You are currently viewing تامین نقدینگی مهمترین چالش پیش روی اقتصاد کشور است چتر حمایتی دولت نتیجه معکوس داشت

تامین نقدینگی مهمترین چالش پیش روی اقتصاد کشور است چتر حمایتی دولت نتیجه معکوس داشت


بازار؛ گروه استان ها: فعالان اقتصادی کشور در دهه گذشته با چالش های زیادی مواجه بوده اند که برخی از آنها ناشی از تصمیمات نادرست دولت و بحران های اقتصادی بوده است. مسائلی مانند تحریم نیز تأثیر زیادی بر تجارت داشت. در سال های اخیر دغدغه مهاجرت نیروی انسانی به چالش های تولید اضافه شده است. در همین راستا گفت وگویی را با مسعود پناهی مدیرعامل شرکت ماکیان دارو، توزیع کننده داروهای دام و طیور در کشور ترتیب دادیم که در ادامه می خوانید.

* مشاركت بخش خصوصي در اقتصاد يكي از موضوعات روز و مورد تاكيد مسئولان كشوري و فعالان اقتصادي است. اما در عمل فاصله زیادی بین این شعار و واقعیت وجود دارد. شما در مورد آن چه فکر میکنید؟
اگر به رویدادهای اقتصادی چند دهه اخیر نگاهی بیندازیم متوجه می شویم که در چند سال اخیر به غیر از کشورهای پیشرفته مانند کشورهای اروپای غربی و آمریکا، چین نیز به این فهرست اضافه شده است، بسیاری از کشورها در حال اقتصادی شدن هستند. قطب ها با مشارکت بخش خصوصی

در سال های اخیر مشکل تامین نقدینگی به یکی از چالش های اصلی اقتصاد تبدیل شده و متاسفانه حمایت های دولت و بانک ها نتیجه معکوس داشته است.

در شعار امسال نیز به نقش بخش خصوصی در اقتصاد اشاره شده است، اما در عمل این بخش با چالش های زیادی مواجه است که یکی از مشکلات تامین نقدینگی است. در سال های اخیر مشکل تامین نقدینگی به یکی از چالش های اصلی اقتصاد تبدیل شده و متاسفانه حمایت های دولت و بانک ها نتیجه معکوس داشته است. سیاست های بانکی در سال جاری محدودتر از گذشته شده است.

* لطفاً سایر چالش های پیش روی بخش خصوصی را توضیح دهید.
امیدواریم نگرش درستی نسبت به بخش خصوصی داشته باشیم، اما متاسفانه برنامه مدونی برای مشارکت این بخش مهم در کشور وجود ندارد. به عنوان مثال، اگر بخواهید مجوز دریافت کنید یا سازمانی را ثبت کنید، با بروکراسی پیچیده و زمان بری مواجه می شوید که گاهی باعث می شود افراد از ادامه کار خودداری کنند. شعار دولت این است که با رویه های آنلاین می توان روندها را تسریع کرد اما در عمل شاهد موانع زیادی هستیم.
چالش دیگر بحث مالیات است. قوانین مالیاتی جدید با ظرفیت تجاری موجود مطابقت ندارد. چالش دیگر انبوهی از سیستم های موجود است. باید سامانه جامعی ایجاد شود که تمامی فعالیت ها را تحت پوشش قرار دهد، اما در حال حاضر این بستر وجود ندارد و فعالان اقتصادی و کسب و کارها در این زمینه با مشکل بزرگی مواجه هستند.

* در این شرایط به نظر شما تولید بهتر است یا سرمایه گذاری و حضور در بازار؟!
قطعا سرمایه گذاری بهتری است. امنیت پایتخت بیشتر است، چرا که دغدغه تامین مواد اولیه در این مسیر را نداریم. در حال حاضر یکی از چالش های مدیران بحث نیروی انسانی است که بزرگترین سرمایه شرکت ها محسوب می شود. متأسفانه نسل جدید با وجود هوش و ذکاوت بالایی که دارند، عجول و کم حوصله هستند و تمایلی به یادگیری و ارتقای مهارت های خود ندارند. این نسل بیشتر بر میزان درآمد و ساعات کار متمرکز است، در حالی که نسل های قبلی بیشتر علاقه مند و صبور بودند. مسئله وفاداری به شرکت ها چالش دیگری است که در نسل جدید شاهد آن هستیم.

* اکنون از مهاجرت نیروی انسانی به مهاجرت صاحبان سرمایه رسیده ایم. آیا درباره ی این فکر کرده اید
بله من بارها به مهاجرت فکر کرده ام اما فقط فکر کرده ام و اقدام عملی انجام نداده ام. من کشورم را دوست دارم. احساس می کنم نسبت به جامعه وظایفی دارم و باید برای جوانان شغل ایجاد کنم. در فعالیت اقتصادی تنها جنبه اقتصادی را نباید در نظر گرفت، زیرا جنبه های اجتماعی این امر نیز مهم است.

* فعالیت های بیرونی و داخلی شرکت شما چیست؟
عمده فعالیت شرکت ما در زمینه توزیع است. برای تولید برنامه داریم و در حوزه توزیع حدود هزار قلم فرآورده های دامی و طیور اعم از دارو و واکسن تهیه کرده ایم که بیش از 50 درصد از فروشگاه های استان گلستان را پوشش می دهد.

استان گلستان از نظر مرغداری جزو رتبه های اول کشور است

استان گلستان در رشته مرغداری جزو رتبه های اول کشور است و در سال 1402 با کسب مقام اول رکورد مازندران را شکست. ما در حوزه تجارت بین الملل فعال بودیم، اما متاسفانه برندهایی که با مشارکت یک شرکت آلمانی و یک شرکت آمریکایی به صورت قانونی ثبت کردیم، پس از تشدید تحریم ها قطع شد و فعالیت شرکت نیز متوقف شد.

* آیا توصیه ای برای نسل بعدی کارآفرینان دارید؟
به دنبال ایده های جدید و خلاق باشید. کشور ما پتانسیل خوبی برای آینده دارد. یا یک کسب و کار جدید راه اندازی کنند یا کسب و کار خود را با ایده های جدید به روز کنند. امیدوارم شعار امسال «جهش تولیدی با مشارکت مردم» در حد شعار باقی نماند و بخش خصوصی یک بار برای همیشه مورد توجه دولت مردم قرار گیرد.

آیا این اخبار اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید

(جمع: ۰ میانگین: ۰)