You are currently viewing بینایی سنجی و درآمد آن + روش پذیرش

بینایی سنجی و درآمد آن + روش پذیرش


بینایی سنجی یکی از پرطرفدارترین رشته های تجربی است. حرکت در این عرصه با سختی ها و چالش های خاصی همراه است که باید با برنامه ریزی اصولی و دقیق در این مسیر قدم بردارید. برای آشنایی با رشته بینایی سنجی و آشنایی با بهترین روش های انتقال به رشته بینایی سنجی تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

مقدمه ای بر بینایی سنجی

هنگامی که برای اولین بار با اصطلاح بینایی سنجی روبرو می شوید، ممکن است به فکر مطب پزشک و ارزیابی عینک باشید. اما بیایید این مفهوم را بهتر درک کنیم. علم بینایی به دو دسته اصلی چشم پزشکی و بینایی سنجی تقسیم می شود. در واقع چشم پزشکی به عنوان شاخه ای از طب رایج شناخته می شود که در آن پزشکان متخصص به درمان مشکلات چشمی افراد و ارائه درمان می پردازند. اما رشته بینایی سنجی بیشتر مربوط به مراقبت از چشم و سنجش سلامت و بینایی است.

اپتومتریست کیست؟

فردی که به اپتومتریست معروف است در واقع فارغ التحصیل رشته بینایی سنجی است. این فرد پس از گذراندن دوره های آموزشی مربوطه و ورود به بازار کار، توانایی تجویز انواع وسایل کمک بینایی مانند عینک و لنزهای تماسی را دارد. همچنین وظیفه وی شامل پیشنهادات و راهنمایی به بیماران برای حفظ سلامت چشم است.

همچنین وظایف اپتومتریست شامل بررسی بیماری های چشم و ارجاع بیماران به متخصصان برای درمان یا جراحی، ساخت و ساخت لنز و غیره است. به این ترتیب این فرد نقش مهمی در حفظ و ارتقای سلامت چشم و بهبود کیفیت زندگی بیماران دارد.

ظرفیت ورودی بینایی سنجی چقدر است؟

رشته بینایی سنجی یکی از رشته هایی است که در آمار پذیرش دانشجوی دانشگاه های دولتی با محدودیت شدید مواجه شده است. سالانه فقط حدود 100 نفر یا کمتر برای این دوره پذیرش می شوند! تنها دانشگاه های علوم پزشکی شهید بهشتی ایران، مشهد و زاهدان دوره های روزانه در این زمینه ارائه می دهند. البته دانشگاه ایران پردیس بینایی سنجی خودمختار ندارد اما پردیس های دیگری با دوره روزانه بینایی سنجی وجود دارد. اما تاکنون دانشگاه آزاد و سایر دانشگاه ها این رشته را در سرفصل خود ندارند.

علاوه بر این، افرادی که تصمیم به ورود به رشته بینایی سنجی دارند باید از نظر جسمانی مناسب و بدون هیچ گونه معلولیتی باشند. در اینجا یک استثنا وجود دارد که اگر عضوی مانند گوش یا پا معیوب باشد، باز هم ممکن است قابل قبول باشد، اما اگر بیش از یک اندام معیوب باشد، افراد اجازه ورود به دوره های بینایی سنجی را ندارند.

برای تغییر به بینایی سنجی، یکی از سخت ترین رشته های تجربی، پیشنهاد می کنم مشاوره تجربی برای آزمون داوطلبی الف. مشاور شوید.

اپتومتریست چه ویژگی هایی دارد؟

این دسته از افراد باید دارای ویژگی ها و مهارت های خاصی باشند تا بتوانند وارد این عرصه شوند و تجربه ای روان و فرسودگی شغلی کمتری را تجربه کنند. لازم به ذکر است که اپتومتری محیط کاری کاملاً تمیز و عاری از مسائل بیمارستانی، مراقبت از بیمار و زخم، بیماری های عفونی و مسائل ناتوانی نیست.

بر خلاف بسیاری از رشته های بالینی که به خون، بیماری های سخت، زخم ها و مراقبت از بیماران مبتلا به عفونت و مشکلات مختلف دیگر می پردازند، اپتومتری به چنین مواردی نمی پردازد. این شغل بیشتر شامل تماس مستقیم با چشم انسان است و عاری از استرس مرتبط با مشاغل بالینی مانند پرستاری یا پزشکی است.

اپتومتری در یک نگاه – رشته بینایی سنجی در ایران

این رشته در کشور ما بازار کار خوبی دارد و معمولا فارغ التحصیلان می توانند پس از گذراندن دوره کارشناسی مستقیما وارد بازار کار تخصصی شده و درآمد قابل توجهی کسب کنند. ارائه خدمات گسترده تری به فارغ التحصیلان بینایی سنجی امکان پذیر است و افراد می توانند با توجه به تخصص و علایق خود خدمات مختلفی را ارائه دهند. همچنین امکان ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در رشته بینایی سنجی در دانشگاه های کشورمان وجود دارد. مشاوره تحصیلی یکی از بهترین مشاوره ها در زمینه مشاوره تحصیلی و کسب نمره بالا برای قبولی در بینایی سنجی می باشد. برای ثبت نام شورای علمی کلیک.

مزایای کار در بینایی سنجی

  • • عدم وجود طرح اجباری به مدت 2 سال از مزایای این دوره می باشد. شما فقط در صورتی به این طرح نیاز دارید که بخواهید یک کلینیک راه اندازی کنید. در غیر این صورت کار شما تمام شده است.
  • • مزیت مهم بعدی در این رشته این است که پذیرش بر اساس رتبه انجام می شود و پذیرش بر اساس بومی سازی نیست بلکه بر اساس رتبه کسب شده توسط متقاضیان تصمیم گیری می شود و نه بر اساس اولویت دانشجویان در هر کدام. شهر
  • • اپتومتریست ها برخلاف برخی از حرفه های پزشکی مانند دندانپزشکی که در معرض بیماری های عفونی هستند، در معرض خطر نیستند.
  • • بینایی سنجی نیز مانند پرستاری شیفت های خسته کننده ای ندارد و می توانید با آرامش و بدون استرس از کار خود در این زمینه لذت ببرید.
  • • در این زمینه با بیماران خونی و مریض کار نمی کنید و محیط کاری آرام و تمیزی دارید.

معایب فعالیت در زمینه بینایی سنجی

  • • یکی از مشکلات اصلی اپتومتری این است که تعداد محدودی دانشگاه در این رشته وجود دارد که گزینه های شما را محدود می کند.
  • • علاوه بر این تعداد محدودی دانشجو در این رشته توسط دانشگاه ها پذیرفته می شوند و بنابراین برای ورود به این رشته باید تلاش بیشتری برای کسب رتبه بالاتر انجام دهید.
  • • یکی دیگر از مشکلات این حوزه عدم جذب استاد دانشگاه است. اگر می خواهید مدرس دانشگاه شوید، باید با مشکلات بیشتری روبرو شوید زیرا فرصت ها در این زمینه بسیار محدود است.

قبولی در رشته بینایی سنجی بدون کنکور

با ظهور پردیس های دانشگاهی بین المللی، علاقه مردم برای ورود به رشته های بدون کنکور افزایش یافته است. اما هدف اصلی این دانشگاه ها جذب دانشجوی خارجی است و عدم موفقیت در این زمینه باعث تعلیق فعالیت آنها شده است و این یعنی دیگر راهی برای تحصیل بدون کنکور در رشته بینایی سنجی وجود ندارد.

در حال حاضر رشته اپتومتری فقط در دانشگاه های سراسر کشور وجود دارد. متقاضیان باید با آزمون وارد این رشته شوند اما در صورت عدم کسب نمره قبولی می توانند در دانشگاه های خودگردان سراسری در پردیس در این رشته ثبت نام کنند اما برای ورود به این دانشگاه ها باید حداقل نمره لازم را داشته باشند.

در حال حاضر تنها راه ممکن برای تحصیل در رشته بینایی سنجی بدون کنکور، ثبت نام در دانشگاه های آزاد خارج از کشور است. در زیر به شرایط این دانشگاه ها می پردازیم. در صورت تغییر در مراحل ثبت نام داخلی از طریق سایت خبری دانشگاه آزاد اطلاع رسانی خواهد شد.

دوره های بینایی سنجی

در مقطع کارشناسی اپتومتری دانشجویان به مدت 4 سال آموزش می بینند که شامل 146 واحد تحصیلی می باشد. این واحدها شامل دروس عمومی، دروس اصلی و پایه، دروس اختصاصی و پایان نامه و کارآموزی می باشد.

مزایای مشاوره در هنگام انتخاب رشته افراد حرفه ای و رشته های تحصیلی نیز با توجه به استعداد و علاقه شما ملزم به پذیرش در بهترین رشته هستند.

فرصت های شغلی اپتومتریست

اپتومتریست ها گزینه های شغلی مختلفی دارند. آنها می توانند به عنوان اپتومتریست در مراکز بهداشتی، بیمارستان های خصوصی و دولتی، کلینیک های چشم پزشکی و بینایی سنجی و سازمان های نظامی کار کنند. ضمناً دانشجویانی که در مقطع دکتری در این رشته تحصیل می کنند می توانند به عنوان مدرس در دانشگاه های علوم پزشکی مشغول به کار شوند، البته جذب مدرس در حال حاضر کمی مشکل است.

رشته بینایی سنجی ساختار شغلی انعطاف پذیری دارد و فرصت های پیشرفت شغلی در این حرفه بسیار خوب است. این حرفه از نظر ارزش و اهمیت اجتماعی بسیار ارزشمند است. اپتومتریست ها سلامت چشم انسان را حفظ می کنند و نقش بسیار مهمی در جامعه دارند. با افزایش جمعیت سالمندان و مشکلات بینایی افراد، نیاز به این افراد بیشتر می شود. بر اساس پیش بینی ها، این حرفه تا سال 2029 رشد متوسطی خواهد داشت.

درآمد بینایی سنجی

با توجه به کمبود فارغ التحصیلان بینایی سنجی که سالانه تنها چهار دانشگاه در کشور حدود صد دانشجو در این رشته پذیرش می کنند و کمبود این رشته در دانشگاه های آزاد، باید توجه داشت که با این وجود بازار کار در این رشته نسبتاً پایین است. مرفه است و فرصت های شغلی بیشتری را در مقایسه با سایر مناطق با تعداد زیادی فارغ التحصیل ارائه می دهد.

درآمد حاصل از اپتومتری در بخش خصوصی مانند کلینیک ها یا بیمارستان های خصوصی بستگی به توافق با مدیران مربوطه دارد اما به طور کلی برای افراد با سابقه کار درآمد این بخش بیشتر از بخش دولتی است.

علاوه بر این، درآمد فردی در رشته بینایی سنجی به عوامل مختلفی از جمله کیفیت روابط عمومی، ارتباط با چشم پزشکان، شهرت این حرفه و بسیاری موارد دیگر بستگی دارد که می تواند منجر به افزایش درآمد شود.

با تشکر از شما که تا پایان مقاله همراه ما بودید، در این مطلب سعی شده است به طور کامل و جامع در مورد رشته بینایی سنجی، درآمد و نحوه پذیرش آن صحبت کنیم تا شما نیز اطلاعات کاملی در این زمینه کسب کنید.