما هستند نمایان شوند. با تبلیغات نمایشی، تبلیغات تبلیغ‌ کننده در مقابل کاربرانی ظاهر می‌شود که نشانه‌ای از علاقه آنها به محصول یا خدمات شما را نشان داده‌اند. بنابراین، تبلیغات نمایشی تمایل به نرخ تبدیل کمتری نسبت به تبلیغات جستجوی PPC دارد. با این حال، تبلیغات نمایشی اغلب قیمت‌های کلیکی بسیار پایین‌تری نسبت به تبلیغات جستجوی PPC دارند.

بیشتر بخوانید: بهترین روش های افزایش فروش آنلاین و افزایش مشتریان سایت تا 3 برابر

3- تبلیغات بازاریابی مجدد

یک کمپین بازاریابی مجدد تبلیغات را به افرادی که قبلاً از سایت شما بازدید کرده اند نشان می دهد. همانطور که کاربر قبلاً به نوعی به تجارت شما علاقه نشان داده است، کمپین بازاریابی مجدد یک کمپین کلیکی بسیار سودآور است. اغلب برای بازگرداندن مشتریانی که در آستانه تبدیل مجدد به قیف فروش بودند یا برای فروش مجدد یا انتقال محصولات بیشتر به پایگاه مشتریان فعلی شما استفاده می شود.

4- تبلیغات ویدیویی

تبلیغات ویدیویی به طور فزاینده ای به بخش مهمی از بازاریابی دیجیتال تبدیل می شود. بیش از 80درصد از کسب و کارها از ویدئو به عنوان بخشی از تلاش های بازاریابی خود استفاده می کنند. پیش بینی می شود که تا سال 2022، ویدیوهای آنلاین بیش از 84 درصد از کل ترافیک مصرف کنندگان را تشکیل دهند. مزایای تبلیغات ویدیویی پولی نسبت به تبلیغات ویدیویی ارگانیک این است که می توانید ویدیو های خود را در مقابل افرادی که در حال حاضر از کسب و کار شما آگاه نیستند یا شما را دنبال نمی کنند، دریافت کنید. اگر به تبلیغات ویدیویی فکر می کنید، یوتیوب می تواند مکانی عالی برای شروع باشد. یوتیوب ماهانه 2 میلیارد کاربر فعال دارد.

5- تبلیغات خرید

یک کمپین خرید به تبلیغات اجازه می دهد تا مانند یک کمپین جستجو در موتورهای جستجو نمایش داده شود. با این حال، برخلاف کمپین جستجو، تبلیغات خرید حاوی تصویری از محصول فروخته شده، قیمت، عنوان و توضیحات محصول است. یک کمپین خرید می تواند توسط مشاغل تجارت الکترونیکی ایجاد شود که محصولات و خدماتی برای فروش ندارند.

 

بیشتر بخوانید: بهترین افزونه های نقشه گوگل (Google Maps) برای وردپرس

برترین پلتفرم های تبلیغاتی PPC کدامند؟

چندین پلت فرم محبوب راه حل های تبلیغاتی PPC را ارائه می دهند. گوگل، مایکروسافت بینگ و فیس بوک از محبوب ترین ها هستند. انواع مختلف پلتفرم های تبلیغاتی می توانند نتایج مختلفی را در قالب جستجو، نمایش، بازاریابی مجدد و ویدئو  نشان دهند. در ادامه شما را با بهترین برنامه های ارائه دهنده تبلیغات کلیکی آشنا می کنیم.

– تبلیغات گوگل

گوگل یکی از محبوب ترین موتورهای جستجوگر در میان کاربران در جهان است. به همین دلیل است که هزینه ها برای تبلیغات پولی Google Ads بیشتر از سایر پلتفرم ها می باشد. گوگل ادز بزرگترین پلتفرم پرداخت به ازای کلیک است. با پردازش بیش از 99000 درخواست جستجو در ثانیه توسط گوگل، این احتمال وجود دارد که تبلیغ شما توسط مخاطبان مورد نظر شما دیده شود و منجر فروش نیز گردد.

– یوتیوب

تبلیغات یوتیوب نوعی تبلیغات آنلاین است که به مشاغل و افراد اجازه می دهد محصولات یا خدمات خود را در پلتفرم یوتیوب تبلیغ کنند. این تبلیغات می تواند چندین شکل مختلف داشته باشد، از جمله:

  • تبلیغات ویدیویی قابل رد شدن: این تبلیغات را می توان پس از مدت زمان مشخصی، معمولاً پنج ثانیه، رد کرد. آنها می توانند تا 60 ثانیه طول بکشند.
  • تبلیغات ویدیویی غیر قابل پرش: این تبلیغات باید قبل از مشاهده ویدیوی اصلی به طور کامل مشاهده شوند. آنها می توانند تا 15 ثانیه طول بکشند.
  • تبلیغات همپوشانی: اینها تبلیغات نیمه شفافی هستند که در قسمت پایینی ویدیو به کاربران نمایش داده می شوند.

تبلیغ کنندگان می توانند بر اساس عواملی مانند جمعیت شناسی، علایق و رفتار، مخاطبان خاصی را هدف قرار دهند. تبلیغات یوتیوب را می توان بر اساس هزینه به ازای هر بازدید (CPV) یا هزینه به ازای هر کلیک (CPC) خریداری و هر بار که تبلیغ را مشاهده یا کلیک می کند مبلغی از تبلیغ کننده دریافت می شود.

بیشتر بخوانید: بهترین افزونه های مدیریت تبلیغات وردپرس – 6 پلاگین Ad Manager

– تبلیغات فیس بوک

فیس بوک به کسب و کارها و سازمان ها این امکان را می دهد تا محصولات یا خدمات خود را در پلتفرم فیس بوک تبلیغ کنند. تبلیغات در فید اخبار کاربران فیس بوک، ستون سمت راست سایت دسکتاپ و بخش Stories در موبایل ظاهر می شود. انواع تبلیغات فیسبوک عبارتند از:

  • تبلیغات تصویری و ویدیویی: این تبلیغات از یک تصویر یا ویدیو به همراه یک عنوان کوتاه و یک دکمه فراخوان تشکیل شده است.
  • تبلیغات نمایش اسلاید: این تبلیغات به مشاغل اجازه می دهد تا با استفاده از چندین تصویر ثابت، تجربه ای شبیه به ویدیو ایجاد کنند.
  • تبلیغات مجموعه: این آگهی ‌ها به کسب‌وکارها اجازه می ‌دهند چندین محصول را در یک آگهی به نمایش دهند.

– تبلیغات اینستاگرام

تبلیغات اینستاگرام به مشاغل و افراد اجازه می دهد محصولات یا خدمات خود را در پلتفرم اینستاگرام تبلیغ کنند. اینستاگرام انواع مختلفی از تبلیغات را ارائه می دهد، از جمله:

  • تبلیغات تصویر: این تبلیغات از یک تصویر برای تبلیغ یک محصول یا خدمات استفاده می کنند.
  • تبلیغات ویدیویی: این تبلیغات از یک ویدیوی کوتاه برای تبلیغ یک محصول یا خدمات استفاده می کنند.
  • تبلیغات استوری: تبلیغاتی هستند که در بخش استوری اینستاگرام ظاهر می شوند و پس از 24 ساعت ناپدید می شوند.
  • تبلیغاتIGTV: اینها تبلیغاتی هستند که قبل از شروع پخش ویدیوی IGTV نمایان می شوند.

تبلیغ کنندگان می توانند بر اساس عواملی مانند جمعیت شناسی، علایق و رفتار، مخاطبان خاصی را هدف قرار دهند. تبلیغات اینستاگرام را می توان بر اساس هزینه به ازای هر هزار نمایش (CPM) یا هزینه به ازای هر کلیک (CPC) خریداری و هر بار که تبلیغ را مشاهده یا کلیک می کند مبلغی از تبلیغ کننده دریافت می شود.

 

سوالات متداول

تبلیغات PPC چیست؟

PPC یک مدل تبلیغات آنلاین پولی است که در آن تبلیغ‌کنندگان هر بار که روی تبلیغ آنها کلیک می ‌شود، هزینه‌ای را پرداخت می ‌کنند. بازاریابان تبلیغات ایجاد می کنند و سپس عبارات جستجوی خاصی را در حراج آنلاین پیشنهاد می دهند. این به آنها اجازه می دهد تا تبلیغات خود را در صفحه نتایج موتور جستجو نمایش دهند.

بهترین سایت ارائه دهنده تبلیغات کلیکی ایرانی چیست؟

هم اکنون یکتانت، مدیااد و صباویژن جزء بهترین و محبوب ترین سایت های ارائه دهنده تبلیغات کلیکی در ایران محسوب می شوند.

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین و مهم ترین روش های تبلیغات اینترنتی

جمع بندی: منظور از PPC چیست ؟

تبلیغات PPC یا پرداخت به ازای کلیک به بازاریابان این امکان را می دهد که فقط زمانی که تبلیغ آنها توسط یک کاربر آنلاین کلیک می شود، پرداخت کنند. این مدل تبلیغات آنلاین بازاریابان را قادر می سازد تا تبلیغات را در بخش نتایج حمایت شده در صفحه نتایج موتور جستجو نمایش دهند. رای نمایش زمانی که کلمات کلیدی مناسب و معیارهای مخاطب برآورده می شوند، تبلیغ کنندگان بر اساس ارزش درک شده یک کلیک پیشنهاد می دهند. ما در این مطلب شما را با تعریف تبلیغات کلیکی چیست و همچنین مزیت های تبلیغات کلیکی آشنا کردیم. امیدوارم این آموزش مورد رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد.

منبع: searchengineland