You are currently viewing برج آرامگاه تهمینا، اثر تاریخی قرن هشتم البرز

برج آرامگاه تهمینا، اثر تاریخی قرن هشتم البرز



به گزارش تاریخی ما؛ این برج که در کیلومتر 60 جاده کرج – چالوس و در روستایی به نام میدانک در حوالی گچسر قرار دارد، در بین اهالی منطقه به برج تهمینه نیز معروف است. برج میدانک که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده، آرامگاه یکی از دژهای قرن هشتم تا نهم هجری است.
قدمت این برج تدفین که شبیه بناهای دوران مغول است به دوره تیموریان می رسد. از دوره تیموری به بعد، نوعی مقبره با استفاده از اشکال هندسی مانند هشت ضلعی شکل گرفت. روش به کار رفته در طراحی و ساخت برج، آن را در ردیف برج های آرامگاهی قرن هفتم هجری قرار می دهد.

این بنای سنگی آرامگاهی با پلان هشت ضلعی است. به علاوه این برج در ضلع غربی خود ایوانی دارد که عرض ورودی آن حدود 3 متر است. پلان داخل برج مربع است و در هر طرف چهار طاقچه وجود دارد. این فرورفتگی ها طرحی صلیب شکل را در ذهن تداعی می کند.

داخل فضای ایوان و مقبره با تزئیناتی مانند حجاری و پرده پوشیده شده است. سقف برج به صورت گنبدی مخروطی دولایه بوده و اکنون پوشش بیرونی آن از بین رفته و تنها پوشش زیرین آن باقی مانده است. در ساخت برج از مصالحی مانند سنگ، گچ و نوعی ساروج استفاده شده است.

برج مقبره میدانک به عنوان یک جاذبه فرهنگی در دل مناظر زیبای جاده چالوس و نزدیک به جاده اصلی قرار گرفته و به راحتی برای بازدیدکنندگان قابل دسترسی است.

منبع
خبرگزاری صداوسیما