You are currently viewing بودجه خزش (Crawl Budget) چیست و چگونه کراول لاجت را بهینه کنیم؟

بودجه خزش (Crawl Budget) چیست و چگونه کراول لاجت را بهینه کنیم؟


بارگذاری…

بودجه خزش یکی از مسائل مربوط به سئو است که بسیاری از افراد هیچ اطلاعی از آن ندارند. در واقع به دلیل اینکه بودجه خزش در ابتدای فرایند طراحی سایت اهمیت زیادی ندارد، خیلی از افراد نیز به آن توجه نمی کنند. اما به مرور و با بزرگ شدن وب سایت باید به آن توجه شود. به همین منظور ما در این مطلب قصد داریم شما را با کراول لاجت و نرخ خزش آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

بودجه خزش چیست؟

بودجه خزش (Crawl Budget) تعداد صفحات از سایت شما است که گوگل در یک بازه زمانی خاص آن را ایندکس می کند. درواقع بودجه خزیدن تعداد صفحات گوگل در هر روز معین در سایت شما خزنده خواهد شد. گوگل ممکن است طی روز 10 صفحه یا 10 هزار صفحه را بخرد و ایندکس کند.

بودجه خزیدن میزان زمان و منابعی است که یک موتور جستجو برای خزیدن یک وب سایت خاص اختصاص می دهد. به عبارت دیگر، این حداکثر تعداد صفحات است که یک موتور جستجو می تواند در یک بازه زمانی خاص در سایت شما خزیده شود. بودجه خزیدن می تواند برای موتورهای جستجوی مختلف (یا خزنده ها) متفاوت باشد. گوگل اظهار می دارد که شما نباید نگران بودجه خزیدن باشید مگر اینکه:

  • سایت شما دارای 1 میلیون+ صفحه منحصر به فرد با محتوا است که هفته ای یک بار تغییر می کند.
  • شما یک وب سایت متوسط دارید، یعنی حدود 10 کیلو صفحه و محتوا را به طور مکرر تغییر دهید.
  • شما یک وب سایت خبری اجرا می کنید.

یبشتر بخوانید: لینک UTM چیست و چگونه لینک‌های یو تی ام بسازیم؟ 

اهمیت کراول لاجت چیست؟

برای اینکه بتوانید رتبه بندی صفحات خود را در گوگل ارتقاء دهید، در ابتدا باید آن را فهرست بندی نمائید. در صورتی که تعداد صفحات موجود در سایت شما از بودجه خزیدن فراتر رود، گوگل  در آنها نمیخزد. موتور جستجوگر گوگل در خزیدن تعداد زیادی از سایت ها در یک بازه زمانی معین پیشرفت کرده است. همانطور که گفته شد، اندازه وب سایت یکی از اصلی ترین عوامل تعیین بودجه خزیدن است. بنابراین اگر یک وب سایت کوچک دارید، نیازی نیست نگران بودجه خزش باشید.

در وافع بودجه خزیدن از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا روی چه تعداد صفحه گوگل بات می تواند در سایت شما خزیده باشد. علاوه بر این، همچنین تأثیر می گذارد که چند بار گوگل بات می تواند صفحات وب شما را برای به روزرسانی شاخص خود بازسازی کند. گوگل دارای منابع عظیمی است، اما نمی تواند تمام صفحات اینترنت را بخزد. از این رو گوگل بودجه خزیدن را به وب سایت ها اختصاص می دهد.

عواملی که گوگل برای تخصیص بودجه خزیدن شما استفاده می کند چیست؟

  • اندازه سایت: برای سایت های بزرگتر بودجه خزیدن بالاتری لازم است.
  • تنظیم سرور: عملکرد و بار سایت شما می تواند در میزان اختصاص بودجه به آن تأثیر بگذارد.
  • پیوندها: لینک های مرده و ساختار لینک داخلی.
  • فرکانس به روزرسانی: به روزرسانی محتوای مهم است. گوگل صفحات وب را که به طور مرتب محتوای آنها را به روز می کنند، در اولویت قرار می دهد.

بودجه خزش چگونه کار می کند؟

بودجه خزش مانند گوگل بات لیستی از آدرس ها را برای خزیدن در یک سایت دریافت می کند. این لیست به طور سیستماتیک از طریق آن لیست بندی می شود. این پرونده robots.txt شما را هر چند وقت یک بار می گیرد تا اطمینان حاصل شود که هنوز هم اجازه خزیدن هر آدرس را داده و سپس آدرس ها را به صورت جداگانه خزنده می کند. هنگامی که یک عنکبوت آدرس را خزید و محتویات را تجزیه کرد، آدرس های جدیدی را که در آن صفحه یافت می شود، اضافه می کند که باید در لیست کارهای انجام شود.

بیشتر بخوانید: نمایش متن رایگان به جای مبلغ صفر در محصولات ووکامرس 

چه عواملی بر بودجه خزیدن تأثیر می گذارد؟

عوامل مختلفی وجود دارد که می تواند در بودجه خزیدن تأثیر بگذارد. اگر می خواهید یک نتیجه مطلوب بگیرید باید با عوامل بودجه خزیدن آشنا شوید.

  • سرور و میزبانی: اگر در میزبانی خود مشکلی دارید، این می تواند به طور مداوم خزنده شود.
  • محتوای کپی شده: اگر گوگل محتوای کپی شده شما را تشخیص دهد، می تواند یک مسئله بزرگ باشد، زیرا ارزش کاربرانگوگلرا ارائه نمی دهد.
  • هرزنامه و محتوای با کیفیت پایین: خزنده می تواند بودجه شما را کاهش دهد اگر می بیند که شما همیشه در حال ارسال هستید و کیفیت آن کم یا اسپم است.

روش‌های بهینه سازی بودجه خزش سایت

بودجه خزش یا Crawl Budget، تعداد صفحاتی است که موتورهای جستجو در یک بازه زمانی مشخص (معمولاً یک روز) می‌توانند در یک وب‌سایت خزش کنند. بهینه‌سازی بودجه خزش به شما کمک می‌کند تا از هدر رفتن منابع خزنده‌ها جلوگیری کرده و مطمئن شوید که صفحات مهم سایتتان به‌طور کامل ایندکس می‌شوند. در اینجا چند روش برای بهینه سازی کراول لاجت سایتتان آورده شده است:

1. صفحات کم‌ارزش را شناسایی و حذف کنید:

  • صفحاتی که هیچ ترافیکی دریافت نمی‌کنند یا محتوای مفیدی برای کاربران ارائه نمی‌دهند را شناسایی کنید.
  • صفحات تکراری یا مشابه را حذف یا ادغام کنید.
  • از ربات‌های متا noindex برای جلوگیری از خزیدن صفحات غیرضروری استفاده کنید.

2. ساختار لینک‌های داخلی خود را بهبود ببخشید:

  • از ساختار لینک‌های داخلی منظم و سلسله مراتبی استفاده کنید.
  • از لینک‌های داخلی برای هدایت خزنده‌ها به صفحات مهم سایتتان استفاده کنید.
  • از لینک‌های nofollow برای جلوگیری از خزیدن صفحات غیرضروری استفاده کنید.

3. سرعت سایتتان را افزایش دهید:

  • سرعت بارگذاری صفحات سایتتان را با استفاده از ابزارهای مختلف مانند Google PageSpeed Insights بررسی کنید.
  • برای افزایش سرعت سایتتان از تکنیک‌های مختلف مانند فشرده‌سازی تصاویر، بهینه‌سازی کدها و استفاده از حافظه پنهان استفاده کنید.

4. نقشه سایت خود را به Google Search Console اضافه کنید:

  • نقشه سایت به Google کمک می‌کند تا صفحات سایتتان را به‌طور کامل و سریع‌تر خزش کند.
  • نقشه سایتتان را به‌طور منظم به‌روزرسانی کنید تا شامل تمام صفحات جدید سایتتان باشد.

5. از ابزار Google Search Console استفاده کنید:

  • Google Search Console اطلاعات مفیدی در مورد نحوه خزیدن و ایندکس شدن سایتتان توسط Google ارائه می‌دهد.
  • از این اطلاعات برای شناسایی و رفع مشکلاتی که می‌توانند بر بودجه خزش شما تأثیر بگذارند استفاده کنید.

با انجام این اقدامات می‌توانید بودجه خزش سایتتان را بهینه‌سازی کرده و مطمئن شوید که صفحات مهم سایتتان به‌طور کامل ایندکس می‌شوند.

سوالات متداول

تاثیر کراول باجت بر سئو سایت چیست؟

در صورتی که گوگل یک صفحه از سایت شما را ایندکس نکند، آن صفحه در هیچ شرایطی در نتایج جستجو به کاربران نمایش داده نمی شود. بنابراین اگر تعداد صفحات شما بیشتر از تعداد بودجه خزش باشد، صفحاتی در سایت خود خواهید داشت که ایندکس نشده اند و رتبه نگرفته اند که می توانند به صورت مستقیم تاثیر منفی روی سئوی سایت داشته باشند.

جمع‌بندی

بودجه خزش یا کراول لاجت زمانی است که یک موتور جستجوگر برای خزیدن یک وب سایت امکان پذیر می باشد. درواقع بودجه خزیدن تعداد صفحات گوگل در هر روز معین در سایت شما خزنده خواهد شد. ما در این مطلب شما را با نرخ خزش Crawl Budget تا حدودی آشنا کردیم. امیدوارم این مطلب مورد رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد.

منبع: ahrefs