You are currently viewing بهترین زمان برای نمایش در هفته اول چه زمانی است؟

بهترین زمان برای نمایش در هفته اول چه زمانی است؟


بارداری یک سفر پرمخاطره و هیجان انگیز است که هر زنی به شیوه ای منحصر به فرد آن را تجربه می کند. در این میان، معاینات دوران بارداری به عنوان یک نقشه راه دقیق به مادران کمک می کند تا با اطمینان در مسیر سلامت خود و جنین قدم بردارند. غربالگری اول نقطه عطفی در این سفر است که اطلاعات ارزشمندی را در اختیار مادر و پزشک قرار می دهد. سوالی که ممکن است در ذهن بسیاری از مادران ایجاد شود این است که کدام هفته بارداری مناسب ترین زمان برای اولین غربالگری است؟

با ما باشید تا با نگاهی دقیق و علمی بهترین زمان را برای آشکار شدن سلامت جنین خود بیابید و سفری پر از آرامش و آگاهی را با گامی مطمئن آغاز کنید.

سونوگرافی غربالگری چیست و چه کسانی باید آن را انجام دهند؟

سونوگرافی غربالگری که سونوگرافی سه ماهه اول یا سونوگرافی NT نیز نامیده می شود، بخشی از غربالگری قبل از تولد است که برای بررسی احتمال ابتلای جنین به برخی از نقایص مادرزادی مانند سندرم داون، تریزومی 18 و تریزومی 13 انجام می شود. در سونوگرافی غربالگری، سونوگرافیک از امواج صوتی با فرکانس بالا برای ایجاد تصویری از جنین در رحم استفاده می کند. سپس از این تصویر برای اندازه گیری ضخامت NT استفاده می شود.

علاوه بر اندازه گیری ضخامت NT، سونوگرافیست می تواند معیارهای دیگر را نیز بررسی کند. معیارهایی مانند:

  • تاریخ تولد: تاریخ تحویل را می توان با این تست تعیین کرد.
  • تعداد جنین: در این مرحله می توانید به تعداد قل ها پی ببرید.
  • جفت موقعیت: محل قرارگیری جفت در این آزمایش قابل مشاهده خواهد بود.
  • رشد جنین: سرعت رشد جنین نیز تعیین می شود.

از آنجایی که احتمال نقص و سندرم در خانواده هایی که سابقه اختلالات ژنتیکی ندارند نیز مشاهده شده است، سونوگرافی غربالگری برای همه خانم های باردار توصیه می شود. با این حال، برخی از زنان در معرض خطر بیشتری برای به دنیا آوردن نوزادی با نقص مادرزادی هستند. شامل:

  • کسانی که سن آنها 35 سال یا بیشتر است.
  • خانم ها که سابقه خانوادگی ناهنجاری های کروموزومی دارند.
  • مادرانی که بارداری آنها با لقاح مصنوعی بوده است (IVF) وجود داشت.
  • زنانی که سابقه بارداری با جنینی با ناهنجاری کروموزومی داشته اند.

بهترین زمان برای اولین غربالگری هفته اول بارداری و نحوه انجام آن است?

در دوران بارداری، معاینات و آزمایش های زیادی وجود دارد که به شما کمک می کند از سلامت کودک خود مطمئن شوید. یکی از مهم ترین انواع این معاینات غربالگری اول است که در سه ماهه اول بارداری انجام می شود. غربالگری مجموعه ای از آزمایشات و سونوگرافی است که برای بررسی سلامت جنین و تشخیص نقایص مادرزادی توصیه می شود. این تست به مادران باردار کمک می کند تا از خطرات احتمالی این دوران آگاه شوند و در صورت بروز مشکلات اقدامات لازم را انجام دهند.

بهترین زمان برای اولین غربالگری بین هفته یازدهم تا سیزدهم بارداری است. مادران می توانند از ابتدای هفته یازدهم بارداری تا پایان هفته سیزدهم به پزشک متخصص خود مراجعه کنند. توصیه می شود غربالگری سه ماهه اول بارداری در هفته دوازدهم بارداری انجام شود. در این دوره با سونوگرافی می توان سن حاملگی را به دقت تعیین کرد. همچنین در این بازه اندازه گیری ضخامت پشت گردن (NT) که یکی از مهم ترین پارامترهای غربالگری محسوب می شود با دقت بیشتری انجام می شود.

دلایل غربالگری در سه ماهه اول

قبل از بررسی دلایل انجام این تست، خوب است بدانید که انجام این غربالگری به معنای وجود اختلال یا بیماری نیست. بلکه برای رفع نگرانی مادران در مورد سلامت جنین است.

به یاد داشته باشید که غربالگری سه ماهه اول بارداری یکی از معاینات اجباری سونوگرافی در دوران بارداری است که مادران نباید از آن غافل شوند. مهمترین دلایل انجام این غربالگری عبارتند از:

  • دقت اولتراسونیک: سن حاملگی یک پارامتر مهم برای محاسبه دقیق NT است. در این بازه زمانی سونوگرافی این مورد را با دقت بیشتری مشخص می کند.
  • وضوح تصویر اولتراسوند: در این مدت زمان، تصویر اولتراسوند واضح تر است. در نتیجه، سونوگرافیک می تواند شاخص NT را با دقت بیشتری محاسبه کند.
  • رعایت استانداردها: طبق استانداردها و دستورالعمل های بین المللی بهترین زمان برای اولین غربالگری بین 11 تا 13 هفته است.
  • آمادگی برای زایمان و مراقبت از نوزاد: اگر نتایج اولین غربالگری بارداری نشان دهنده افزایش خطر نقایص مادرزادی باشد، پزشک می تواند برای تولد و مراقبت از نوزاد برنامه ریزی کند. این کمک خواهد کرد که مطمئن شوید شما و فرزندتان بهترین مراقبت ممکن را دریافت خواهید کرد.
  • موارد دیگر را بررسی کنید: در این دوران بهترین زمان برای دیدن اندام هایی مانند معده، مثانه و قلب است.

نتیجه اخذ شده از جانب تست های غربالگری در سه ماهه اول بارداری

نتایج به دست آمده از این آزمایشات به سه دسته تقسیم می شوند:

  • ریسک کم: مادرانی که در این گروه قرار می‌گیرند، شانس کمی برای ابتلای جنینشان به نقایص مادرزادی دارند و نیازی به انجام غربالگری سه ماهه دوم بارداری ندارند.
  • ریسک متوسط: اگر نتایج متوسط ​​باشد، احتمال نقص مادرزادی جنین کمی بیشتر از حد متوسط ​​است. پزشک ممکن است آزمایش های دیگری را برای بررسی بیشتر توصیه کند.
  • ریسک بالا: خطر بالا به این معنی است که جنین بیشتر در معرض نقص مادرزادی است. در این مورد، باید آزمایش های تشخیصی مانند آمنیوسنتز یا نمونه برداری از جفت (CVS) را انجام دهید.

آزمایشاتی که در اولین غربالگری بارداری انجام می شود

در طول غربالگری در سه ماهه اول، مادر باید آزمایشات زیر را انجام دهد:

  • آزمایش خون: این آزمایش برای اندازه گیری سطح دو ماده در خون مادر یعنی پروتئین پلاسما و گنادوتروپین جفتی انسان انجام می شود. پروتئین پلاسما این توسط جفت و گنادوتروپین جفتی انسان، توسط غده هیپوفیز مادر تولید می شود.
  • سونوگرافی: این سونوگرافی برای اندازه گیری NT انجام می شود که فضایی پر از مایع در پشت گردن جنین است. پزشکان از این پارامتر برای تشخیص بیماری های کروموزومی جنین استفاده می کنند.

عوارض احتمالی از اولین غربالگری

غربالگری در سه ماهه اول بارداری به طور کلی یک روش بی خطر با عوارض بسیار کم است. به همین دلیل نگرانی در مورد سقط جنین اشتباه است. اما در این قسمت به برخی از عوارض احتمالی این آزمایش اشاره کرده ایم که عبارتند از:

  • ناراحتی ناشی از آزمایش خون
  • اضطراب
  • مثبت کاذب
  • نتایج منفی کاذب

خلاصه

در این مقاله به درک عمیقی از بهترین زمان برای اولین غربالگری در دوران بارداری دست یافته ایم. به طور خلاصه، دوره بین هفته یازدهم تا سیزدهم بارداری به عنوان بهترین زمان برای اولین غربالگری شناخته می شود. در این دوره سونوگرافی و آزمایش خون با دقت و صحت بالا اطلاعات لازم را برای بررسی سلامت جنین و تشخیص بیماری ها و ناهنجاری هایی مانند سندرم داون، تریزومی 18 و تریزومی 13 در اختیار مادر و پزشک قرار می دهد.

ما همچنین دریافتیم که انجام اولین غربالگری در زمان مناسب چندین مزیت دارد. این به مادران این امکان را می دهد که در سریع ترین زمان ممکن اقدامات لازم را انجام دهند و در صورت تشخیص مشکل احتمالی از بروز بیماری های احتمالی جلوگیری کنند. علاوه بر این غربالگری اول با اطلاعات ارزشمندی که در اختیار مادران قرار می دهد به آنها اعتماد به نفس بیشتری می دهد تا این دوران را با آرامش و به دور از اضطراب و نگرانی های بی مورد سپری کنند.

توصیه می شود آزمایش های بارداری را جدی بگیرید تا بتوانید با خیال راحت این چرخه را خاتمه دهید و فرزندی سالم داشته باشید. لازم به ذکر است که در زمینه مراقبت های دوران بارداری و تعیین زمان های دقیق غربالگری همیشه باید با پزشک متخصص زنان مشورت کنید.