You are currently viewing تاثیر تغییر قالب در سئو سایت؛ آیا تغییر قالب بر SEO موثر است؟

تاثیر تغییر قالب در سئو سایت؛ آیا تغییر قالب بر SEO موثر است؟


سئو یکی از مهمترین قسمت‌های هر نوع وب سایتی محسوب می شود که می‌خواهند تعداد کاربران و ورودی‌های سایت خود را افزایش دهند. کیفیت بهینه‌سازی موتورهای جستجو برجستگی سایت را در موتورهای جستجوی مختلف تعیین و به رتبه‌بندی آن در گوگل کمک می‌کند. گاهی اوقات ممکن است سئو و ظاهر وب‌سایت شما عالی باشد، اما با مرور زمان بخواهید قالب و ظاهر کلی وب‌سایت خود را تغییر دهید، حال نگران هستید که آیا با تغییر قالب، به سئو و رتبه وب سایت شما آسیب وارد می‌شود یا خیر؟ اگر این سوال در ذهن شما می‌گذرد به شما پیشنهاد می‌کنم که تا انتهای این آموزش مارا همراهی کنید، زیرا قصد داریم شما را با تاثیر تغییر قالب در سئو سایت وردپرسی آشنا کنیم.

سئو چیست و چرا اهمیت دارد؟

اگر وب سایتی را اجرا می‌کنید، احتمالاً نام سئو یا بهینه سازی موتورهای جستجو را بارها شنیده‌اید، اما ممکن است با معنای دقیق آن آشنا نباشید و ندانید که چرا اینقدر مهم است. خوب، به زبان ساده، سئو عملی برای بهبود دید و رتبه وب سایت شما در نتایج موتورهای جستجوگر است. با بهینه ‌سازی محتوا، ساختار و کلمات کلیدی وب‌سایت‌تان، می‌توانید به موتورهای جستجوگر مانند گوگل کمک کنید تا متوجه شوند که سایت شما چیست و افراد می‌‌توانند شما را به صورت آنلاین راحت ‌تر پیدا کنند. از آنجا که هر چه رتبه وب سایت شما در نتایج موتورهای جستجو بالاتر باشد، احتمال اینکه افراد بیشتری از سایت شما بازدید کنند و با محتوای شما درگیر شوند، بیشتر می‌شود. بنابراین اگر می‌خواهید ترافیک بیشتری جذب کنید، سرنخ‌‌های بیشتری تولید و کسب و کار خود را به صورت آنلاین توسعه دهید، قطعا باید روی سئو وب‌سایت خود تمرکز داشته باشید.

چرا قالب وردپرس اهمیت دارد؟

آیا یک وبلاگ یا یک وب سایت راه اندازی می‌کنید؟ پس شما باید یک قالب وردپرس را انتخاب کنید. حال چرا قالب‌ها اهمیت دارند؟ خوب، اول از همه، قالب شما اولین برداشتی است که بازدیدکنندگان از وب سایت شما می‌گیرند. این لحن را برای برند شما تعیین و به ایجاد اعتماد کمک می‌کند. یک قالب مناسب نیز می‌تواند بر تجربه کاربر تأثیر مستقیم بگذارد. شما باید قالبی را انتخاب کنید که علاوه بر طراحی جذاب، ریسپانسیو نیز باشد تا کاربران بتوانند به سادگی آن را پیمایش کنند تا در نتیجه باعث شود که افراد بیشتری برای مدت زمان بیشتر در سایت شما بمانند. در نهایت، قالب ها می توانند بر عملکرد وب سایت شما تأثیر بگذارند. یک قالب خوب باید تمام ویژگی‌ها و افزونه‌های لازم را داشته باشد تا سایت شما به خوبی اجرا شود. بنابراین، انتخاب قالب بخش بسیار مهمی از موفقیت وب سایت شما محسوب می‌شود که نباید ان را نادیده بگیرید.

بیشتر بخوانید: برندینگ یا برندسازی چیست + بررسی اهمیت Branding 

نکاتی برای انتخاب قالب وردپرس مناسب برای بهینه سازی سئو

به عنوان صاحب وب سایت، انتخاب قالب مناسب وردپرس می‌تواند یک کار دلهره آور و چالش‌برانگیز باشد، به خصوص زمانی که روی بهینه‌سازی سئوی خود تمرکز می‌کنید. در واقع هزاران گزینه برای انتخاب وجود دارد و شما باید مطمئن شوید که گزینه مناسب را برای کسب و کار خود انتخاب کرده‌اید. اول از همه، مطمئن شوید که قالب سئو پسند و برای سرعت بهینه شده است. شما قالبی نمی‌خواهید که عملکرد وب‌سایت شما را کاهش دهد و به رتبه شما آسیب برساند. بنابراین به دنبال قالبی باشید که قابلیت تنظیم دارند و به صورت استاندارد کدنویسی شده‌اند.

همچنین ریسپانسیو بودن در موبایل را نیز فراموش نکنید. در دنیای امروز، اکثر جستجوها بر روی دستگاه های تلفن همراه انجام می‌شود، بنابراین وب سایت شما باید برای پلتفرم های دسکتاپ و موبایل  به صورت کاملاً بهینه نمایش داده شود. این نکات را در نظر داشته باشید و در مسیر انتخاب قالب وردپرس مناسب برای موفقیت در سئوی وب سایت خود خواهید بود. در ادامه به بررسی تاثیر تعویض قالب در سئو سایت می‌پردازیم.

تاثیر تغییر قالب در سئو سایت

حال شاید از خود بپرسید که آیا با تغییر قالب، رتبه و سئوی سایت بهم می‌ریزد؟ برای پاسخ به این سوال ادامه مطلب را از دست ندهید، زیرا قصد داریم شما را با تاثیر تغییر قالب سایت بر سئو آشنا کنیم.

1- سرعت بارگذاری سایت خود را افزایش یا کاهش دهید

قالب شما تعیین می‌کند که وقتی بازدیدکننده‌ای به وب سایت شما می آید، چه تعداد اسکریپت و اطلاعات بارگیری می‌شود. به همین دلیل، تغییر قالب موجود شما می‌تواند سرعت وب سایت شما را کاهش دهد. به عنوان یک قاعده کلی، باید قالبی را پیدا کنید که تا حد امکان سریع باشد. آن به این دلیل است که هنگامی که یک قالب را پیاده سازی می‌کنید، افزونه ها و سفارشی‌سازی‌های شما زمان بارگذاری صفحه را بیشتر افزایش می دهند. حتی ممکن است ناسازگاری هایی وجود داشته باشد که در برخی موارد شدید، قالب جدید را به طور قابل توجهی کندتر از طرح زمینه فعلی شما کند.

2- طراحی و تجربه کاربری خود را بهبود یا بدتر کنید

یکی از مهم‌ترین فاکتورهای هر نوع وب سایت، طراحی و رابط کاربری آن می‌باشد. به طور طبیعی، اگر شما قالبی انتخاب کنید که مدرن و جذاب باشد، تجربه خودتان را نیز به مراتب لذت بخش تر می کند. با این حال، طراحی وب سایت از دیدگاه طرف دیگر، یعنی از دیدگاه کاربران شما بسیار مهم است. تجربه کاربر در نرخ تبدیل و سئوی شما بسیار مهم است، بنابراین یک قالب ممکن است آن را بهبود بخشد یا خراب کند. تقریباً در همه موارد، هنگام تغییر قالب یک وب سایت موجود، کاربران در ابتدا گیج می‌شوند تا زمانی که دوباره به آن عادت کنند. این موضوع ذهنی است و نمی توان از قبل قضاوت کرد.

بیشتر بخوانید: الگوریتم کبوتر چیست و چه تاثیری در رتبه و سئو محلی سایت دارد؟

3- روی نحوه دیدن طراحی سایت تاثیر می گذارد

قالب شما همچنین می‌تواند بر نحوه دیدن طراحی شما توسط روبات‌هایی مانند گوگل تأثیر بگذارد. این به این دلیل است که قالب‌های مختلف می‌توانند حاوی یا ویرایش متادیتای اضافی باشند که گوگل برای درک بهتر صفحه شما از آنها استفاده می‌کند. ابرداده‌های سئو مانند عنوان صفحه و توضیحات متا، فاکتورهای مستقیم رتبه‌‌بندی نیستند، زیرا به تنهایی نمی‌توانند رتبه شما را تعیین کنند. با این حال، آنها یک عامل غیرمستقیم در تأثیرگذاری بر تصمیم کاربر در مورد کلیک کردن بر روی وب سایت شما می‌باشند. در هر صورت؛ اگر سایت شما در یک کلمه کلیدی، رتبه بالایی در نتایج دارد، با تغییر دادن قالب ممکن است رتبه سایت شما کاهش پیدا کند.

4- داده های ساخت یافته را اضافه، تغییر یا حذف کنید

قالب‌های مختلف تنظیمات داده‌های ساختار یافته متفاوتی را به ارائه می‌دهند. داده‌های ساختاریافته که به نام اسکیما نیز شناخته می‌شود، نوعی ابرداده هستند که موتورهای جستجوگر مانند گوگل از آن برای درک بهتر محتوای صفحه استفاده می‌کنند. آنها همچنین از این نشانه‌گذاری برای نمایش ویژگی‌های محتوا در صفحه نتایج جستجو استفاده می‌کنند. اگر قالب فعلی شما تمام مقالات شما را با اسکیما مناسب علامت‌گذاری می‌کند، ممکن است با تغییر قالب آن را از دست بدهید. داده‌های ساختار‌یافته به خودی خود یک عامل رتبه‌بندی ایجاد یا شکست نیست. با این حال مانند بسیاری از موارد در سئو می‌تواند به شما در بهینه بودن سایت کمک کند.

5- تاثیر تعویض قالب در سئو سایت و عملکرد جستجوی سایت

برخی از قالب‌ها می‌توانند عملکرد جستجوی سایت شما را حذف کنند. قبل از اجرای جدید، مطمئن شوید که همه چیز به خوبی کار می‌کند. اگر در حال حاضر از نوار جستجو استفاده می‌کنید، بررسی کنید که آیا قالب جدید نیز از آن پشتیبانی می‌کند یا خیر. انجام این کار به کاربران این امکان را می‌دهد که بهتر در سایت شما پیمایش کنند و به شما کمک می‌کند تا از طریق ردیابی جستجوی سایت به دنبال چه چیزی بازدیدکنندگان علاقه مند هستند. علاوه بر این، عملکرد جستجوی سایت را می‌توان گسترش داد.

6- قالب بندی محتوای خود را تغییر دهید

قالب‌های مختلف همچنین می‌توانند بر قالب عناصر ضروری HTML تأثیر بگذارند. یکی از اتفاقات رایج تکرار تگ‌های عنوان است. در حالی که این یک مشکل ساخت یا شکست نیست، این می تواند هم گوگل و هم خواننده را گیج کند، زیرا هر دو انتظار دارند سلسله مراتب منظم و مناسبی از عناصر وجود داشته باشد. به عنوان مثال؛ در صورتی که قالب فعلی شما از شما بخواهد که تگ های H1 را به صورت دستی اضافه کنید، این ممکن است مشکل ساز شود. قالب های جدید می‌توانند این قابلیت را در خود داشته باشند، به این معنی که برای حذف عنصر اضافی باید صفحات قدیمی را مجدداً مشاهده کنید.

بیشتر بخوانید: کلودفلر (Cloudflare) چیست و چه تاثیری روی سئوی سایت دارد؟

7- از قالب‌های تک منظوره استفاده کنید

در صورتی که سایت شما تنها یک کاربرد خاص دارد، بهتر است از قالب تک منظوره استفاده کنید، زیرا قالب های چند منظوره با قابلیت‌های گسترده ای همراه هستند تا همه موارد استفاده را پوشش دهند، که می تواند وب سایت شما را پر کند. علاوه بر این، می‌تواند به صورت غیر ضروری زمان بارگذاری صفحات شما را افزایش دهد.

8- تاثیر تعویض قالب در سئو سایت از نظر فنی

تغییر قالب وردپرس می‌تواند به طور قابل توجهی بر جنبه های فنی سئو مانند: متا تگ ها، تگ های هدر، نشانه گذاری طرحواره و نقشه های سایت تاثیر بگذارد.

بیشتر بخوانید: ریبرندینگ چیست؟ آشنایی با مراحل و اصول Rebranding (بازسازی برند) 

5 نکته مفید سئو قبل از تغییر قالب وردپرس

تا اینجای مطلب شما را با تاثیر تغییر قالب وردپرس بر سئو تا حدودی آشنا کردیم. حال در ادامه مطلب قصد داریم نکاتی را در اختیار شما قرار دهیم که بهتر است قبل از تغییر قالب با آنها آشنایی داشته باشید. همراه ما باشید.

1- قالب خود را با دقت انتخاب کنید

همانطور که قبلا هم توضیح داده شد، تغییر قالب شما می تواند به شدت بر عملکرد وب سایت شما تأثیر بگذارد. بنابراین اگر قصد دارید این اقدام را انجام دهید، مطمئن شوید که حداقل از یک قالب سئوشده و استاندارد استفاده می کنید.

2- استفاده از افزونه را با یک قالب کاربردی کاهش دهید

اگر یک قالب مناسب همراه با امکانات عالی پیدا کنید، دیگر نیازی نیست برای اضافه کردن هر قابلیت یک افزونه نصب کنید. بنابراین هر چقدر افزونه وردپرس کمتری در سایت شما نصب باشد، سرعت عملکرد سایت شما افزایش پیدا خواهد کرد.

3- اگر می خواهید از صفحه ساز استفاده کنید، یک قالب سریع انتخاب نمائید

اکثر صفحه ساز ها همچون المنتور می توانند روی سرعت بارگذاری وب سایت تاثیر منفی ایجاد کنند. به خصوص اگر قالب شما یک قالب مناسب و سریع نباشد. هنگام ساختن یک صفحه با یک صفحه ساز همچون المنتور، سازنده صفحه تعداد زیادی دارایی و اسکریپت اضافی را به سایت شما اضافه می کند که این می تواند حجم سایت را افزایش و در نتیجه سرعت سایت را کاهش دهد. بنابراین، اگر تصمیم دارید که وب سایت خود را مطابق میل خود بسازید، به یاد داشته باشید که یک قالب سبک وزن داشته باشید که به صورت پیش فرض گزینه های زیادی ندارد. انجام این کار می تواند باعث صرفه جویی در زمان بارگذاری کاربران شما شود.

4- قالب خود را اغلب تغییر ندهید

قالب شما می تواند بر ایندکس شدن و نحوه نمایش صفحات شما توسط گوگل تأثیر بگذارد. تغییر قالب نیز بر تجربه کاربر تأثیر می گذارد. همچنین تغییر قالب اغلب موارد ناشناخته و خطاهای احتمالی را به همراه دارد. حال اگر نتوانید سریعاً آن را حل کنید،  این به اعتبار سایت شما در چشم گوگل لطمه می زند.

5- اسکریپت های خارجی و نصب شده را دوبار بررسی کنید

برخی از افراد اسکریپت های شخص ثالث را از طریق افزونه ها در صفحات خود ارائه می دهند. از طرف دیگر، دیگران ترجیح می دهند اسکریپت هایی مانند اسکیما و اسکریپت های شخص ثالث را از طریق ابزارهای مدیریت اسکریپت مانند گوگل تگ منیجر اضافه کنند. تغییر یک قالب می ‌تواند اسکریپت‌ هایی را که هنگام مراجعه بازدیدکننده به سایت شما اجرا می‌ شوند را تغییر دهد. به نوبه خود، این می تواند برخی از عملکردها را از بین ببرد یا گزارش تحلیلی شما را منحرف نماید.

بیشتر بخوانید: آموزش بهینه سازی تصاویر در وردپرس و سئو عکس های سایت

چگونه تاثیر تغییر قالب سایت بر سئو سایت را از نظر نقاط منفی به حداقل برسانیم؟

تغییر قالب وردپرس می تواند بر سئوی وب سایت شما تأثیر بگذارد، اما مراحلی وجود دارد که می توانید برای به حداقل رساندن هرگونه تأثیر منفی انجام دهید. در اینجا چند نکته وجود دارد:

  • یک قالب بهینه شده و سئو پسند انتخاب کنید: به دنبال قالب باشید که به خوبی کدگذاری شده، سریع، سازگار با موبایل و برای موتورهای جستجو بهینه باشد.
  • از وب سایت خود نسخه پشتیبان تهیه کنید: قبل از تغییر قالب، از محتوا، پایگاه داده و فایل های وب سایت خود نسخه پشتیبان تهیه کنید. این تضمین می کند که در صورت بروز مشکل، یک نقطه بازیابی دارید.
  • قالب جدید را در یک سایت استیجینگ تست کنید: یک سایت استیجینگ راه اندازی تا بتوانید قالب جدید خود را در آن تست کنید و تغییرات لازم را بدون تأثیرگذاری روی سایت زنده خود انجام دهید.
  • ساختار URLخود را حفظ کنید: اطمینان حاصل کنید که قالب جدید همان ساختار URL را با قالب قدیمی حفظ می کند تا از شکسته شدن لینک ها و از دست رفتن بک لینک جلوگیری کنید.
  • از ریدایرکت های مناسب اطمینان حاصل کنید: اگر نیاز به تغییر ساختار آدرس خود دارید، با استفاده از افزونه ای مانند Redirectionریدایرکت های مناسبی را تنظیم تا از لینک های شکسته جلوگیری کنید و ارزش سئو را حفظ نمائید.
  • لینک های داخلی را به روز کنید: لینک های داخلی را بررسی و به روز تا مطمئن شوید که با ساختار قالب و آدرس جدید کار می کنند.
  • یک نقشه سایت جدید به گوگل ارسال کنید: پس از تغییر قالب، نقشه سایت جدیدی را با استفاده از کنسول جستجوی گوگل به گوگل ارسال کنید تا مطمئن شوید که صفحات جدید شما ایندکس شده اند.

سوالات متداول

بهترین قالب از نظر سئو چه قالبی است؟

قالب های مختلفی ارائه شده اند که از نظر سئو بسیار عالی هستند و می توانند به شما در کسب یک رتبه مناسب در نتایج جستجوگر کمک کنند. برخی از این قالب ها عبارت هستند از: قالب انفولد، قالب استادیار، قالب وودمارت و…

جمع‌بندی

تغییر قالب وردپرس شما می تواند بر سئو و رتبه وب سایت شما تأثیر منفی بگذارد، به خصوص اگر قالب را به اشتباه تغییر دهید، محتوای وب سایت شما ممکن است از فهرست خارج و رتبه و اعتبار خود را از دست بدهید. ما در این مطلب شما را با تاثیر تغییر قالب در سئو سایت وردپرسی آشنا کردیم. امیدوارم این آموزش مورد رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد.

منبع: morningscore