You are currently viewing بررسی تفاوت تجربه کاربری و رابط کاربری (فرق UI و UX)

بررسی تفاوت تجربه کاربری و رابط کاربری (فرق UI و UX)


بارگذاری…

تفاوت های تجربه کاربری و رابط کاربری چیست؟ در طراحی دیجیتال، رابط کاربری (UI) به تعامل، ظاهر و احساس یک صفحه محصول یا صفحه وب اشاره دارد، در حالی‌که تجربه کاربری (UX) تجربه کلی کاربر با محصول یا وب‌سایت را پوشش می‌دهد. به عبارتی رابط کاربری مجموعه‌ای از صفحه‌‌ها و عناصر بصری مانند دکمه‌ها و آیکون‌ها است که فرد را قادر می‌سازد تا با یک محصول یا خدمات تعامل داشته باشد. از سوی دیگر، تجربه کاربری تجربه داخلی است که یک فرد هنگام تعامل با هر جنبه‌ای از محصولات و خدمات یک شرکت دارد. در ادامه مطلب همراه ما باشید تا شما را با تفاوت تجربه کاربری و رابط کاربری یا همان تفاوت UI و UX آشنا کنیم.

منظور از رابط کاربری (UI) چیست؟

به عبارت ساده رابط کاربری (UI) به هر چیزی که کاربر ممکن است با استفاده از یک محصول یا خدمت با آن ارتباط برقرار کند، گفته می‌شود. این شامل همه چیز از صفحه‌نمایش و صفحه لمسی گرفته تا صفحه‌کلید، صداها و … می‌شود. به طور کلی برای ایجاد رابط کاربری جذاب، چندین نکته مهم وجود دارد که بهتر است در نظر داشته باشید که در ادامه مطلب آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم:

  • صفحه آرایی در حالت ایده‌آل: سازماندهی صفحه وب یا صفحه برنامه موبایل باید برای کاربران بصری و جذاب به نظر برسد. در واقع شما باید تمامی المان‌ها از موقعیت هدر گرفته تا مقدار فضای سفید و … را در نظر بگیرید.
  • طرح رنگ و انتخاب فونت باید هوشمندانه انتخاب شود، به گونه‌ای که با برند و نوع فعالیت شما مطابقت داشته باشد.
  • عناصر تعاملی از طراحی دکمه‌ها گرفته تا منوهای کشویی، طراحان رابط کاربری به صفحه‌های محصولات دیجیتالی طراحی می‌کنند تا جریان کاربر را بصری کنند.

بیشتر بخوانید: مقایسه افزونه آیتم سکوریتی و وردفنس 

منظور از تجربه کاربری (UX) چیست؟

تجربه کاربر یا UX در نتیجه پیشرفت‌های رابط کاربری تکامل یافته است. تجربه کاربری، تجربه کلی کاربر با محصول یا وب‌سایت شما را نشان می‌دهد. به طور کلی طراحی UX بیش از آنچه در یک رابط کاربری به چشم می‌خورد، وجود دارد. فرآیند طراحی UX شامل تحقیقات بازار، توسعه وایرفریم، آزمایش نمونه اولیه و همکاری متقابل است. حال برای موفیقت، شما باید با یکسری از نکات آشنایی داشته باشید که در ادامه برخی از آن‌ها را به شما توضیح می‌دهیم:

  • برای ارائه یک تجربه کاربری مثبت، طراحان UX باید مخاطبان هدف خود را درک و بشناسند. از این طریق آن‌ها کشف می‌کنند که کاربرانشان چه چیزهایی را دوست دارند، با چه مشکلات و نقاط ضعفی روبه رو هستند و چگونه آنلاین یا در سایت رفتار می‌کنند.
  • زمانی که شما به عنوان طراح UX نیازها و رفتارهای کاربران خود را درک کردید، می‌توانید معماری اطلاعات و ساختار وب‌سایت خود را ایجاد کنید.
  • حتی پس از ورود یک محصول دیجیتال به بازار، کار یک طراح UX تمام نمی‌شود. با بازخوردهای کاربر جدید و تجزیه و تحلیل‌های بک‌اند، آن‌ها باید به صورت مداوم به روزرسانی‌های مختلفی را انجام دهند.

در ادامه مفاله به بررسی تفاوت UI و UX می‌پردازیم. با مقایسه تجربه کاربری و رابط کاربری همراه باشید.

فرق UI و UX؛ تفاوت تجربه کاربری و رابط کاربری چیست؟

فرق تجربه کاربری و رابط کاربری چیست؟ توسعه محصولی که کاربران آن را دوست دارند اغلب به رابط کاربری خوب و UX مناسب نیاز دارد. به عنوان مثال، می‌توانید یک برنامه بانکی ایجاد کنید که بسیار جذاب به نظر می‌رسد و دارای ناوبری بصری مناسبی (UI) است. حال اگر برنامه سرعت عملکرد بالایی نداشته باشد و به کندی بارگیری شود، چقدر می‌تواند برای انتقال پول مشکلات زیادی را همراه داشته باشد.

یا به عبارت دیگر یک وب‌سایت می‌تواند با محتوای منحصر به فرد و مناسبی که به روشی منطقی و شهودی سازماندهی شده است، بارگذاری شود. اما اگر ساختار آن قدیمی به نظر برسد و کاربران نتوانند به راحتی بین صفحات حرکت کنند، به احتمال خیلی زیاد سایت را ترک خواهند کرد.

یکی از بارزترین تفاوت رابط کاربری ui و تجربه کاربری ux این است که طراحان UX بیشتر بر روی تجربه‌ای که کاربر با یک محصول دارد، تمرکز می‌کنند و هدف آن‌ها این است که محصولی که در اختیار کاربر قرار می‌گیرد، برای آن‌ها جذاب و لذت‌بخش باشد.

در حالی که اصطلاح UX اغلب برای محصولات دیجیتال به کار می‌رود، اما می‌توان آن را برای محصولات و خدمات غیر دیجیتال نیز به کار برد. برخی از وظایفی که یک طراح UX باید داشته باشد عبارت هستند از:

  • انجام تحقیقات کاربر برای شناسایی اهداف، نیازها، رفتارها و نقاط ضعف مرتبط با تعامل محصول
  • توسعه پرسونای کاربر بر اساس مشتریان هدف
  • ساخت وایرفریم‌ها و نمونه‌های اولیه برای بررسی ظاهر محصول نهایی
  • همکاری با مدیران، طراحان رابط کاربری و توسعه‌دهندگان
  • و…

از طرف دیگر طراحان رابط کاربری یا همان UI بخش‌های گرافیکی برنامه‌‌های موبایل، وب‌‌سایت‌ها و دستگاه‌ها را ایجاد می‌کنند. به‌ طور کلی هر بخشی که کاربر به صورت مستقیم با آن سروکار دارد مربوط به طراحی UI است. بر خلاف UX که می‌تواند تقریباً برای هر محصول یا خدماتی اعمال شود، اصطلاح UI منحصراً برای محصولات دیجیتال به کار می‌رود. یک طراح رابط کاربری به دنبال این است که اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌ها را هم از نظر بصری و هم از نظر پیمایش برای کاربران خود جذاب کند. برخی از وظایف متداول یک طراح رابط کاربری عبارتند از:

  • سازماندهی صفحه‌آرایی و ساختار کلی سایت
  • انتخاب پالت رنگ و فونت
  • طراحی عناصر تعاملی مانند: اسکرول‌ها، دکمه‌ها، کلیدها، منوهای کشویی و فیلدهای متنی
  • ساخت قاب‌ها و طرح‌‌بندی‌های با کیفیت بالا برای نشان دادن اینکه طراحی نهایی چگونه خواهد بود
  • همکاری نزدیک با توسعه‌دهندگان برای تبدیل طرح‌ها به یک محصول کارآمد
  • و…

بیشتر بخوانید: Link Bait چیست و چه تاثیری در سئو سایت دارد 

سوالات متداول

طراحی UI چیست؟

طراحی UI یک جنبه خاص از تجربه کلی کاربر را در بر می‌گیرد مانند: نگاه، احساس و رفتار رابط‌های کاربر دیجیتال

طراحی UX چیست؟

طراحی UX همه چیز در مورد حل مشکلات کاربر و ایجاد تجربیات مرتبط، آسان، لذت‌بخش و در دسترس است. این یک رشته گسترده است که شامل هر جنبه‌ای از یک محصول یا خدماتی است که کاربر با آن در تماس است و در نظر می‌گیرد که چگونه همه این جنبه‌ها در کنار هم قرار می‌گیرند تا یک کاربر بتواند از آن‌ها استفاده کند.

جمع‌بندی

اگر در حوزه طراحی وب یا اپلیکیشن فعالیت می‌کنید، رابط کاربری (UI) و تجربه کاربر (UX) دو کلمه‌ای هستند که ممکن است به صورت مکرر شنیده باشید و بخواهید که تفاوت UI و UX را بدانید. رابط کاربری به صفحه‌‌ها، دکمه‌ها، کلید‌ها، آیکون‌ها و سایر عناصر بصری اشاره دارد که هنگام استفاده از یک وب‌‌سایت، برنامه یا سایر دستگاه‌‌های الکترونیکی کاربران با آن‌ها تعامل دارند. اما تجربه کاربر به کل تعامل شما با یک محصول، از جمله احساس شما در مورد تعامل اشاره دارد. ما در این مطلب شما را با تفاوت تجربه کاربری و رابط کاربری (فرق UI و UX) آشنا کردیم. امیدواریم این آموزش مورد رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد.

منبع: figma