You are currently viewing بختیاری و زال سلطان قاجار (و آغاز انقلاب مشروطه)

بختیاری و زال سلطان قاجار (و آغاز انقلاب مشروطه)



بختیاری ها از نگاه یک خارجی

بختیاری ها منبع دائمی دردسر و نگرانی برای دولت مرکزی تهران بوده اند، غارت و دزدی را دوست دارند و از کوه های خود به دشت ها پایین می آیند و به روستاها یورش می برند، گله ها را می دزدند، به مسافران و کاروان ها در جاده ها حمله می کنند، سپس به دره های مرتفع خود می روند، جایی که هیچ کس به آنجا نمی رسد، باز می گردند. .

تصمیم دولت علیه بختیاری ها

دولت مرکزی هرگز جرأت نکرد آنها را در قلمرو خود مورد آزار و اذیت قرار دهد، بلکه دائماً آنها را تحت تعقیب قرار می دهد. فوت و فن و خشونت بازی کرده است شاهان قاجار دوره زمانی 35 سال حاکم قدرتمندتر اصفهان نامگذاری شدند سایه سلطان چه بختیاری ها بر آنها مسلط شد و با آرامش و ترس به آنها نگاه کرد وحمه خان بختیاری او را به داخل شهر کشاند و با دستانش خفه کرد.

بختیار و قانون اساسی

این است سایه سلطان بعد از برادرت مظفرالدین شاه بختیاری از دولت برکنار شد اصفهان اسیر شد و از آنجا به تهران آنها در طول سال با سواره نظام خود با آراسته به راه افتادند 1909 به دستور سردار اسعد (فرزند مرحوم خان بختیاری) تهران اسیر شدند، از اینجا می توان گفت که این بختیاری ها در قرن بیستم نمونه ای نماینده و نمونه بسیاری از قبایل قدیمی ایرانی هستند، که، در روز اسکندر کبیر و او را مجبور به پرداخت خراج کردند تا از سرزمین آنها عبور کند.

منبع
منبع: کتاب اسناد ایران، خاطرات سفر کلودین در آغاز مشروطه، ترجمه ایرج پورشانی، ص 212-213.